דף הבית / גריד / טיול כביש: דרום ומרכז רמת הגולן
image195

טיול כביש: דרום ומרכז רמת הגולן

הדרמנו לסדומערד ומצדה, הלכנו לצוד כלניות בעוטף עזה ולקחנו את הדרך הארוכה כדי להימנע מתשלום בכביש 6. עכשיו הגיע הזמן לעלות צפונה באמת, ובמיוחד עבור מי שלא הצליח להחזיק ער בסוף ארוחת ליל הסדר ופספס את הרכיבה לבנטל – ארגנו לכם פה מסלול אלטרנטיבי ומדליק במיוחד. בתקופה זו של השנה הגולן עדיין ירוק ומרהיב במיוחד, אבל הזדרזו – תוך שבועות ספורים, עם עליית הטמפרטורות וללא גשם, הירוק צפוי לשנות גוון לצהבהב. כך או כך, מדובר במסלול מגניב לכל ימות השנה.

מה בתפריט

image005רמת הגולן היא אחד מחבלי הארץ היפים ביותר שזכינו להם. התבליט והתכסית שונים, הצבעים שונים, ואפילו האקלים שונה. הרמה היא גם בית לכמה כבישים מהמגניבים בישראל, בין אם בגלל הנופים או הפיתולים, או גם וגם.

הפעם תכננו מסלול שמשלב גם את אחד מקטעי הכביש האהובים עלינו ביותר, גם דרך נופית מטריפה אשר נצמדת בחלקה לאורך גדר הגבול וצופה מלמעלה על משולש הגבולות, ומקנחת בקפה ותצפית משגעת מהר בנטל. לאלו מכם שלא חוששים מדרך לא סלולה ממתינה תצפית מרהיבה נוספת והרבה פחות מתוירת מזו של הבנטל.

סדרת כתבות 'תור גז' נועדה מבחינתנו להמליץ על מסלולי טיול שהמוטו שלהם מנחה כך שאופנוע ספורט עם פיירינג נמוך יוכל להשתתף בהם, מה שאומר לא טיולי דו"שים או טיולים המשלבים קטעי שטח. עם זאת, מהיותנו הפרגמטיים שאנחנו, המסלול הפעם סוטה מעט מאותו כלל מנחה.

חלקו המרכזי של המסלול עובר על דרך סלולה אמנם, אך מדובר באספלט שבור ברובו אשר כולל מספר קטעים שבורים יותר, ואף מספר נקודות בהן האספלט מוחלף בקטע אדמה לכמה מטרים. עם זאת, אל חשש – לא מדובר בטיול דו"שים וממש אין צורך באופנוע אדוונצ'ר כדי לצלוח קטעים אלו. כל אופנוע מסוגל להם, אולם יש לקחת בחשבון שאופנועי כביש נמוכים ייאלצו לעבור באיטיות מעיקה קטעים מסוימים.

אותם קטעים לא סלולים גם כוללים מעבר או שניים של כ-50 מטרים באדמה מעט יותר חולית, על כן רוכבים חסרי ניסיון או בטחון יוטב להם אם יעברו קטעים אלו בליווי רוכב נוסף. כל זמן שעברו יומיים-שלושה מאז הגשם האחרון ואין מדובר בבוץ, קטעים אלו בהחלט לא צריכים להוות חשש.

בכל מקרה, במידה ובחרתם לוותר על התענוג (לא במרכאות, מדובר בדרך שהיא תענוג אמיתי לעיניים), ניתן פשוט לדלג על קטע זה ולהמשיך על כביש 98 בסיום העליות ממבוא חמה – על כך בהמשך.

image046אל הטיול הנוכחי הצטרף גד עם הב.מ.וו R1200GS המשופצר לעילא שלו. גד רכב על ב.מ.וו S1000RR בעברו הלא רחוק, אך הבין שליבו פחות ברכיבות ספורטיביות וכי טיולים ארוכים שבהם הנוף הוא העיקר מדברים אליו יותר. הוא עדיין לא שוכח מהיכן בא, ולכן לא התנגד לרגע כשהצעתי לו לרדת ולעלות שוב עוד מספר פעמים את הכביש של מבוא חמה.

הטיול והליווי של גד היו הזדמנות מעולה מבחינתי לנסות לראשונה את הב.מ.וו R1200GS המעודכן. משוחרר מהצורך להיות הבוחן הקשוח, יכולתי פשוט להתפנן על מה שכנראה ייכנס בקלות לטופ חמשת האופנועים הטובים שרכבתי עליהם. בפיתולים שמים אותו על מצב Dynamic Pro ונותנים בראש, ובקטעים השבורים אפשר להגזים סתם כי אפשר ולהעביר למצב אנדורו PRO, בו המתלים יהיו רכים יותר, העברת הכוח בהילוכים הראשונים תמנע פרפורים מיותרים אך עדיין תאפשר לאחורי לצאת לטייל, וה-ABS אפילו יאפשר מעט החלקה. בדרך הביתה כשקר, חימום הידיים הופעל למקסימום והמשקף הועבר למצב הגבוה. בקרת השיוט על מהירות פלילית, והנה מתכון לאופנוע שלא רציתי להחזיר לסוכנות. והחלק הכי טוב? המבט העצוב של גד כשהסברתי לו שמספיק והוא צריך לחזור לשלו.

לצורך נוחות, המסלול שלנו מתחיל בצומת צמח שבקצה כביש 90, בחלקה הדרומי של הכנרת. הדרך המהירה להגיע לשם ממרכז הארץ תהיה דרך כביש 65, ימינה בצומת תענך לכביש 675 עד צומת נבות, שם לוקחים ימינה לכביש 71 עד כביש 90. אנחנו העדפנו את הדרך המעניינת יותר ולכן נסענו על כביש 5 עד דרך אלון ועלינו מהבקעה דרך בית שאן.

בכל מקרה המסלול המוצע גמיש למדי ומאפשר להוסיף או להוריד קטעים, ובנוסף אין בעיה לעשותו בכיוון ההפוך, למרות שלדעתנו נכון יותר יהיה להתחיל מדרום ולעלות צפונה.

תחנה ראשונה – העליות של מבוא חמה

כש'טופ גיר' הגיעו לישראל כחלק מפרק ספיישל שהתחיל בעיראק ונגמר בבית לחם, הם לא נסעו לסדום ערד וגם לא לנס הרים. הם עלו את העליות למבוא חמה, וג'רמי קלארקסון, שכנראה ראה כביש מעניין או שניים בחייו, הצהיר ביחס לכביש שהוא "רוצה להתחתן איתו ולהביא לו ילדים".

באופן אישי זוהי רצועת אספלט שאני אוהב במיוחד, ובכל ביקור שלי בקו רוחב צפוני לעפולה אני מנסה לדחוף ביקור בה. האספלט מעולה, קטעים ישרים נמדדים בסנטימטרים, אבל החלק האהוב עלי ביותר הוא שינויי הגובה החדים – הכביש לא רק מטפס כ-400 מטר לאורך חמישה קילומטרים, הוא גם עולה ויורד בדרך עם פניות צפופות ו'קרסטים' שמאפשרים לנתר באוויר. יחד עם דרך אלון באזור מישור אדומים, זו הדרך שהכי דומה לרכבת הרים בישראל, רק שפה האספלט יותר טוב.

אם זה לא מספיק, אז הנוף הנפרש מתחת, של משולש הגבולות (ישראל-ירדן-סוריה למאותגרים גאוגרפית שבינינו), הוא לא פחות מעוצר נשימה.

שימו לב שהכביש בחלקו צר מאוד וברובו כולל פניות עיוורות. רכבים שיורדים מלמעלה נוטים להופיע בדיוק איפה שלא ציפיתם להם, וזה כולל להימרח עמוק לתוך מה שנראה לכם כמו הנתיב שלכם, אז קחו זאת בחשבון והעדיפו (תמיד, ופה במיוחד) קו פנייה רחב שמאפשר זווית ראייה טובה יותר.

תחנה שנייה – שמורת נחל מיצר

image182
המזלג שבו פונים שמאלה מדרום לקיבוץ מיצר

מאחר וחלק זה של המסלול לא מוגדר כולו ככביש במפות של גוגל, לא יכולנו לסמן אותו במפת המסלול שלנו. על כן, הדרך המסומנת היא בעצם המעקף למי שבוחר לוותר על חלק זה ולרכב על כביש 98 עד לנקודה שבה המסלול מתחבר אליו חזרה.

עם זאת, אל חשש. בקישור המצורף בתחתית העמוד תוכלו להיכנס לאתר 'עמוד ענן' ולעקוב אחר המסלול במפה לבנה (מפת סימון שבילים – לאלו מכם שלא ניווטו בצבא).

חזרה למסלול. בקצה העלייה, הכביש המתפתל נגמר בהיירפין (פניית 180 מעלות) ימינה ומיד לאחריה פנייה שמאלה, לפני שהוא הופך לקטע ארוך (מאוד) וישר (מאוד). מיד לאחר הפנייה האחרונה, יהיה שביל המתחבר לכביש מימין עם שלט קטן 'מוצב חגי'.

נוסעים על הכביש הצר עד אשר נגלה מוצב צבאי, ומעט לפני השער יהיה פיצול שמאלה לדרך מעקף. בנקודת הפיצול הכביש הופך לשביל מעט חולי אשר עולה מעל למוצב – קטע זה יצריך מעט קור רוח ואולי אף ליווי חבר אם אתם מרגישים חוסר בטחון, אך מדובר בלא יותר ממאה מטרים אשר מתחברים לכביש שיוצא מהש.ג האחורי של המוצב.

בחלק זה הדרך עולה צפונה לאורך המצוק מעל נהר הירמוך כשלימינכם תהיה גדר אשר לא מאפשרת להתקרב ממש למצוק, אך עם זאת הנוף הנפרש מזרחה פראי ומהמם. בשלב זה אין יותר מדי מה להתבלבל – פשוט המשיכו עם הדרך ישר כל הזמן לאורך הגדר שמימינכם.

בשלב מסוים בדרך תשימו לב שאתם מתחילים במגמת ירידה חדה עד אשר תגיעו לגשר בטון אשר עובר מעל נחל מיצר. סביר שתתקלו במטיילים נוספים בנקודה זו. בנקודת חציית הגשר הכביש מתעקל בצורת פרסה ומתחילים לטפס חזרה בגובה. כשני קילומטרים לערך לאחר מכן תגיעו לצומת T (במפת עמוד ענן יופיע בנקודה זו הכיתוב 'קעת אל כסר'), שם לוקחים שמאלה וממשיכים עם הכביש לכיוון צפון עד שתגיעו למזלג שמעט לפניו תוכלו לראות שלט ירוק של רשות הטבע והגנים 'סוף מסלול נחל מיצר'. נקודה זו נמצאת ממש מדרום לישוב מיצר, ואם תיקחו שמאלה בכביש (כפי שאנחנו עשינו מפאת מחסור בדלק), תתחברו חזרה לכביש 98 כעבור כ-3 קילומטרים.

בפועל ניתן להמשיך עם הדרך הנופית אם ממשיכים ישר בפיצול זה בין השדות (במפת עמוד ענן יופיע מימין הכיתוב 'סהם א-דנון') עד אשר מגיעים לנקודה בה הכביש שובר 90 מעלות ימינה (במפה יופיע 'ביר א-טרוח') ונצמדים לגדר לאורך הדרך עד אשר מגיעים למזלג (במפה 'כפר אל-מא'), שם לוקחים את המזלג השמאלי ומתחברים חזרה לכביש 98 מול רמת מגשימים.

תחנה שלישית – תצפית הר בני רסן וקפה על הבנטל

לאחר שהתחברנו חזרה לכביש 98, נפנה ימינה לכיוון צפון. הכביש מעט ארוך ולא מעניין במיוחד (בפרט אם בחרתם לדלג על החלק השני במסלול), למרות שבאופן אישי אני מאוד אוהב את הנוף הטיפוסי של רמת הגולן הנפרש מצדדיו.

image192בשלב מסוים, מיד אחרי אלוני הבשן, יופיע מולנו הר בני רסן. אי אפשר לפספס אותו, שכן מעליו נישאות טורבינות רוח ענקיות שהיו חלק מניסוי בהפקת חשמל מאנרגיית רוח. בשלב מסוים תהיה אפשרות לרדת מהכביש לשביל אשר מטפס אל ההר. אמנם מדובר בשביל, אך שוב – כזה שגם אופנועי כביש יכולים לטפס בזהירות. מדובר בשביל כורכר, אולם בגלל השיפוע אופנועים חזקים עלולים להתקשות בטיפוס ולכן קבלו החלטה עם עצמכם אם אתם בנויים לכך. עדיף להשאיר את האופנוע בצד השביל ולטפס חצי שעה ברגל (או פשוט לוותר) מאשר להתבאס על שריטות חדשות בפיירינג.

התצפית מלמעלה בהחלט שווה בעינינו את המאמץ, מה גם שבניגוד לבנטל, לפה מגיעים הרבה פחות מטיילים וזו נקודת קלאסית לפתוח פק"ל קפה וליהנות מתצפית פנורמית של 360 מעלות על רמת הגולן.

אחרי שסיימנו עם הקפה והמשכנו עם כביש 98 לכיוון מרום גולן, נשים לב לשילוט החום שמפנה אותנו להר בנטל. הטיפוס יביא אותנו לרחבת החניה, ופה ננצל את הבמה לבקש – אנא יצגו אותנו בכבוד והתגברו על הרצון להכניס את האופנוע עד לרחבה של בית הקפה 'קופי ענן'. הליכה של 30 מטרים לא תהרוג אף אחד.

על ראש הר בנטל המשקיף מעל העיירה הסורית קונייטרה נקבל תצפית פנורמית נוספת של הרמה, כולל משקפות המאפשרות לצפות אל עומק סוריה ואף לשמוע את הדי הפיצוצים והקרבות שמתחוללים כעת במדינה השכנה. במקום גם שוכן בית הקפה המפורסם 'קופי ענן'. תוכלו להתענג על קפוצ'ינו מצוין, ואם אתם ממש בקטע אז גם קיפוד שוקולד שייתן לרמת הסוכר בדם שלכם בוסט רציני.

חוזרים הביתה

image041ישנן כמובן מספר דרכים לסיים את המסלול. המומלצת ביותר בעינינו (גם מבחינת מהירות וגם מבחינת כיף) היא לרדת מהבנטל ולהמשיך עם כביש 959 עד מפגש עם כביש 978, שם לוקחים שמאלה ויורדים על 978 עד הצומת עם כביש 91, שם ניקח ימינה לכיוון הירידות אל גשר בנות יעקב אשר חוצה מעל הירדן, עובר ליד שאר-ישוב ופוגש את כביש 90 בצומת מחניים.

אפשרות נוספת היא להמשיך עם 959 עד כביש 918, ואז לקחת שמאלה ולרדת עליו עד אשר הוא מתחבר לכביש 91, מיד אחרי העלייה מגשר בנות יעקב בצידו המערבי של נהר הירדן. אנחנו מעדיפים את האפשרות הראשונה בגלל הקטע הקצר והמפותל שיורד לגשר בנות יעקב, אבל 918 הוא דווקא האופציה המעניינת יותר לטעמנו.

למי מתאים

מבחינת רמת רכיבה, מסלול הטיול עלול להתאים מעט פחות לרוכבים שעושים את צעדיהם הראשונים ברכיבה. ראשית, אם לא מגיעים מהרמה או קרוב לה, אז הדרך הארוכה עד לנקודת ההתחלה, המסלול עצמו והחזרה עלולים להיות ארוכים וקשים למי שטרם התנסה בטיול ארוך.

שנית, החלק של העליות למבוא חמה מפותל מאוד וכולל שינויי גובה משמעותיים. למי שעדיין לא מרגיש בנוח ובשליטה על האופנוע, הכביש עלול להיות מעט מאיים, במיוחד אם בחרתם לעשות את המסלול בכיוון ההפוך ולרדת את הכביש. לא משימה בלתי אפשרית, אבל אם זה הטיול הראשון או השני שלכם, מומלץ להתחיל עם מסלול רגוע יותר.

מבחינת אופנועים, הטיול יתאים גם לאופנועים קטני נפח, אולם אופנועי ספורט עם פיירינג תחתון נמוך או נייקדים נמוכים במיוחד עלולים לסבול מעט בקטעים השבורים יותר של שמורת נחל מיצר. זה לא שבלתי אפשרי לעבור שכן אין שום קטע שרכב פרטי לא יעבור בו, אבל רצוי שיהיה מליסינג.

ממה להיזהר

image155דבורים. זה עלול להישמע מוזר, אבל במיוחד עכשיו בתקופת האביב, יש המון מרחפים כפי שתראו על משקף הקסדה, ובין היתר האזור משופע בדבורים שיוצאות לחפש פרח לנענוע. במיוחד כשחם אנחנו נוטים לפתוח מעילים ומשקפים, בדיוק המקומות שדבורים היסטריות אוהבות להילכד בהם. הח"מ זכה לעקיצה עסיסית בשרוול(!) המעיל במהירות גבוהה – לא חוויה נעימה כלל וכלל. סביר שבתוך הקסדה זה יהיה עוד פחות נעים.

באותו הקשר אביבי, גם נחשים מתחילים להתעורר ולצאת מהמאורות. רצוי לשים לב, במיוחד בקטע של שמורת נחל מיצר, על איזה אבן בחרתם לעמוד כדי לצלם סלפי. זכרו כי כל הנחשים בישראל הן חיות מוגנות וכי רובם לא ארסיים. בכל מקרה, לנוחותכם קישור לאתר זיהוי נחשים בישראל, כי תמיד טוב שיהיה בשלוף.

רמת הגולן משופעת במוקשים. איפה שלא צריך – אל תרדו מהדרך, ובכל מקרה היו עירניים לשילוט!

אטרקציות

המסלול עצמו אטרקטיבי למדי בעינינו, וסיור בין העמדות ותעלות הקשר בהר בנטל בהחלט אמור לענות לכם על הצורך של העשרה מעבר לרכיבה ונוף.

אם בכל זאת חפץ לבכם ללמוד עוד על רמת הגולן, גיחה קלה לקצרין בחזרה מהבנטל תביא אתכם למרכז המבקרים 'קסם הגולן', שם תוכלו ליהנות ממופע אור-קולי מרשים המספר את סיפורה של הרמה. בעיקרון פתוח כל השבוע, אבל תמיד מומלץ לבדוק מראש.

להיפראקטיביים שביניכם – ניתן לשלב גם אטרקציות נוספות באזור כמו פיינט-בול במושב נוב (לא בשבת) או ראפטינג באחד מאתרי הראפטינג שלאורך נהר הירדן, רק קחו בחשבון לתכנן את הזמנים בהתאם שכן המסלול ארוך למדי.

תחנות דלק

תחנות דלק עלולות להיות נקודה טריקית בחלק זה של רמת הגולן במידה והאופנוע שלכם מוגבל בטווח, לכן אנו ממליצים בכל מקרה לצאת מתודלקים מנקודת ההתחלה בצמח. לא כל תחנות התדלוק בישובים השונים פתוחות בשבת, אז קחו זאת בחשבון.

מספר קילומטרים צפונית להר בנטל על כביש 98 בישוב בוקעתא ישנה תחנת סונול אשר פתוחה כל השבוע. בקצרין יש מספר תחנות דלק אשר פתוחות גם הן כל השבוע.

אוכל

בנקודת תחילת המסלול (צומת צמח) יש מגוון מסעדות, אולם סביר שתגיעו בבוקר ולכן הרלבנטי ביותר יהיה סניף של קפה ארומה.

על ראש הבנטל כאמור שוכן לו הקופי ענן אשר מציע בעיקר קפה ודברי מאפה קלים. אם אתם ממש בקטע של ארוחת צהריים, קצרין כנראה תהיה האופציה הטובה מבחינתכם. בכניסה לעיר יש מרכז מסחרי ובו מסעדה של מבשלות הגולן. ההמבורגר מומלץ!

המלצה נוספת היא יקב פלטר הממוקם בקיבוץ עין זיוון. הבעלים, טל פלטר, למד ייננות באוסטרליה ומייצר יינות איכות. במקום ניתן לקבל סיור, כולל טעימות ממבחר היינות, ולשלב את זה עם גבינות עזים איכותיות שמיוצרות במקום על ידי זוגתו מחלב עזים של המשק המשפחתי. פתוח בשבת ובהחלט מקום מומלץ לעצור. רק באחריות עם שתיית היין, כן?

מצלמות מהירות

לשמחתנו, רמת הגולן טרם זכתה להכיר את המונח גאטסו, כך שלפחות מבחינה זו אין צורך לשנן נקודות מסכנות רישיון. עם זאת, ניידות תנועה מסיירות ובהחלט עלולות לעקוץ חזק וכואב באמצעים כמו דבורה או אקדח לייזר, במיוחד בקטעים ישרים, דלילי תנועה ומזמינים. היו עירניים וזכרו את מילותיו של הסמל בטירונות – אם יש ספק, אין ספק.

כמובן שהרכיבה היא על אחריותכם בלבד וראו המלצותינו לעיל כהמלצות בלבד. מומלץ לבקר בבלוג 'מיצו בדרכים' ולבדוק את מפת פריסת המצלמות העדכנית ומיקומיהן המדויקים.

 

אודות אסף זומר

נכנס לעשור הרביעי של חייו, אבל עדיין הילד של המערכת; רוכב שטח וכביש מצטיין ואוהב לכתוב על זה.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן