דף הבית / חדשות / 105 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2024
תמונה של WhatsApp‏ 2024-12-08 בשעה 13.56.35_027a3168

105 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2024

בשנת 2024 נהרגו 105 רוכבי אופנועים וקטנועים על כבישי ישראל - גידול עצום בהשוואה לשנים קודמות ו'שיא' שלילי חדש; כ-440 בני אדם נהרגו על כבישי ישראל בשנה קטלנית במיוחד

שנת 2024 הייתה השנה הקטלנית ביותר בכל הזמנים לרוכבי דו-גלגלי על כבישי ישראל, ונהרגו בה 105 רוכבים – כך עולה מנתוני הרלב"ד ומנתונים שאנו במערכת פול גז אוספים באופן שוטף. ה'שיא' הקודם היה בשנת 2021, אז נהרגו 89 רוכבים, כך שבשנת 2024 נהרגו 16 רוכבים יותר משנת 2021 הקטלנית.

בנתוני המשטרה והרלב"ד רשומים 97 רוכבים שנהרגו בשנת 2024, אולם הפער של 8 רוכבים נובע מתאונות ומהרוגים שלא נרשמו בסטטיסטיקה של הרלב"ד: רוכב שנהרג כשנפגע מרכב שבו נהג גנב רכב בזמן מרדף משטרתי (נרשם כאירוע פלילי, לא תאונת דרכים), רוכב שנפטר בעת רכיבת שטח על אופנוע אנדורו ברישוי צהוב, ועוד לא פחות משישה רוכבים שנהרגו על אופנועי מוטוקרוס שלא רשומים ככלי תחבורה אלא ככלי ספורט ברישוי אפור – מתוכם חמישה נהרגו בתאונת דרכים בכביש ציבורי ואחד נהרג בשטח. כל השישה הם בני החברה הערבית.

ניתן לייחס חלק מהעלייה במספרי ההרוגים בכך שהשוק הדו-גלגלי גדל ומספרי הכלים על הכבישים גדולים יותר. זה כמובן נכון, אולם רק חלקית, שכן שיעור הגידול במספרי ההרוגים גדול משיעור הגידול במספרי הכלים שעל הכבישים – ואפילו באופן משמעותי. כך למשל, בשנת 2018 היו על כבישי ישראל כ-139,500 כלים דו-גלגליים, ובשנה זו נהרגו 44 רוכבים – הרוג לכל 3,710 כלים. בשנת 2019 נהרגו 69 רוכבים, ומספר הדו-גלגליים עלה ל-144,000, כלומר הרוג לכל 2,086 כלים. ב-2020 נהרגו 69 רוכבים על כ-148,000 כלים, כלומר הרוג לכל 2,144 כלים, ובשנת 2021 חל גידול, כשנהרגו 89 רוכבים על כ-154,000 כלים על הכבישים – כלומר הרוג לכל 1,730 כלים. גידול נומינלי של כ-20% ביחס לשנתיים הקודמות. בשנת 2024 נהרגו 105 רוכבים על כ-175 אלף כלים דו-גלגליים, כלומר הרוג לכל 1,665 כלים.

נתון זה נתמך גם על-ידי הנתון של מספר ההרוגים על דו-גלגלי ביחס לשאר משתמשי הדרך שנהרגו. אם בשנת 2016 ההרוגים על דו-גלגלי היוו כ-11% מכלל ההרוגים משתמשי הדרך, הרי שבשנת 2017 היחס עלה ל-17%, שנה לאחר מכן ירד ל-14%, ומ-2019 היחס עלה ל-18% ב-2019, ל-22% ב-2020, ל-23% ב-2021, ולכ-24% בשנת 2024. המשמעות היא שרוכבי דו-גלגלי נהרגים פי 5 מיחסם במצבת כלי הרכב בישראל, והיחס הזה הולך וגדל עם השנים.

מתוך 105 ההרוגים השנה, 35 רוכבים – שליש בדיוק – נהרגו בתאונות עצמיות שאינן במעורבות רכב נוסף, כלומר איבוד שליטה או החלקה. נתון נוסף הוא שמתוך כלל ההרוגים, 33 הם בני החברה הערבית. על הנקודה הזו חשוב להתעכב, שכן החברה הערבית מהווה כ-20% מאזרחי המדינה, ושיעור הרוכבים בה נמוך יותר מהשיעור בכלל האוכלוסייה. יוצא אפוא שערבים נהרגים על דו-גלגלי פי 2 מיחסם על הכביש. הנתון הזה דומה לשיעור ההרוגים הכללי על הכבישים, וזהו נתון שבו רשויות המדינה יצטרכו לטפל ולתת פתרון עומק.

בשנת 2024 נהרגו בסך הכל 434 בני אדם על כבישי ישראל, ואם נוסיף את 8 הרוכבים שלא נספרו בסטטיסטיקה, הרי שמדובר ב-442 בני אדם. זהו גידול עצום של יותר מ-20% ביחס לשנת 2023, אז נהרגו על הכבישים 259 בני אדם, מהם 78 רוכבי דו-גלגלי. גם כאן, מדינת ישראל תצטרך לספק פתרון עומק ארוך טווח למכת תאונות הדרכים וההרוגים על הכבישים.

בחודש דצמבר 2024 נהרגו 10 רוכבים על כבישי ישראל:

1. ב-5.12.24 קצת אחרי 01:00 נהרג רוכב כבן 17 בכביש 4 בסמוך ליבנה.

הרוכב נסע בכביש 4, ורכב פרטי סטה מנתיבו והתנגש בצידו של האופנוע. הרוכב נזרק לצד הדרך, נפצע באורח אנוש ופונה לבית החולים, אך מאוחר יותר נקבע מותו. הרוכב כבן 17, יהודי, רכב על קטנוע בנפח 125 סמ"ק.

זירת התאונה בכביש 4 שבה נהרג הרוכב בן ה-17
זירת התאונה בכביש 4 שבה נהרג הרוכב בן ה-17

 

2. ב-6.12.24 סביב 18:00 נהרג רוכב כבן 28 בכביש 75 בכניסה לחורש.

הרוכב נסע בכביש 75, ורכב פרטי שהגיע מהנתיב ממול פנה שמאלה וחסם את דרכו של הרוכב, שהתנגש בצד הרכב. כתוצאה מהפגיעה הקשה הרוכב נהרג במקום, והרכב והאופנוע עלו באש. הרוכב כבן 28, ערבי, רכב על אופנוע ספורט בנפח 600 סמ"ק.

זירת התאונה בכביש 75 שבה נהרג הרוכב בן ה-28
זירת התאונה בכביש 75 שבה נהרג הרוכב בן ה-28

 

3. ב-9.12.24 סביב 23:00 נהרג רוכב כבן 18 בשכונת גילה בירושלים.

הרוכב ניסה לעקוף אוטובוס מימין, ונפגע כשהאוטובוס סגר את דרכו. כתוצאה מהפגיעה הקשה הרוכב נפצע באורח אנוש, פונה לבית החולים, ושם נקבע מותו. הרוכב כבן 18, ערבי, רכב על קטנוע.

זירת התאונה שבה נהרג הרוכב בן ה-18 בשכונת גילה בירושלים
זירת התאונה שבה נהרג הרוכב בן ה-18 בשכונת גילה בירושלים

 

4. ב-10.12.24 סביב 12:20 נהרג רוכב כבן 60 בכביש 423 בסמוך לנס ציונה.

הרוכב נסע בכביש 423, ותוך כדי האטה רכב פרטי שהגיע מאחור התנגש ברוכב בעוצמה. כתוצאה מהפגיעה הקשה הרוכב נהרג במקום. הרוכב כבן 60, יהודי, רכב על קטנוע.

זירת התאונה בכביש 423 שבה נהרג הרוכב בן ה-60
זירת התאונה בכביש 423 שבה נהרג הרוכב בן ה-60

 

5. ב-11.12.24 סביב 07:50 נהרג רוכב כבן 50 ברחוב דיזנגוף בתל-אביב.

הרוכב נסע ברחוב דיזנגוף בתל-אביב, ותוך כדי עקיפת רכב, הרכב פנה שמאלה אל חניון וחסם את דרכו של הרוכב שהתנגש בצד הרכב. הרוכב נזרק עם האופנוע אל צד הדרך, פונה לבית החולים במצב בינוני, אך בהמשך מצבו התדרדר והוא נפטר מפצעיו. הרוכב כבן 50, יהודי, רכב על אופנוע אדוונצ'ר בנפח 1,200 סמ"ק.

זירת התאונה שבה נהרג הרוכב בן ה-50
זירת התאונה שבה נהרג הרוכב בן ה-50

 

6. ב-11.12.24 סביב 12:50 רוכב בן 37 נפטר במהלך רכיבת שטח במורדות רמת הגולן.

הרוכב רכב בטיול שטח על אופנוע אנדורו ברישוי צהוב , ובאזור מפגש הנחלים שצפונית לגשור, במורדות רמת הגולן, מזרחית לכנרת, הוא התמוטט מדום לב ונפטר. חבריו ניסו לבצע בו פעולות החייאה עד להגעת כוחות ההצלה, אולם זמן קצר לאחר מכן נקבע מותו. הרוכב בן 37, יהודי, רכב על אופנוע אנדורו.

 

7. ב-13.12.24 סביב 22:50 נהרג רוכב כבן 50 בכביש 653 בסמוך לגבעת עדה.

הרוכב נסע בכביש 653 ועקף משמאל טור מכוניות. רכב מסחרי עם נגרר פנה שמאלה אל שביל עפר וחסם את דרכו של הרוכב, שנזרק עם האופנוע אל צד הדרך. כתוצאה מהפגיעה הקשה הרוכב נהרג במקום. הרוכב, גלעד ויטל שמעון ז"ל, בן 54, מוזיקאי וממקימי להקת שוטי הנבואה, רכב על אופנוע אדוונצ'ר בנפח 1,000 סמ"ק.

זירת התאונה בכביש 653 שבה נהרג הרוכב בן ה-54
זירת התאונה בכביש 653 שבה נהרג הרוכב בן ה-54

 

8. ב-19.12.24 סביב 15:40 נהרג רוכב כבן 46 בשדרות שז"ר בבאר-שבע.

הרוכב נסע בשדרות שז"ר בבאר-שבע, ומסיבה שאינה ברורה איבד את השליטה על הקטנוע והחליק אל צד הדרך. הרוכב נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים, אולם בהמשך מצבו התדרדר והוא נפטר מפצעיו. הרוכב כבן 46, יהודי, רכב על קטנוע.

 

9. ב-22.12.24 סביב 17:25 נהרג רוכב כבן 50 בדרך יצחק רבין בפתח-תקווה.

הרוכב נסע בדרך יצחק רבין בפתח-תקווה בנתיב הימני, ונהג רכב פרטי שנסע בנתיב השמאלי סטה בפתאומיות לנתיב הימני, פגע באופנוע וזרק אותו לצד הדרך. כתוצאה מהפגיעה הקשה הרוכב נהרג במקום. הרוכב כבן 50, יהודי, רכב על קטנוע בנפח 200 סמ"ק.

זירת התאונה בפתח-תקווה שבה נהרג הרוכב בן ה-50
זירת התאונה בפתח-תקווה שבה נהרג הרוכב בן ה-50

 

10. ב-26.12.24 סביב 15:10 נהרג רוכב כבן 20 בכביש 7620 בין כעביה לחג'אג'רה.

הרוכב נסע בכביש 7620, איבד שליטה על האופנוע והתהפך אל צד הדרך. כתוצאה מהפגיעה הקשה הרוכב נהרג במקום. הרוכב כבן 20, ערבי, רכב על אופנוע מוטוקרוס.

זירת התאונה בכביש 7620 שבה נהרג הרוכב בן ה-20
זירת התאונה בכביש 7620 שבה נהרג הרוכב בן ה-20

 

תודה לדני גולדברג ולחגי והב על העזרה באיסוף החומרים לכתבה.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 47, רוכב על אופנועים 31 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

2025 KTM 125 and 390 SMC R-5

ק.ט.מ חושפת את ה-SMC-R בנפחים 390 ו-125 סמ"ק

בק.ט.מ חושפים שתי גרסאות סופרמוטו חדשות ליום-יום ולשעשועי פנאי - 390SMC-R ו-125SMC-R - עם חישוקי 17″ וכל מה שצריך בשביל ליהנות במגרש החנייה

תגובה אחת

  1. Avatar
    אולי יש לייחס את העלייה לפופולריות של אופנועי האדוונצ'ר

    אופנוע גבוה זה כייף. אופנוע שמגהץ כל כביש משובש, ועולה על מדרכה בקלילות זה כייף. הם גם מרשימים בגודל, בעלי נוכחות, לכן עושים טוב לתדמית ולאגו. בתמורה זה מרכז כובד גבוה ש: (1). מקטין אחיזה בפניות, (2). גורם לקו הבלימה להתארך באופן דרמתי, (3). השפעת רוחות על היציבות. (4). צמיגי 50% כביש האחיזה שלהם היא פחות טובה, ואז נולד הסופר מוטו (זה כאשר מחליפים לצמיג כביש, כאילו נשארים עם 3 מתוך 4 בעיות, אבל מוסיפים בעיה אחרת, מוסיפים מהירות). קיצר, האדוונצ'רים הם אופנועים מסוכנים, לא לא מסוכנים… נו, כרגיל, אופנוע זה מסוכן, הגורם האנושי, אבל כשמדברים על יחסיות וסטטיסטיקה, לווינשטיין מלא באנשים שרכבו על GS.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן