צילום תמונה ראשית: בני דויטש
שנה מצוינת הסתיימה עכשיו. השוק הדו-גלגלי בישראלי צמח בכמעט 10%, ולראשונה כמעט 30% מ-17,000 הדו-גלגליים שנמכרו פה הם אופנועים – כאלה עם קלאץ' ותיבת הילוכים. שיא חדש של כל הזמנים. נכון שחלק גדול מהאופנועים הללו הם אופנועים קטנים וחלק גדול נוסף מהם הוא אופנועי אנדורו, אבל עדיין – השוק בעלייה, נכנס אליו דם חדש, וכולם מרוויחים מזה.
כמו בכל סוף שנה, אנחנו בוחרים את האופנועים שעשו לנו את זה יותר מכל בשנה הזו. הכללים מאוד פשוטים – אנחנו בוחרים את האופנועים שעשו לנו את זה יותר מאחרים. שנהנינו לרכב עליהם, שהביאו משהו מיוחד לשוק האופנועים או שסתם הם מגניבים. ולא חסר כאלו. אז בלי הרבה דיבורים, קבלו את רשימת האופנועים הגדולים של 2016.
הונדה CRF1000L אפריקה טווין
האפריקה טווין לא הספיק להיכנס לרשימה של שנה שעברה, פשוט כי עוד לא הגיע ארצה, אבל כשרכבנו עליו בינואר מיד הבנו שהוא הראשון להיכנס לרשימה המכובדת הזו. פשוט כי הוא פרע בגדול את כל הצ'קים שהונדה פיזרה עליו בחודשים שלפני. דו"ש – אדוונצ'ר – ראלי רפליקה אמיתי, כזה שיודע לפנק בכביש אבל לזוז מהר בשטח. מנוע מצוין, מתלים מעולים, תנוחה מצוינת. פאף! הדבר האמיתי. ועוד מהונדה. כמעט 100 יחידות נמכרו ממנו בשנה הראשונה שהוא פה בארץ, חלק מהן עם גיר רובוטי-אוטומטי DCT. כבוד!
MV אגוסטה ברוטאלה 800
"ה-MV אגוסטה ברוטאלה 800 הוא מכונת ריגושים טוטאלית". זה מה שכתבנו בסיכום המבחן שעשינו לדגם החדש של 2016. זה לא רק שהוא אחד הכלים היפים שיש, עם עיצוב שהוא פיסול במתכת ובברזל, אלא שכמו שהוא נראה – ככה הוא נוסע. בלי פשרות. הוא מיועד לרוכבים שרוצים את הכי יפה, הכי סקסי, עם הכי הרבה תשוקה, ומוכנים להקריב בשביל זה מושגים כמו נוחות או שימושיות. אופנוע הארד-קור שגם נראה מיליון דולר. אופנוע שהצליח לרגש אותנו כמו שהרבה זמן לא התרגשנו מאופנוע, ואפשר להמשיך עם תיאורים מיניים, אבל הנקודה ברורה. אז ברור שהוא יהיה ברשימה הזו.
דוקאטי היפרמוטארד 939 SP
נישאר באקזוטיקה איטלקית. הדוקאטי היפרמוטארד 821 / 939 הוא אחלה אופנוע, אבל הוא דו-ממדי. הוא עובד יותר כמו אופנוע כביש ספורטיבי ופחות כמו סופרמוטו. ככה חשבנו עד שרכבנו על גרסת ה-SP, ועוד על מסלול בגודל מלא. גילינו שה-SP לוקח את כל היתרונות של ההיפרמוטארד, אבל עם מערכת בולמים איכותית של אוהלינס הוא עובד תלת-ממדי, כמו שהיפרמוטו צריך להתנהג. המנוע המשוחרר רק מוסיף לחוויה, והסאונד – מהגיהינום. בדיוק ככה צריך להיות היפרמוטו גדול, וה-SP הצליח לשחרר מאיתנו צרחות אמיתיות בקסדה.
ק.ט.מ סופר דיוק 1290GT
הק.ט.מ סופר דיוק 1290GT הוא ספינת הדגל של ק.ט.מ לשנת 2016 – האופנוע שעליו שמה ק.ט.מ את כל מה שהיא יודעת (והיא יודעת!). בשנה שעברה, אגב, זה היה הסופר-אדוונצ'ר 1290. ה-GT בנוי על בסיס הסופר דיוק 1290R המטורלל, אבל במעבר ל-GT הוא הרחיב משמעותית את טווח השימושים שלו. מנוע 1,301 סמ"ק סופר-חזק, מערכת מתלים אלקטרונית משובחת, נוחות ופינוקים, אינסוף אלקטרוניקה – כל אלה הופכים את ה-GT למכונה דו-קוטבית: מצד אחד אופנוע תיור נוח ומפנק, אבל כשמושכים לו בגז הוא הופך למכונת ספורט לכל דבר ועניין, עם יכולות דינמיות גבוהות. מאופנועי הספורט-תיור הוורסטילים יותר שיש ועם כולות של אופנוע-על. אגב, תצוגת התכלית הזו של ק.ט.מ מראה כמה רחוק החברה הגיע בתחום הכביש בתקופה כל כך קצרה.
ימאהה MT-10
על ה-MT-10 כתבנו שהוא האופנוע היפני הכי אירופאי שיש. הסופר נייקד החדש של ימאהה, שבנוי על בסיס ה-R1, הוא בדיוק כמו ה-1290GT – בעל ורסטיליות מרשימה. מצד אחד יש לו יכולות ספורטיביות של R1, בטח ובטח על כביש ציבורי, אבל מצד שני הוא נוח, נעים לרכיבה, ואם לא מושכים אותו חזק אז הוא כמו חתלתול. אה, והוא גם נוח לרכיבות ארוכות. זו הפעם הראשונה שיוצא מיפן סופר נייקד אמיתי, כזה שיושב על פלטפורמת סופרבייק ושמסתכל לסופר נייקדים האירופאים בעיניים, וה-MT-10 עושה את זה ממש טוב.
ימאהה MT-09 החדש
ה-MT-09 המקורי הוא אופנוע מגניב עם מנוע טריפל אדיר, אבל הוא לא חף מביקורת ורחוק מלהיות מושלם. כמה וכמה פעמים התלוננו על הבולמים הפשוטים, שמהווים את צוואר הבקבוק של ביצועי האופנוע המגניב הזה. אפילו לקחנו MT-09 לסדנת בולמים כדי להעמיד את הבולמים ברמה אחת עם שאר מכלולי האופנוע. אז בימאהה הקשיבו לביקורת, ולשנת 2017 שחררו את הדור השני של ה-MT-09, שעליו רכבנו בהשקה העולמית. אז חוץ מהבולמים ששופרו משמעותית, ה-09 קיבל גם מתיחת פנים שעושה אותו הרבה יותר מגניב בעינינו, עם דמיון עיצובי ל-MT-10, וגם עוד כמה תוספות ושינויים קטנים – כולם יחד עושים הבדל גדול. רב-המכר של ימאהה – האופנוע שעשה שינוי גדול באופנוענות המודרנית – השתפר והתעגל, ולכן גם הוא נכנס לרשימה המכובדת הזו.
סוזוקי DR-Z400S
הקאמבק של השנה. 17 שנה הוא מיוצר כמעט ללא שינויים, אבל בגלל תקנות יורו 3 הייבוא שלו לאירופה ולארץ הופסק בסוף 2009. השנה, עם האפשרות לייבא כלי רכב עם תקינה אמריקאית, באבניר הביאו את הגרסה האמריקאית של הדרוזי, שעדיין מיוצרת, והופ – להיט מכירות. כ-100 דרוזים נמכרו פה תוך כ-9 חודשים – כמו בימים הגדולים שלו בארץ, מה שאומר שבהחלט יש ביקוש לדו-שימושי פשוט אבל טוב ויעיל. אין ABS, אין בקרות, אפילו אין הזרקת דלק, אבל יש פשטות, יש המון כיף, ויש מחיר טוב – 46 אלף ש"ח. קהל הרוכבים, כאמור, הצביע ברגליים.
ימאהה WR250F
עוד אחד של ימאהה. מה לעשות, החברה הזו מפציצה בשנים האחרונות ומכתיבה את הטון היפני. ה-WR250F של 2015-2016, שהגיע השנה סוף סוף ארצה, הוא שדרוג אדיר ל-WR250F המיתולוגי שיוצר עם שינויים מועטים שנים רבות מדי. הדגם החדש עושה קפיצת מדרגה עצומה והוא קרוב מתמיד לאופנועי האנדורו האירופאים, שגם אם נאהב את המגמה או לא – מכתיבים היום את רוח האנדורו העולמית. אם אמרנו על ה-MT-10 שהוא היפני הכי אירופאי שיש, אז ה-WR250F הוא אופנוע האנדורו היפני הכי אירופאי שיש.
ק.ט.מ 250EXC / הוסקוורנה TE250
הק.ט.מ 250EXC (ואחיו התאום הלא זהה – ההוסקוורנה TE250) של 2017 הוא אופנוע האנדורו הדו-פעימתי הוורסטילי המושלם, לא פחות. רגע לפני הזרקת הדלק שתגיע בעוד חצי שנה, בק.ט.מ מכינים את התשתית – שלדה חדשה, מתלים חדשים (מעולים!), ארגונומיה חדשה, עיצוב חדש, אבל לא פחות חשוב – מנוע חדש, עם מעט מאוד ויברציות. כבר שנים שאנחנו טוענים שה-250 המודרניים הם הנפח המושלם לאנדורו ורסטילי ושטרנד ה-300 הוא… טרנד. ה-250 מתאים לרוב המכריע של הרוכבים, והשנה הוא הופך למשמעותית יותר טוב.
שרקו SEF-R300
השרקו SEF-R300 מרובע הפעימות הוא לדעתנו אופנוע האנדורו-הובי הטוב ביותר שיש היום בשוק. כן, עד כדי כך. כשרכבנו עליו לפני מספר חודשים הבנו את זה היטב. הוא קטן, הוא קל, ההתנהגות שלו מעולה, מערכת המתלים ברמה גבוהה כבר במקור, הוא זמיש בהתנהגות, ויש לו מנוע אדיר שמשתף פעולה עם הרוכב – כל רוכב. איך שלא תרכב עליו – בהתגלגלות על שבילים, בסינגלים, באנדורו טכני, לאט, מהר, חזק או חלש – הוא לגמרי עם הרוכב ועושה לו חיים קלים. קשה לתאר כמה נהנינו עליו, והכי מפתיע זה שכל הטוב הזה מגיע מחברה קטנה עם תקציב מחקר ופיתוח שרחוק שנות אור משל החברות הגדולות. איזו מכונה!
סוזוקי SV650
למה? כי 50 אלף שקל לנייקד מעולה. זהו!