דף הבית / חדשות / 2017: עלייה במספר ההרוגים על דו-גלגלי
26168163_10155969657063948_6652237458522884188_n

2017: עלייה במספר ההרוגים על דו-גלגלי

שנת 2017 הסתיימה עם 61 הרוגים עם אופנועים וקטנועים - עלייה דרמטית ביחס לשנה שעברה

61 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו על הכבישים בשנת 2017 – עלייה דרמטית של 42% ביחס ל-2016, אז נהרגו על הכבישים 43 רוכבי דו-גלגלי. כך עולה מדו"ח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שפורסם אתמול, 31.12.17. בהקשר הזה חשוב לציין כי שנת 2016 הסתיימה עם ירידה בכמות ההרוגים על דו-גלגלי, שכן בשנת 2015 נהרגו 56 רוכבי דו-גלגלי. כך או כך, שנת 2017 מסתמנת כשנת שיא שלילי במספר ההרוגים על אופנועים וקטנועים.

61 ההרוגים על דו-גלגלי מהווים 17% מכלל הרוגי תאונות הדרכים בישראל ב-2017, וזאת למרות שמצבת הדו-גלגלי ביחס לשאר כלי הרכב על כבישי ישראל קטנה משמעותית ועומדת על 6.4% בלבד. המשמעות היא שרוכבי דו-גלגלי נהרגים כמעט פי 3 מחלקם היחסי על הכבישים – נתון שכמעט ולא השתנה בשני העשורים האחרון.

כמות ההרוגים על אופנועים וקטנועים לא באמת מפתיעה, שכן עם העלייה במספרי המכירות של דו-גלגלי בשנים האחרונות וכניסה של אלפי רוכבים חדשים אל מעגל הרכיבה, טבעי שגם מספר התאונות יעלה, וביחס ישר גם מספר ההרוגים. אם מוסיפים למשוואה את העומס הבלתי נסבל על כבישי ישראל בשילוב של האופי קל הדעת של הנהג והרוכב הישראלי, אפשר להבין מהיכן העלייה הזו. עוד חשוב לציין שאבסולוטית מדובר במספרים קטנים יחסית, ועל כן סטיית התקן גדולה – כפי שראינו בשנת 2016, שכאמור הייתה שנה שבה מספר ההרוגים על דו-גלגלי ירדה דרסטית.

על מנת להוריד את כמות התאונות שבהן מעורבים רוכבי דו-גלגלי, וביחס ישר את מספר ההרוגים, יש צורך לדעתנו בתכנית מקיפה של גופים רבים שיפעלו למען הנושא. כך למשל המדינה צריכה לקדם הקמת מגרשי הדרכה מודרניים, ובעיקר תכניות הכשרה מקיפות יותר לרוכבים חדשים שמוציאים רישיון נהיגה. גם יבואני הדו-גלגלי מצדם צריכים להירתם יותר לנושא. מטרו מוטור העבירה בשנת 2017 כ-500 רוכבים במסלול קצר של הכשרה בסיסית, ובשנה הקרובה התכנון הוא להכפיל את המספר הזה. יבואנים נוספים ביצעו גם הם הכשרות רכיבה והשתלמויות כאלה ואחרות, אולם זה עדיין לא מספיק, שכן המודעות לנושא הרכיבה הבטוחה והמודעת עדיין נמוכה מדי – בעיקר אצל רוכבים חדשים.

נציין גם את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שבשנה האחרונה יצאה בסדרת תשדירי רדיו להעלאת המודעות להכשרות רכיבה. על פי גידי פרדר, הבעלים של בית הספר לרכיבה מתקדמת 'אופנוען מאומן', זה בהחלט עזר להגברת המודעות, אולם זה עדיין רחוק מלהספיק: "עם העלייה במספרי המכירות של אופנועים וקטנועים, אנחנו רואים אצלנו עלייה בכמות הרוכבים החדשים שמגיעים למסלולי ההכשרה המקיפים שלנו, כשרובם ממשיכים לאימונים תקופתיים כדי לשמור על חדות ולשפר יכולות. יחד עם זאת, זה עדיין לא מספיק, ויש צורך להגביר משמעותית את המודעות בקרב רוכבים – ותיקים וחדשים כאחד. המדינה צריכה לקחת את נושא ההכשרה לדו-גלגלי ברצינות, ולבצע רפורמה מקיפה שבמסגרתה ישונו תכניות הלימוד ויותאמו ל-2018, יוקמו מגרשי הדרכה מודרניים שבהם ניתן יהיה ללמד רכיבה, ובאופן כללי תגדל המודעות לסכנות שברכיבה על דו-גלגלי – ובעיקר עם הדרכים להתמודד איתן ולמזער אותן".

 

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

KTM-790-ADV-2024-Test-029

ק.ט.מ מודיעה על הרחבת תקופת האחריות מ-2024

בד.ל.ב מוטוספורט מודיעים על הרחבת תקופת האחריות לדגמי ק.ט.מ הגדולים החל מ-2024, ובמקרים מסוימים אף להכפלתה ל-4 שנים

10 תגובות

  1. Avatar

    הבעיה מתחילה ברעיון הדבילי של הוצאת רישיון מזורז לקטנוע למי שיש רישיון לרכב. החבר'ה האלה נדרשים לעשות אך ורק מבחן שליטה במגרש, זאת אומרת שהפעם הראשונה שהם יוצאים לכביש זה כבר עם הרישיון(!!!) (מניסיון, חבר שהוציא כך רישיון ועשה 5 תאונות בחצי שנה!)

    הבעיה ממשיכה בכך שעד 14.6 כ"ס מותר לכל בעל רישיון כזה לרכוב על כלי ידני, למרות שאף אחד לא מכשיר אותם לזה. למיטב ידיעתי אין מורי נהיגה לרישיון A2 שמלמדים על כלי ידני. כך שגם כאן יוצא שילדים בני 16.5 רוכבים בכביש בפעם הראשונה על כלי שהם בחיים לא למדו עליו, לאחר שיש להם רישיון(!!!)
    הפקרות חיים בחסות החוק!

    • Avatar

      מסכים ב100%, כשל משמעותי נוסף של הממשלה הוא רמת הכביש הירודה, הכוונה היא לצבע מחליק במיוחד כדי לחסוך כמה שקלים, גדרות הפרדה מברזל, שיהרגו כל רוכב שייתקע בהם\ יחליק תחתיהם וכדומה

  2. Avatar

    נכון, הנהגים אשמים, התשתית אשמה, ההכשרה לא בסדר, אבל כפי נאמר פה למעלה בעדינות האופי הישראלי המחורבן קיים בגדול גם, ובמיוחד, אצל אוכלוסיית הרוכבים. השנה, אחרי 27 שנה על קטנועים, עברתי לאופנוע (בינוני) ומשהו התחדד אצלי. לא סתם מכרו פה השנה 700 טימאקסים חדשים. החברה' חייבים להראות שלהם יש יותר גדול אבל בלי כיסוי אמיתי. אני כמעט לא רואה בנסיעות הבינעירוניים היומיות שלי אופנוע/קטנוע שנוסע בקו ישר בנתיב שלו. זה תמיד בא בלהרביץ 40 קמ"ש יותר מהתנועה בסלאלום בין הנתיבים ושכולם יקפצו לכל הכיוונים. לרב אני מרגיש כמו חייזר שנוסע במרכז הנתיב שלי ב 120 קמ"ש בלבד. העניין הוא שזה מרגיל גם את נהגי המכוניות שאופנוע לא אמור להיות שם. שתדעו.

    • Avatar

      מסכים איתך.
      רוכב על כבד, ויותר מדי טמבלים עושים שטויות. במיוחד שליחים וטימאקסים

  3. Avatar

    לא יתכן שיתנו רשיון לצעירים שאין להם מושג על דו גלגלי מבלי להעביר אותם הכשרה רצינית.
    בעבר הדי רחוק התחלנו לרכב על 50 סמ"ק בגיל 16, כלים שלא עברו את ה 80 קמ"ש בקושי, וגם זאת לאחר מבחן רכיבה די רציני.

  4. Avatar

    רק אכיפה מסיבים ללא פשרות כולל החרמה של כלים משתוללים ושלילות רשיונות תחנך כל מי שעולה על הכביש ללא יוצא מן הכלל. יש לי רושם שכל הבלגן בכבישים משרת אינטרסים שונים ומשונים. ההפקר והרצח בכבישים בא מי הנהגים והרוכבים ושלטון החוק סוגר עין. הצבא, כשי משחקים עם כלי רצח, נשפטים בחומרה, גם רכב ודו"ג הוא כלי שהורג. כשי אין הרתעה, יש הפקרות וחפים מפשע נפגעים סתם. שום כתבה או דעות נפוחות מי אגו לא יעזור. הרצח ימשיך על הכבישים כולל כל אלה של אופניים וקלנועים. סעו חכם ותנצלו מכל המפגרים.

  5. Avatar

    יש מידע וסטטיסטיקה איזה כלים היו מעורבים בתאונות שהיו בהם הרוגים? אולי לפחות חלוקה של אופנוע מול קונוע, קבוצות גילאים של הרוגים ומה שכן אפשר לפרסם?

  6. Avatar

    גם זה מתחיל בחינוך ההזוי של "חזירות גז" ?! מי אמר שתמיד צריכים להיות ראשונים בכביש ולא רק דו גלגלי. תרבות הנהיגה של כמה שיותר מההההר יותר טוב?! אולי מספיק עם זה ! יותר בטוח = יותר טוב יותר יציב = יותר טוב. כנ"ל לרכבים.

  7. Avatar

    חובה להפיץ בין הרוכבים תחקירים מדויקים עד כמה שניתן על כל תאונה בה יש הרוגים, בדומה לחקירת תאונות בתעופה. מקווה שהאתר שלכם ירתם למשימה כזו. לא יתכן שנהרג רוכב וממשיכים הלאה ללא הפקת לקחים.

  8. Avatar

    האם ניתן לדעת חלוקת התאונות לפי סוג הכלי?
    במחקר מלפני 20 שנה חולקו התאונות לפי סוגי כלים:
    כביש-ספורט – 30% קטלני בשנה = כל רוכב שלישי יסיים בתאונה קטלנית.
    לעומת אופנועי טורינג / אדוונצ'ר כבדים שהיו בטוחים פי 4 ממכוניות (רבע כמות הנפגעים באחוזים מכמות כלי הרכב).
    האם יש דרך לקבל נתוני תאונות 2017 לפי חלוקה לסוגי הכלים?

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן