ביום ראשון האחרון נערך בפעם ה-93 מרוץ הטיפוס לפסגת הפייקס-פיק (Pikes Peak Hill Climb) שנמצא בקולורדו שבארה"ב. הנה מספר עובדות שאתם צריכים לדעת על המרוץ השנה:
1. התחלה רעה – הרוג באימון
ביום חמישי במהלך מקצה האימון נהרג הרוכב קארל סורנסון. התחלה לא נעימה למרוץ השנה. למרות שפייקס-פיק הוא מרוץ בכבישים ציבוריים ולמרות המוניטין המאיים, ביחס למרוצי רחוב אחרים כמות ההרוגים בו היא מועטה. סורנסון היה להרוג השישי במרוץ במשך 93 שנים, והרוכב השלישי במספר. בשנה שעברה נהרג רוכב נוסף, אחרי שכבר חצה את קו הסיום.
2. המנצח השנה – הונדה CBR1000RR
המנצח של קטגורית האופנועים הבכירה (Heavyweight), שהיא גם המהירה ביותר, הוא הרוכב ג'פרי טייגרט, כשהוא רוכב על הונדה CBR1000RR. טייגרט ניצח עם זמן של 10:02.735 דק', עדיין איטי כארבע שניות מהשיא שנקבע בשנה שעברה על ידי קאוואסאקי ZX-10R.
3. במקום השני באופנועים – רונין
אם לא שמעתם על רונין, זה לא מפתיע. חברת מגפול מקולורדו, שמייצרת אותו, עוסקת בעיקר במגזינים ואביזרים לכלי נשק. האופנוע עצמו מבוסס על סדרת ה-1125 של ביואל, אך עושה שימוש רק בשלדה, במנוע ובגלגלים. מלפנים יש מתלה קדמי לא קונבנציונלי והרבה פינוקים שיש רק באופנועים שמיוצרים בכמות מוגבלת.
הרונין ייוצר ב-47 יחידות, כמספר הסמוראים שנקמו את מות המאסטר שלהם ביפן של המאה ה-18. כל אופנוע מקבל שם של אחד מ-47 הסמוראים, וזה שהתחרה קיבל את השם Oishi Yoshio, על שם המנהיג. הוא שונה מהשאר שבכך שמבוסס על ה-1125RX (השאר מבוססים על דגם ה-R), וגם זוכה לקבל שרשרת במקום רצועה. בפועל, הוא הוכיח את עצמו עם מקום שני עם זמן של 10:18.514 דק' בקטגוריית האופנועים הפתוחה ומקום 10 בדירוג הכללי.
4. הניסיון של ויקטורי
חברת ויקטורי, תחת כנפה של פולאריס, מנסה לשנות תדמית. היא הכינה במיוחד עבור המרוץ בפייקס-פיק אופנוע פרויקט בשיתוף עם רולנד סנדס – פרויקט 156, על שם מספר הפניות שיש בדרך לפסגה. הפרויקט חווה עליות ומורדות, כשהרוכב דון קנט ריסק את האופנוע עוד במקצה האימון עם נזק מסיבי.
האופנוע תוקן והגיע למרוץ, הצליח להשיג את הזמן הרביעי בטיבו באימונים וגם היה מהיר במרוץ, עד שהתרסק. הרוכב עלה על האופנוע והמשיך להתחרות כשהוא במקום הרביעי ומוביל את קטגורית אופנועי התצוגה, אך לבסוף נאלץ לפרוש לפני קו הסיום עקב תקלה טכנית. אז גביע אין, אבל רעש והמולה תקשורתית יש.
5. מכונית חשמלית מנצחת את המרוץ
כלים חשמליים מראים את חוזקם במרוץ בפייקס-פיק כבר מספר שנים, תוך כדי התפתחות הטכנולוגיה. כמובן שהעובדה שמנוע חשמלי לא זקוק לאוויר, שהופך להיות מצרך נדיר ככל שעולים בגובה, מספקת לו יתרון משמעותי על פני מנועי בעירה פנימית במרוץ הספציפי. בשנה שעברה מכוניות חשמליות הגיעו במקומות השני והשלישי. השנה, לראשונה בהיסטוריית המרוץ, מגיעה מכונית חשמלית במקום הראשון.
ריס מילן, יחד עם המכונית הלאטבית (כן, מלטביה, לא טעינו) – eO PP03, סיים במקום הראשון, בזמן של 9:07.222 דק' (תמונה בראש הידיעה). על הדרך הוא גם שובר את שיא המהירות לרכב חשמלי. לפי שאתם מצקצקים בלשון, ניתן כמה נתונים יבשים – 1,386 כ"ס, 220 קג"מ ומשקל של 1,200 ק"ג. אגב, גם במקום השני הכללי סיים רכב חשמלי. שניהם אגב רחוקים מאוד מהשיא של כל הזמנים שמוחזק על ידי מכונית, אמיתית, כזו המונעת בנזין.