78 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בשנת 2023 – רוכב אחד יותר משנת 2022, שבה נהרגו 77 רוכבים. מדובר במספרים גבוהים מאוד, הדורשים לבצע צעדים משמעותיים על-מנת להגביר את בטיחות הרוכבים ולהקטין את מספרי התאונות ומספרי ההרוגים על כבישי ישראל בכלל ובקרב רוכבי הדו-גלגלי בפרט. נזכיר שבשנת 2021 נהרגו 89 רוכבים על כבישי ישראל.
בחודש דצמבר 2023 נהרגו חמישה רוכבי דו-גלגלי על כבישי ישראל. אלו מצטרפים ל-73 רוכבים שנהרגו מתחילת השנה, כך שבסך הכל נהרגו 78 רוכבי דו-גלגלי בשנת 2022.
שני נתונים חשובים נוספים: הראשון, 10 מבין ההרוגים נהרגו מהפגיעה בגדר הבטיחות הקטלנית. אלו מספרים גבוהים במיוחד, שכן מדובר בתשתית שאינה מותאמת לרוכבי דו-גלגלי, כשכל פגיעה בגדר הבטיחות היא גזר דין מוות לרוכב. חשוב לחדד שהרוכבים שנהרגו מהפגיעה בגדר לא נהרגו מהתאונה עצמה אלא מהפגיעה בתשתית הלא סלחנית אחרי התאונה, וכי אם הייתה תשתית סלחנית יותר יש סיכוי גבוה שאותם רוכבים לא היו נהרגים.
הנתון השני הוא מספרי הרוכבים בני החברה הערבית שנהרגו. השנה יש ירידה במספרי הרוכבים הערבים שנהרגו – 22 לעומת 31 בשנה שעברה – אולם עדיין מדובר ב-28% מכלל הרוכבים שנהרגו בשנת 2023, נתון הגבוה משמעותית מחלקם היחסי מבין הרוכבים. הרשויות יצטרכו לתת את הדעת על התופעה. נציין שבעשור האחרון ישנו גידול מתמיד במספרי הרוכבים בחברה הערבית.
בסך הכל נהרגו נהרגו בשנת 2023 על כבישי ישראל 359 בני אדם, מה שאומר שרוכבי דו-גלגלי מהווים כ-22% מההרוגים על הכבישים בשנת 2022 – יחס דומה לשנים קודמות – וזאת למרות שחלקם היחסי על הכבישים עומד על כ-5%. כלומר, רוכבי דו-גלגלי נהרגים יותר מפי ארבעה מחלקם היחסי על הכבישים – נתון גבוה ובלתי נתפס.
1. ב-14.12.23 סביב 18:00 נהרג רוכב כבן 40 בכביש 461 בין אור יהודה למסובים.
הרוכב נסע בכביש 461, ומסיבה שאינה ברורה – ככל הנראה בשל בור שקיים בשל השיפוצים שהכביש עובר – איבד את השליטה על הקטנוע והתנגש בקיר בטון. כתוצאה מההתנגשות הרוכב נהרג במקום. הרוכב כבן 40, יהודי, רכב על קטנוע.
2. ב-15.12.23 נהרג רוכב כבן 40 ברחוב בן-יהודה בתל-אביב.
הרוכב נסע בהרכבה ברחוב בן-יהודה בתל-אביב, ונפגע מאוטובוס שחלף – ככל הנראה בשל חוסר תשומת לב של אחד המעורבים. כתוצאה מהתאונה הרוכב נהרג במקום והמורכבת נפצעה קשה ופונתה לבית החולים. הרוכב כבן 40, יהודי, רכב על קטנוע.
נתוני שלושת הרוכבים הנוספים שנהרגו בחודש דצמבר 2023 יתווספו בהמשך.
- בינואר: 4 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- בפברואר: 3 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- במרץ: 4 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- באפריל: 7 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- במאי: 11 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- ביוני: 14 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- ביולי: 5 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- באוגוסט: 5 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- בספטמבר: 9 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- באוקטובר: 6 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- בנובמבר: 5 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- 77 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2022
- 89 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2021
- 69 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2020
- 2019: שיא במספר ההרוגים על דו-גלגלי
תודה לדני גולדברג ולחגי והב על העזרה באיסוף החומרים לכתבה.
"דו-גלגלי נהרגים יותר מפי ארבעה מחלקם היחסי על הכבישים – נתון גבוה ובלתי נתפס"
סליחה, זה דווקא נתון נתפס, באופנוע אין כלוב מתכת שיגן, אין חגורות בטיחות, אין כריות אוויר, וכל העסק על שני גלגלים לא יציב ורגיש הרבה יותר למפגעים בדרך. אופנוע זה כלי מסוכן נקודה!
אגב התאמת תשתית, בוא, ל 5% לא ניתן לתת תקציב תשתיות כאילו היו 95%.
אז ברור שרוב התקציב מופנה לרכבים על ארבע, אין כאן בכלל שאלה.
וכן עושים מאמץ, וברור שתחת מגבלת תקציב, אז ככה לדוגמה כן שיפרו מעקות בטיחות באותם מקומות שהיה ריבוי תאונות.
לגבי המגזר הערבי (זה כולל קיבוצים)
צריך לשקלל למספרים את אחוזי הונאות הביטוח במגזר (מנפחים נתוני אמת, אין אכיפה בכפרים, הם ממציאים תאונות כדי לזכות בכספים, גם של ביטוח לאומי. זאת פרקטיקה רגילה. אגב, גם בקיבוצים)
ויש לשקלל את רמת הפשע במגזר ככול שזה נוגע לרכיבה פרועה, וקיום תחרויות דרג לא חוקיות(הימורים לא חוקיים). גם תופס לקיבוצים.