mudale ו-rider - אני מתנצל על התגובה הארוכה, אבל משפטים כמו "השימוש האנרגטי בקילו פחם ביחס לקילו דלק גבוה בהרבה" ו-"
כמה סינון עובר עשן שריפה ב 1 מטר של צנרת מראש מנוע של אופנוע לעומת 300 מטר של ארובה" מראה על הטמעה של אי-אמת בגלל גורמים אינטרסנטיים או פשוט חוסר ידע. אז הנה
שעור קצר באנרגטיקה של שריפה ובטיפול בזיהומים.
תכולת אנרגיה: שריפה של קילוגרם פחמן נקי משחררת 7,868 קילוקלוריות. שריפה של קילוגרם דלק משחררת 42,602 קילוקלוריות. זה אומר שתכולת האנרגיה לשריפה של דלק גבוהה פי 5.4 מזו של פחמן נקי. פחם-אבן שבו משתמשים בתחנת הכוח מכיל לא מעט זיהומים אנאורגניים (נשארים כ"אפר") כך שהיחס בין תכולת האנרגיה של דלק ופחם הוא עוד יותר גדול – לפחות 6. זה אומר שכדי לקבל אנרגיה של קילו דלק צריך לשרוף לפחות 6 קילו פחם.
שריפת פחם מזהמת מאוד יחסית לשריפת דלק. בנוסף לפחמן דו חמצני, שריפת פחם מייצרת בעשן הרבה פיח, תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן (נוקסים) ומשאירה אחריה לא מעט אפר. אף אחד מהם לא מתנקה בארובה – לא משנה באיזה אורך. כל מטרת הארובה הגבוהה היא לייצר ואקום מספיק חזק כדי שהעשן ייפלט עצמאית (לא צריך להפעיל מנוע עם מניפה כדי לתת לו מהירות מספקת כדי שיצא). כל המזהמים הללו (כולל פיח שחברת חשמל "מנשבת" בשעות שרובינו ישנים כל שלא נראה את הענן השחור שיוצא מהארובות) נפלטים לאוויר. חלקם מתמוססים במים ויוצרים גשם חומצי, חלקם שוקעים הרחק מהארובה, לדוגמה, מעבר לקו הירוק ובירדן. בנוסף, נשאר "אפר" שבו יש לטפל וגם הוא מזהם סביבתי לא קטן. שריפה של דלק גורמת לזיהום קטן בסדרי גודל.
לאחרונה הוכרחה חברת חשמל לנקות את הפליטות שלה. אכן, העשן היוצא מהארובה החדשה בחדרה נקי בהרבה ממה שיצא מהארובות הקודמות, אבל.....
את החלקיקים מנקים בפילטרים (כנראה אלקטרוסטטיים) – יש יותר זיהום מוצק לטפל בו. את תחמוצות הגופרית מגיבים עם הידרוקסיד הסידן (שגם ייצורו גורם לזיהום) כדי לייצר גבס בכמויות גדולות בהרבה ממה שאפשר להשתמש – שוב זיהום מוצק שצריך לטפל בו. את תחמוצות החנקן מגיבים עם אמוניה (לתת חנקן ומים) המיוצרת מאוריאה שגם ייצורה גרם לזיהום. אז נכון, העשן הנפלט היום מהארובה החדשה נקי בהרבה, על חשבון זיהומים בצורות אחרות.
ה"עוברים להפעלה בגז" (שמייצר זיהום דומה לדלק וגם תכולת האנרגיה שלו דומה) נכון חלקית. עד כמה שידוע לי, אין תכניות לעבור לגז בתחנה הגדולה בחדרה.
ועכשיו, צריך לקחת בחשבון את הזיהום הנוצר בייצור מצברי הליתיום ובטיפול שלהם (הטמנה או רגנרציה) לאחר שמסיימות את חייהן (5-10 שנים).
האם אתם עדיין חושבים שבישראל אופנוע/רכב חשמלי מזהם פחות מאופנוע/רכב עם מנוע בנזין?
ואגב, אין שום בעיה למסות את החשמל לטעינה. יכריחו אותך (עפ"י חוק) להתקין מונה נפרד לקו טעינה ואם לא תעשה זאת לא תהיה בעיה לנטר את טעינת הרכב (צריכת זרם רבה לזמן קצוב). או כמו שסטרלוק כתב.