כאוס. המרוץ בסקסנרינג היה אחד הכאוטיים בהיסטוריה המודרנית של ה-GP, כשבאותה הקפה דוהרים על המסלול אופנועים נעולים בצמיגי סליקס, צמיגי אינטרמדייט וצמיגי גשם. עבור חורחה לורנזו, האלוף המכהן, המרוץ בסקסנרינג היה המשך ישיר לאסן. לורנזו מתקשה מאד באימונים, ונאלץ לעבור במקצה הדירוג המקדים Q1 בפעם הראשונה בקריירה. הוא גם מתרסק פעם אחת ביום שישי ופעמיים בשבת במקצי הדירוג. לורנזו צובר ניקוד, רק שנקודה אחת בודדת לאלוף המכהן היא תוצאה לא מספקת בכל קנה מידה.
אופנועי ימאהה התקשו ביום שישי – היום הראשון לאימונים – באופן מדאיג. רוסי וצמד רוכבי טק-3 הצליחו למצוא סט-אפ מתאים לשבת, בעוד לורנזו משתרך באזור המקום ה-15 לכל אורך האימונים. הפתיעו לטובה רוכבי דוקאטי, כשבאופן מפתיע ה-GP16 לא מתקשה למצוא את דרכו במסלול הצר, המפותל והטכני שבסקסנרינג. מרקז מצליח לכבוש את עמדת הפול בפעם השביעית ברציפות החל מה-125 ב-2010. אחריו יזנקו ברברה, שמפתיע במקום השני, ורוסי בשלישי. פדרוסה מתקשה ומדורג עשירי, ולורנזו מדרג מהמקום ה-11.
בוקר המרוץ טורף את קלפי האימונים והדירוג, כשהחימום נערך על מסלול רטוב ומזג האוויר אינו צפוי להתבהר. רוכבים כמו קראטשלאו, פדרוסה, מילר, רדינג ונוספים, שהתקשו למצוא את המהירות הדרושה ביבש, מנצלים את המסלול הרטוב על מנת לצמצם פערים. מרקז מתרסק בחימום במהירות גבוהה, לורנזו מתקשה ברטוב אפילו יותר מאשר ביבש, והוא ממוקם 20 בחימום.
צל"ש או טר"ש וכל מה שבין לבין
מרקז, רוסי וברברה מזנקים היטב מהשורה הראשונה בגריד. אליהם מצטרפים גם דובי ופטרוצ'י. ומעט מאחור מילר משפר 10 מקומות בהקפה הראשונה, כשאליו צמודים יאנונה ופול אספרגרו. רוסי, שמוביל בתום ההקפה הראשונה, מאבד שני מקומות בהקפה השלישית לדובי ופטרוצ'י. זה האחרון ממתין שתי הקפות נוספות ועוקף את דובי להובלת המרוץ. פטרוצ'י מוביל בחוד עד ההתרסקות בהקפה ה 11. מרקז מצידו מתקשה על גבי ה-RCV213V, כשבהקפה ה-11 הוא מפספס לגמרי את הבלימה לפנייה 8, טס לחצץ, ומצליח להציל ולחזור למקום התשיעי. קראטשלאו מתמודד היטב עם התנאים במסלול, והוא מתקדם באופן עקבי לעבר חוד המרוץ.
קו המרוץ יבש בעוד סביבו האספלט רטוב, ותנאי המסלול מתחילים לאתגר את הרוכבים כשהם מנסים למצוא אזורים רטובים לקירור צמיגי הגשם. האתגר האמיתי לרוכבים ולקבוצות הוא מועד הכניסה לפיטס וסוג הצמיגים עליהם ישובו למסלול.
יאנונה היה הראשון להיכנס לפיטס ולצאת עם צמיגי אינטרמדייט. לוריס באז עשה זאת מיד אחריו, אבל חזר לפיטס כשהוא מגלה שהאחורי נעול בסליק. יאנונה יסיים חמישי.
צל"ש לרוכב ולקבוצה. סנטי הרננדז, ראש הצוות של מרקז, נועל את האופנוע השני בצמיגי סליקס, קדימה ואחורה, כשהוא מכיר את סגנון הרכיבה החופשי של הנמלה המהירה בתבל. מרקז שב אל המסלול, וכבר אחרי הקפה אחת לחימום הצמיגים הוא מהיר ב-2 שניות מיאנונה עם צמיגי האינטרמדייט וב-7 שניות מרוכבי החוד שעדיין רוכבים על צמיגי גשם.
בחוד רוכבים דובי, רוסי, קראטשלאו, ברברה ומילר. כולם פרט למילר נכנסים יחדיו לפיטס לאחר 22 הקפות, ויוצאים נעולים בצמיגי אינטרמדייט. מילר מחכה 3 הקפות נוספות בטרם נכנס לפיטס. קראטשלאו ודובי אמנם חיכו מעט יותר מדי, אבל הצליחו לפצות על כך ברכיבה מהירה על מנת לסיים שני ושלישי בהתאמה, כששניהם שודדים פודיום מסקוט רדינג שמסיים רביעי.
בטר"ש חלקי זוכה רוסי, שמתעלם מלוח הפיטס שלו המבקש ממנו להיכנס להחליף אופנוע. רוסי ממשיך לרכב על צמיגי הגשם שלו מעט יותר מדי, ולאחר מכן לא מוצא שפה משותפת עם צמיגי האינטרמדייט ומסיים שמיני ומאוכזב.
לורנזו המגן על תוארו צובר 6 נקודות אליפות בשני המרוצים האחרונים, ומאפשר למרקז לפתוח פער של 48 נקודות. על כך הוא זוכה בטר"ש ובפגרת הקיץ שמגיעה עבורו בדיוק בזמן.
טבלת האליפות לאחר הסבב התשיעי
- מארק מרקז, הונדה, 170 נק'
- חורחה לורנזו, ימאהה, 122 נק'
- ולנטינו רוסי, ימאהה, 111 נק'
- דני פדרוסה, הונדה, 96 נק'
- מאווריק וינאלס, סוזוקי, 83 נק'
הסבב הבא יתקיים בסוף השבוע של 14.8 בספילברג, אוסטריה.