מארק מרקז, שרוכב על גבי ה-RC213V של קבוצת המפעל רפסול-הונדה, מזנק מעמדת הפול ומוביל לאורכו של המרוץ כולו פרט למקטע שבין פנייה 7 לפנייה 10 בהקפה הראשונה. רק פאביו קוארטררו, שרוכב על 'כמעט' אופנוע מפעל בקבוצת פטרונאס-ימאהה, מצליח להראות למרקז צמיג אחורי, וגם זה רק לשבריר מרוץ. קוארטררו מזנק היטב כשהוא דוחק את מורבידלי ומשתחל בפנימי לג'ק מילר על הדוקאטי GP19 של קבוצת פרמאק, למקום השני. מוביל לרגע אבל מאבד אחיזה ומעט ביטחון בצמיג הקדמי בפנייה 10 בהקפה הראשונה, ומאותו רגע מרקז מנהל פער שעומד על שנייה אחת למשך מספר הקפות. או אז, מרקז סוחט מעט יותר את המצערת, בולם מעט מאוחר יותר וחזק יותר, והפער צומח עד שבשיאו הוא עומד על 2.6 שניות.
קוארטררו חוצה את קו הסיום שני למרקז וזוכה בתואר הרוקי המצטיין ל- 2019. הימאהה YZR-M1 נראה כמכונה שעברה כברת דרך, כשבנוסף לקווארטררו, מאבריק וינאלס שרוכב עבור קבוצת המפעל מונסטר ימאהה מדרג רביעי ומסיים רביעי, פרנקו מורבידלי, בן קבוצתו של קוארטררו, מדרג שני ומסיים שישי. ולנטינו רוסי ממשיך להתקשות. הקפה אחרונה מוצלחת מכניסה אותו היישר למקצה הדירוג הקובע Q2. רוסי מזנק רע ונסוג לאחור, מתאושש חזרה, אבל ארבע הקפות לתום המרוץ רוסי מתרסק ופורש.
נכון למוטגי, רוסי אוחז במקום השביעי בטבלת האליפות והוא עדיין בשליש העליון של הרוכבים הטובים בתבל, אולם כל מרוץ נוסף נראה כתו בשירת הברבור של הקריירה הנפלאה של ולנטינו רוסי.
אנדראה דוביציוזו על גבי הדוקאטי GP19 של קבוצת המפעל ואלכס רינס על גבי הסוזוקי GSX-RR, ביחד עם ויניאלס בימאהה, חוזרים ומראים לנו מדוע מארק מרקז לא זוכה לאופוזיציה ראויה. דובי שניצח בקטאר ובאוסטריה מדרג שביעי ומזנק סביר, מתקדם עד למקום השלישי, ורק לקראת תום המרוץ דובי מצליח לסגור על קוארטררו. לדובי, דגל השחמט מונף הקפה אחת מוקדם מדי. עדיין, דובי סוגר במוטגי מאה פודיומים.
רינס ניצח צמד מרוצים העונה – הראשון באוסטין כשמרקז מתרסק בלואוסייד כשהוא מוביל בפער של ארבע שניות, והשני בסילברסטון כשהוא משחיל את מרקז בפנייה האחרונה וחוצה ראשון את קו הסיום. אבל רינס סובל מיכולת דירוג איומה ונוראה, בטח למי שרואה בעצמו כמתמודד למרקז. רינס מזנק מהשורה הראשונה רק פעם אחת העונה, כשבחלק מהמרוצים הוא לא מצליח להעמיד את הסוזוקי על הקפה מהירה בודדת שתביא אותו למקצה הדירוג הקובע Q2. קשה לנצח מרוצים כשאתה מזנק מהשורה הרביעית. סוזוקי ורינס צריכים למצוא דרך להוציא הקפה מהירה בודדת.
ויניאלס, שניצח באסן העונה, שוב נעלם בתחילתו של המרוץ ולא מצליח למקסם את קצב המרוץ האפשרי שלו מהאימונים. עם מיכל דלק מלא וינילאס מתקשה לפתח מהירות שתאפשר לו להתמודד עם מרקז, וגם עם קוארטררו. מן הסתם, לא ניתן לזנק למרוצים עם חצי מיכל, במיוחד שלאור מגבלת הדלק, האופנועים מסיימים את המרוץ כלמט על אדים.
חורחה לורנזו, שרוכב העונה עבור רפסול-הונדה, עדיין מתקשה לאחר הפציעה בעמוד השדרה באסן. במוטגי לורנזו מזנק מהשורה השביעית ושוב מסיים מחוץ לנקודות. רוכב הונדה נוסף שמשלם את מחיר הפציעה באסן הוא טאקקי נאקגמי, שרוכב עבור קבוצת אידומצ'י LCR. נאקגמי מאריך את חוזהו לעונה נוספת, אבל לא ירכב בשלושת המרוצים האחרונים כשהוא מתאושש מניתוח בכתף. יחליף אותו – באופן מפתיע להונדה יש לומר – יוהאן זרקו, שאיבד את מושב הק.ט.מ שלו למיקה קאליו.
פיליפ איילנד – מוקדם בבוקר ביום ראשון הקרוב.
תוצאות הסבב ה-16 – מוטגי
- מארק מרקז
- פאביו קוארטררו
- אנדראה דוביציוזו
- מאבריק ויניאלס
- קאל קראטשלאו
טבלת האליפות לאחר הסבב ה-16
- מארק מרקז, הונדה, 350 נק'
- אנדראה דוביציוזו, דוראטי, 231 נק'
- אלכס רינס, סוזוקי, 176 נק'
- מאבריק ויניאלס, ימאהה, 176 נק'
- דנילו פטרוצ'י, דוקאטי, 169 נק'
- פאביו קוארטררו, ימאהה, 163 נק'
- ולנטינו רוסי, ימאהה, 145 נק'