אנחנו לא באמת מאמינים בגלגול נשמות, אבל אם חשבתם שהוסקוורנה שהכרתם מתה, יכול להיות שתשמחו לגלות שהיא חיה ובועטת, תחת שם אחר – SWM. החברה החדשה הציגה את מרכולתה בסבב האיטלקי של אליפות העולם באנדורו.
הצד השוודי
הוסקוורנה היא מותג שוודי שנולד עוד במאה ה-17, אך אופנועים נכנסו לסיפור רק בתחילת המאה ה-20, כשהאופנוע הראשון נולד בשנת 1903 והיא הופכת להיות בין יצרניות האופנועים הראשונות בעולם. בתחילת דרכה היא אמנם יצרה גם אופנועי כביש ואף התחרתה ב-GP, אך את שמה בעולם המרוצים רכשה בשטח החל משנות ה-60. משנות ה-80, העתיד כבר הפך להיות פחות בטוח והמתוג החליף לא מעט ידיים.
כך נדד מותג הוסקוורנה:
- 1903 – הוסקוורנה מייצרת את האופנוע הראשון
- 1987 – החברה נמכרת לחברת קאג'יבה והייצור עובר לוורזה שבאיטליה
- 2007 – ב.מ.וו רוכשת את מותג הוסקוורנה, אך הייצור נשאר במפעל שבאיטליה
- 2013 – החברה נרכשת על ידי קבוצת ק.ט.מ, שבבעלותה גם יצרנית האופנועים ק.ט.מ. המפעל באיטליה נמכר, הייצור מופסק ומותג הוסקוורנה למעשה נטמע בק.ט.מ ומיוצר תחתיו.
הצד האיטלקי
SWM בטח לא אומר לרובכם כלום. ראשי התיבות אולי לא מגניבים כמו השם המלא – Speedy Working Motors. החברה האיטלקית הוקמה במילאנו בשנת 1971 ושמה לה למטרה להתמודד עם החולשה של האופנועים האיטלקיים בעלי מנועי הארבע פעימות במרוצי השטח. תחילה ייצרו אופנועים עם מנועים של זקס ובהמשך עשו שימוש גם במנועים של רוטקס.
החברה בנתה את שמה, ואכן עמדה ביעדיה – עם הצלחה לא מבוטלת בתחרויות שטח בדיסציפלינות שונות. החברה אמנם הצליחה בתחרויות, אך כנראה שלא בעסקים, כי ב-1984 היא פשטה רגל.
הצד הסיני
תכירו את SWM החדשה, שהוצגה לראשונה בתערוכת מילאנו 2014. מי שעומד בראש המיזם הוא המהנדס האיטלקי אמפילו מאקי, שהוא גם יו"ר החברה. מאקי בעל עבר עשיר ועבד בעברו בקאג'יבה, הוסקוורנה וגם באפריליה. אבל רצון ויכולת לא עובדים בלי מימון, וזה מגיע מסין – מיצרנית האופנועים שיינריי (Shineray), שגם רכשה את מפעל הוסקוורנה הישן בוורזה ובו ייוצרו אופנועי SWM החדשים.
התוצאה
כאמור, SWM הציגה את ליין האופנועים לשנת 2015 באיטליה בסוף חודש יוני, וחובבי הוסקוורנה לבטח יזהו כמה מהאופנועים. מדובר באופנועים מהדור האחרון של הוסקוורנה שיוצרו באיטליה תחת בעלות ב.מ.וו, אך עברו התאמות ונגיעות כדי שיתאימו לשנת 2015.
ניתן לזהות ארבעה כלים מקצועיים – שלושה לשטח (SR300R ו-SR500R), אחד סופרמוטו (SM500R) ועוד שניים לשימוש יומיומי – האחד לכביש (SM650R) והאחד לשטח (RS650R). כולם נראים כהמשך ישיר לאופנועי הוסקוורנה. שני כלים אחרים מעניינים לא פחות, ככל הנראה עם מנוע שמקורו במפעל בסין, הם הגראן-מילאנו והסילבר-ווייז, בעלי מנוע מקורר אוויר. הראשון קפה-רייסר והשני סקרמבלר. הם נראים מעולה וכנראה יתאימו לקטגורית רישיון הביניים.
הייצור אמור להתחיל החודש ויהיה מעניין לראות כיצד החברה תתפתח הלאה.
ועכשיו הבשורה העיקרית – אופנועי SWM יגיעו ארצה בקרוב בייבוא של א.ש.ל אופנועים, יבואני יוסאנג!