צילום: אייל מור
בהתאחדות הספורט המוטורי נחושים להגיע לשגרת מרוצים קבועה, מסודרת ואיכותית. הדרך שלהם להגיע לכך היא בראש ובראשונה להחזיר למסלול את אליפות ישראל באנדורו – הליגה הוותיקה, הגדולה והיציבה שמתקיימת בישראל בעשור וחצי האחרון. במקביל עובדים בהתאחדות על הקמת אליפות מוטוקרוס וכן פתרונות לאליפויות אספלט. אחרי עונה מרובת קשיים וביורוקרטיה, נראה שבהתאחדות מצאו את הדרך לקיים את אליפות ישראל באנדורו. אחרי הסבב הראשון בחודש שעבר, שהיה מעין פיילוט להנהגה החדשה של ההתאחדות, הפיקו בהתאחדות לקחים ויישמו אותם כבר בסבב השני.
מועצת כפר כמא, הכפר הצ'רקסי שבסמוך לכפר תבור שהוציא כמה וכמה רוכבי אנדורו ומוטוקרוס מצטיינים, שיתפה פעולה עם ההתאחדות בהפקת הסבב השני לעונת 2015, ונתנה חסות על האירוע. המרוץ נערך בשיפוליו הדרומיים של הכפר, בסמוך לאצטדיון המקומי, מה שאומר גישה מלאה לכלי רכב על אספלט, ממש עד לפיטס ומתחם הקהל – שישב על 'טריבונה' שצופה על רוב רובו של המסלול. שדרוג עצום מהמרוץ הקודם. כבר בכניסה לכפר ניתן היה לראות את סככות המתחרים ונותני החסות ואת הצבעים הרבים ששטפו את המתחם, שבעונה הזו של השנה הוא בעיקר ירוק. בהחלט מחזה יפה. בכלל, זו הפעם הראשונה שמרוץ אנדורו נערך ממש בישוב. אמנם בקצה הישוב, אבל מצד אחד רואים את השטח המוריק, וכשמסובבים את הראש רואים אולמות ספורט ובתי מגורים. על כך מגיעה נקודת זכות גדולה למועצה המקומית וראשי ההתאחדות – אילן עזרא וישראל ויליגורה.
הסבב השני התקיים גם הוא במתכונת היירסקרמבל, כלומר מקסימום הקפות בזמן נתון, וכלקח מהסבב הקודם – הפעם ההקפה הייתה ארוכה משמעותית – כ-10 דקות למהירים שבקטגוריות המקצועיות וקצת יותר לעממיות ולמתחילים. המסלול נפרש על פני שתי צלעות הר כשביניהן גיא אחד ארוך, שבחלקו היה עדיין מלא מים. יחד עם זאת, השטח כבר מתחיל להתייבש כך שהיה גם לא מעט אבק. המסלול היה הפעם אמנם ארוך, אבל טכני, אינטנסיבי ומעייף. בתחילת המסלול נבנו מכשולים מלאכותיים שכללו אלמנטים מאנדורוקרוס ומוטוקרוס, כולל מעבר צמיגים וקפיצת דאבל קטנה, אבל פרט לאלו גם תוואי השטח עצמו לא אפשר לרוכבים מנוחה. אז נכון שהיה נחמד אם היו יותר קטעים מהירים של גז, אבל זהו בהחלט אנדורו קשה כהלכתו. רובם המכריע של הרוכבים בהחלט היו מרוצים, על אף שיש כאלו שמעדיפים מרוצים בסגנון ספיישל-טסט. בהמשך העונה הם יקבלו. כך או כך, רק 65 רוכבים נרשמו למרוץ, וחבל, שכן המפיקים ציפו ליותר.
קטגוריות מקצועיות
אחרי שנעדר מהסבב הראשון בשל אבל על מות אביו, התייצב יוני לוי (ימאהה WR450F) למרוץ השני כמעט בלי אימונים, במטרה לתת את מה שיש, אף על פי שהכושר הגופני שלו רחוק מלהיות אידיאלי. לוי מתמודד בקטגוריה E2 מול רוכבים טובים ומוכשרים כמו זיו כרמי (ק.ט.מ 350EXC-F), נתי זיו (ק.ט.מ 350EXC-F) ודרור כהן (ק.ט.מ 450EXC). הקטגוריה הזו תמיד הייתה חוד החנית של מרוצי האנדורו, וגם כיום, למרות מיעוט משתתפים, היא מציגה עומק מתחרים ראוי וטוב. בקטגוריה הקטנה E1 הטוען לכתר הוא נמרוד חמו (ק.ט.מ 250EXC-F), שנמצא בכושר טוב מתמיד ונכון להיום אין לו מתחרים בקטגוריה, אולם יש עוד כמה רוכבים מצוינים שבהחלט שווים אזכור – סער יעקב (ק.ט.מ 250EXC-F) למשל, רוכב מוכשר מהצפון שעם עוד קצת ליטוש יכול להיות בחוד הקטגוריה ולתת פייט רציני לחבורה המובילה, וכן בר נוב (הוסקוורנה FE250), שגם הוא עשוי להיות בחבורה המובילה עם קצת יותר חידוד. גם ירון יעקובוביץ' (ק.ט.מ 250EXC-F), שעלה בעונה שעברה מהעממית, הוא רוכב טוב ועקבי. בקטגוריה הפתוחה נעדר הפעם דן מיה (גאס גאס), כך שהבמה נותרה לתומר שמש (ק.ט.מ 500EXC) וגיל קינן (ק.ט.מ 300EXC).
עם הזינוק, זיו כרמי תפס את ההובלה, כשצמוד אליו רוכבים יוני לוי ונמרוד חמו. כרמי הגיע למרוץ עם גב תפוס אחרי התרסקות באימון ביום רביעי האחרון, כך שהוא לא היה במיטבו. בכניסה לנחל אחרי כרבע הקפה כרמי החליק אל תוך המים, דומם מנוע ונעקף על ידי כל הקטגוריה. לקח לו זמן רב עד שהצליח להניע את מנוע הק.ט.מ שלו, ובזמן הזה כולם ברחו קדימה וכרמי נאלץ לצאת למסע עקיפות כדי להגיע אל הפודיום. את ההובלה תפס יוני לוי, בתצוגת רכיבה חלקה ומרשימה. לוי החל לפתוח פער, ותוך זמן קצר כבר הוביל על חמו בפער של יותר מדקה. אחרי כשעה של מרוץ חמו החל לצמצם את הפער, בין היתר בגלל היחלשותו של לוי בשל כושר גופני שרחוק מהשיא, ואחרי כשעה ורבע הוא כבר נצמד ללוי מאחור, כשלבסוף הוא עקף וסיים את המרוץ בפער גדול. לוי העדיף לא להילחם על המקום הראשון הכללי, לרכב שקול ורגוע, ולזכות במקום הראשון בקטגוריה E2 ובמקום השני הכללי. חמו מצידו נראה פשוט מצוין, והתהליך שהוא עבר כרוכב וכאדם נראה לעין בבירור – הוא רוכב חלק, שקול ורגוע, יש לו אסטרטגיית מרוץ מסודרת, והוא בעיקר בוגר. אין ספק שכישרון הרכיבה האדיר שלו יחד עם הכושר הגופני המצוין והבגרות האישית, הופכים אותו להבטחה הגדולה של אליפות ישראל באנדורו ולדבר החם ביותר על השדה. ספורטאי ששווה לעקוב אחריו. שני אלו הם היחידים שהספיקו לבצע 14 הקפות. שאר הרוכבים בשדה הקיפו את המסלול 13 פעמים.
בקטגוריה E2 נתי זיו, בפער לא קטן מחבורת החוד, ישב על המקום השני, כשמאחוריו בפער לא גדול דרור כהן. זה האחרון מציג רכיבה אגרסיבית וחזקה, והוא בהחלט כוח חשוב בקטגוריה, אולם תיל שהסתבך בגלגל האחורי שלו אילץ אותו לעצור בפיטס לדקות ארוכות ולהפסיד את המקום השלישי. זיו כרמי התגבר על העצירה הלא מתוכננת, יצא למסע עקיפות, ובסוף המרוץ סיים במקום השני אחרי שהצליח לעקוף גם את נתי זיו המצוין שסיים שלישי. איזה יופי של קטגוריה. צחי בן גיגי (גאס גאס EC250) התרסק בהקפה השנייה, חטף פגיעה בקרסול ונאלץ לפרוש.
בקטגוריה הפתוחה מנצח תומר שמש, וזאת אחרי שבן קבוצתו גיל קינן הוביל למשך שני שליש מהמרוץ. אחרי כשעה של רכיבה שמש נצמד לקינן מאחור והשניים רכבו גלגל לגלגל למשך זמן רב. לבסוף שמש הצליח לעקוף, וקינן, חייכן תמידי, שחרר לחץ ופשוט נהנה מהרכיבה. בכלל, אנחנו לא מכירים רוכבים שמחים ואופטימיים כמו גיל קינן, שתמיד מבסוטים מהמסלול, מההפקה, מהמרוץ ומהרכיבה. ספורטאי אמיתי.
בקטגוריה הקטנה E1 סער יעקב מסיים שני ברכיבה חזקה ועקבית, כשדקה וחצי אחריו סוגר את הפודיום בר נוב. במקומות 4-6 מסיימים טל איזנבד, ירון יעקובוביץ' וניר שחם – בפערים של למעלה מ-4 דקות מנוב. והנה כיסינו את כל רוכבי הקטגוריות המקצועיות.
סניורים
בקטגוריית הסניורים ניצחון שני ברציפות לאמיר קינן (גאס גאס EC450F). השם הזה היה לנו מוכר כבר בסבב הקודם, והיום במרוץ נפל האסימון – קינן, רוכב ותיק, היה ממקימי מסלול מעוז חיים הזכור לטוב, ורוכב מוטוקרוס טוב ומוכשר. אחרי שנים שבהן לא התחרה, החליט קינן לבוא ולהתחרות לראשונה במרוצי האנדורו, והנה יש לו כבר 2 מ-2, ברכיבה יפה, חזקה ונקייה. גם אחריו שווה לעקוב. שני סיים רונן כהן (שרקו SE300R), שמתאמן חזק לרומניאקס ומשתתף באליפות ישראל באנדורו כחלק מההכנות למרוץ האקסטרים-אנדורו שייערך בחודש יולי הקרוב. כהן נמצא בכושר מצוין, ובשלבים האחרונים של המרוץ הוא גם צמצם באופן עקבי את הפער מקינן, אך זה לא הספיק לו כדי לנצח. שלישי סיים יוסי גוטמן (ק.ט.מ 350EXC-F), שאחרי נפילה בזינוק נותר אחרון ויצא למסע עקיפות לעבר הפודיום. מכובד. במקומות 4-6 סיימו עמית גול, ברק דודאי ורונן מדיאל. זוהר גלילי פרש אחרי הקפה אחת.
קטגוריות עממיות
בקטגוריות העממיות נרשמה השתתפות לא רעה עם כמעט 30 מתחרים, כששתי הקטגוריות המשמעותיות הן C1 ו-C2 – קטנה ובינונית. בתחילת המרוץ, בהקפות הראשונה והשנייה, מספר רוכבים התרסקו בגלל באמפ נעלם שהרים את הגלגל האחורי באוויר והפך את הרוכבים, כששניים מהם נאלצו להתפנות לבדיקות בבית חולים. אין מה לדאוג – שם שוחררו מהר עם פגיעות יבשות בלבד.
בקטגוריה הקטנה ניצחון שני רצוף ליואב שפירא, שמסיים 11 הקפות בזמן של 1:33 ש' ומסיים ראשון גם בדירוג הכללי, בפער של למעלה מ-4 דקות מהמקום השני הכללי – אלון איסטון, שמנצח את קטגוריה C2. שני ב-C1 מסיים יפתח פרנקו ושלישי נמרוד רוימי. מוש כהן התרסק בהקפה הראשונה, חטף פציעות ושפשופים ביד ובגב, עצר לכ-10 דקות על מנת לטפל בעצמו ובאופנוע, וחזר לשדה למסע עקיפות שהסתיים במקום ה-5 בקטגוריה, אחרי גל יעקובי. מכובד. עמית הראל, מעיין לביא וגל מלאכי נאלצו לפרוש בשל התרסקויות.
ב-C2 ניצחון כאמור לאלון איסטון, כשאחריו עמרי מסיקה ועמית שטרן שחזר להתחרות. רפאל קבסה, מהפייבוריטים בקטגוריה, ממשיך לסבול מחוסר מזל, כשהפעם הוא התרסק בהקפה הראשונה ונאלץ לפרוש. ב-C3 ניצחון לקובי צדף, כשאחריו חיים פרנסי ואריק פופוביץ, שלושתם עם 10 הקפות.
במתחילים ניצחון לאלון גרינברג, כשאחריו דורון ברבי ואייל ידיד, שלושתם עם 6 הקפות בשעה.
ג'וניורס וסופר ג'וניורס
בקטגוריית הג'וניורס שוב קרב צמוד בין סוף סלע לבין נועם דדון, כשהפעם סלע הצעיר יוצא כשידו על העליונה ומנצח. דדון צמוד אליו בפער של 13 שניות בלבד, והשניים הם היחידים שמסיימים 18 הקפות. איזה יופי של קרב! במקום השלישי צוק סלע, אחיו של סוף, רביעי איתי דב, חמישי גיל זרקו, שישית רן יוחאי הנפלאה, ושביעי אמיר אילון במרוץ הבכורה המרגש שלו.
בסופר-ג'וניורס ניצחון לרז עידן, שני אריאל קסורלה ושלישי אור זרקו, אחיו של גיל.
סבב 2, כפר כמא. הפקה – קרוס קאנטרי (מיקי יוחאי), שופט – ירון גולדשטיין, מדידת זמנים – תנועה מדידת זמנים (רז היימן).
הסבב הבא יתקיים בסוף חודש אפריל, ככל הנראה באזור תרקומיא. שווה לעקוב, ובהחלט מומלץ לבוא ולצפות.
לתוצאות המרוץ המלאות מאתר תנועה מדידת זמנים – לחצו כאן.
לגלריית התמונות המלאה – לחצו כאן
לגלריית התמונות המלאה – לחצו כאן