חודש יוני 2023 היה אחד הקטלניים ביותר לרוכבי דו-גלגלי על כבישי ישראל אי-פעם, כש-14 רוכבי אופנועים וקטנועים קיפחו את חייהם – כך עולה מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומנתונים שאנו במערכת פול גז אוספים באופן שוטף. אלה מצטרפים ל-29 רוכבים שנהרגו בחמשת החודשים הראשונים של השנה, כך שעד כה נהרגו 43 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2023 על כבישי ישראל.
זוהי עלייה של 10 רוכבים ביחס לתקופה המקבילה של 2022, שבה נהרגו 33 רוכבים על כבישי ישראל, וזה קורה דווקא בשנה שהתחילה באופן מתון במיוחד, ונראה היה שיש ירידה משמעותית במספרי ההרוגים. חודש אפריל צמצם את הפער משנת 2022 והביא את הסטטיסטיקה שוב למספרים עגומים, וחודש מאי הקטלני הפך את הסטטיסטיקה וקרע את הלב עם 11 הרוגים. כך יוצא שבחודשים מאי ויוני בלבד נהרגו 25 רוכבים על כבישי ישראל – כמעט רוכב ביומיים.
עד כה ב-2023 נהרגו 190 בני-אדם על כבישי ישראל – מספרים דומים למדי לאלו של שששת החודשים הראשונים של 2022 – עם עלייה קלה של כ-3%. רוכבי הדו-גלגלי שנהרגו מהווים כ-23% מכלל ההרוגים על הכבישים.
1. ב-2.6.23 סביב 01:45 נהרגה מורכבת כבת 25 ברחוב גולומב בירושלים.
הרוכב נסע ברחוב גולומב בהרכבה, איבד את השליטה על האופנוע ונזרק אל צד הדרך. המורכבת בת ה-25 נפצעה באורח אנוש ומתה מפציעה מאוחר יותר, ואילו הרוכב בן ה-30 נפצע קשה ופונה לבית החולים. המורכבת בת 25, יהודייה. האופנוע בנפח 650 סמ"ק.
2. ב-3.6.23 סביב 01:00 נהרג רוכב כבן 30 במנהרות הכרמל בסמוך לצ'ק-פוסט.
הרוכב נסע במנהרות הכרמל, איבד את השליטה על האופנוע והחליק אל צד הדרך. כתוצאה מהפגיעה הרוכב נפצע באורח קשה. הוא פונה לבית החולים, אך שם נקבע מותו. הרוכב כבן 30, ערבי, רכב על אופנוע בנפח 900 סמ"ק.
3. ב-5.6.23 סביב 13:00 נהרג רוכב כבן 46 בכביש 20 בסמוך למחלף חוף השרון.
הרוכב נסע בכביש 20, ובסמוך למחלף חוף השרון התנגש בעמוד תאורה מסיבה שאינה ברורה. הרוכב נפצע באורח אנוש, ולאחר זמן קצר מת מפצעיו. הרוכב כבן 46, רכב על קטנוע בנפח 300 סמ"ק.
4. ב-5.6.23 סביב 17:50 נהרג רוכב בכביש 44 בכניסה לרחוב המלאכה בחולון.
הרוכב נסע בכביש 44, ובצומת עם רחוב המלאכה נפגע מרכב שחסם את דרכו. הרוכב נפצע באורח קשה, ונפטר מפצעיו בבית החולים. הרוכב בן 21, יהודי, רכב על קטנוע בנפח 300 סמ"ק.
5. ב-6.6.23 נהרג רוכב כבן 15 בשפרעם.
הרוכב נסע על אופנוע מוטוקרוס ברחובות העיר שפרעם, הרים ווילי, איבד שליטה והתנגש ברכב חונה. הנער נהרג במקום. הרוכב כבן 15, ערבי, רכב על אופנוע מוטוקרוס בנפח 250 סמ"ק.
6. ב-8.6.23 סביב 04:00 נהרג רוכב כבן 22 בכביש 20 – איילון לכיוון צפון.
הרוכב נסע על כביש 20 לכיוון צפון, ובסמוך למחלף קק"ל איבד את השליטה על הקטנוע והחליק. הרוכב נהרג במקום. הרוכב כבן 22, רכב על קטנוע בנפח 300 סמ"ק.
7. ב-11.6.23 סביב 02:00 נהרג רוכב כבן 17 ברחוב הירקון בתל-אביב.
הרוכב נסע ברחוב הירקון, ובסמוך לכיכר אתרים איבד את השליטה על האופנוע, החליק ופגע במדרכה. הרוכב נפצע באורח אנוש, ולאחר זמן קצר מת מפצעיו. הרוכב כבן 17, ערבי, רכב על קטנוע בנפח 125 סמ"ק.
8. ב-11.6.23 סביב 16:00 נהרג רוכב כבן 60 בדרך בן-גוריון בבני-ברק.
הרוכב נסע בדרך בן-גוריון בבני-ברק, והתנגש ברוכב קורקינט שהתפרץ אל הכביש. הרוכב נפצע באורח בינוני בראשו, פונה לבית החולים, ולאחר כמה ימים התדרדר מצבו והוא נפטר בבית החולים. הרוכב כבן 60, יהודי, רכב על תלת-גלגלי בנפח 300 סמ"ק.
9. ב-17.6.23 סביב 10:00 נהרג רוכב כבן 61 בכביש 90 בסמוך לתל-תאומים.
הרוכב נסע בכביש 90 לכיוון דרום, ובסמוך לתל-תאומים, בעיקול ימינה בכביש, המשיך ישר אל הנתיב הנגדי והחליק. הרוכב נפצע באורח אנוש ונפטר מאוחר יותר מפצעיו. הרוכב כבן 61, יהודי,
10. ב-18.6.23 סביב 15:30 נהרג רוכב כבן 37 בכביש 25 בסמוך לשדה-תימן.
הרוכב נסע בכביש 25 לכיוון באר-שבע, ובסמוך לשדה-תימן רכב הסעות שהגיע ממול פנה שמאלה וחסם את דרכו של הרוכב, מה שגרם להתנגשות. הרוכב נהרג במקום. הרוכב כבן 37, יהודי, רכב על אופנוע בנפח 500 סמ"ק.
11. ב-18.6.23 סביב 20:15 נהרג רוכב כבן 20 בכביש 5533 בסמוך לצור נתן.
הרוכב נסע בכביש 5533, איבד את השליטה על האופנוע והחליק את צד הדרך. הרוכב נפצע באורח קשה והוא פונה לבית החולים, אולם לאחר זמן קצר נקבע מותו. הרוכב כבן 20, ערבי, רכב על אופנוע בנפח 900 סמ"ק.
12. ב-19.6.23 סביב 18:00 נהרג רוכב כבן 46 בכביש 667 – כביש הגלבוע.
הרוכב נסע עם אופנועו בכביש המפותל 667, ובאחד העיקולים איבד את השליטה על האופנוע והחליק אל גדר הבטיחות. כתוצאה מהפגיעה בגדר הבטיחות הרוכב נהרג במקום. הרוכב, גילי עוז ז"ל, מכונאי ותיק במוסך ושדי בהרצלייה, בן 46, רכב על אופנוע בנפח 600 סמ"ק.
13. ב-20.6.23 נהרג רוכב כבן 25 בכביש 721 בירידות מבית-אורן.
הרוכב נסע בשעות הערב בכביש 721, הירידות מבית-אורן, וככל הנראה איבד את השליטה על האופנוע ונזרק אל השיחים בצד הדרך. גופתו נמצאה רק למחרת בצהריים, כשהוא נחשב כנעדר. הרוכב, עמנואל רודריג ז"ל, בן 25, רכב על אופנוע בנפח 660 סמ"ק.
14. ב-30.6.23 סביב 04:25 נהרג רוכב כבן 25 בכביש 471 בסמוך למחלף גת רימון.
הרוכב נסע לפנות בוקר בכביש 471, והתנגש ברוכב אופניים חשמליים שנסע גם הוא על הכביש וייתכן שסתה מנתיבו. שני הרוכבים נפצעו באורח אנוש, ושניהם מתו מפצעיהם לאחר זמן קצר. רוכב האופנוע כבן 25, יהודי, רכב על אופנוע. רוכב האופניים החשמליים נתין זר כבן 30.
- בינואר: 4 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- בפברואר: 3 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- במרץ: 4 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- באפריל: 7 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- במאי: 11 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- 77 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2022
- 89 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2021
- 69 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2020
- 2019: שיא במספר ההרוגים על דו-גלגלי
תודה לדני גולדברג ולחגי והב על העזרה באיסוף החומרים לכתבה.
**מי שאין לו את הג'וק של לרכב על "סוס" שלא יתקרב לדבר הזה,
**מי שאין לו מזג רגוע ואחריות לעצמו, גם שלא יקנה,
**מי שהוא חולמני שלא יקנה,
ואם רוצים לחסוך בחניה, ובפקקים, ובדלק, או לעבוד כשליחים,
אז מה שאמרתי למעלה.
חוץ מזה המספרים הרבה יותר גרועים, אבל למזלנו רוכבי האופניים החשמליים נהרגים פחות ונפצעים פחות קשה, אבל צריך להוסיף את המספרים שלהם לכלל התמונה, ותגלו את ממדי הזוועה האמיתיים.
נ.ב. עכשיו כשמדובר על רפורמה בתכנית הלימוד, חייבים להכין תכנית ורישוי נפרד למורכבים עצמם.
מילא שאנחנו הורגים את עצמנו, אבל משגע אותי כל פעם מחדש שרוכב אופנוע רצח את אהובתו, זה מטריף לי את השכל (גם לו). הרוכב ממוגן, והחברה שלו בקושי לובשת משהו. מורכב זה טייס משנה ,הוא צריך להכיר את השפעתו על ההיגוי(היגוי הפוך בהטיית משקל גוף), הוא צריך לעזור לנהג להשתלב בתנועה עם סימנים לנהגים, הוא חייב להיות ממוגן, הוא חייב להביט קדימה כדי לצפות סכנות בדיוק כמו הרוכב. אסור לקשקש עם הרוכב, אסור להחזיק או להישען על הרוכב, וכמובן חייבים להכיר את חוקי התנועה.
ואם לא רוצים להכביד ברישוי וכו, אז לפחות תפתחו קורסים מסובסדים למורכבים, ותעשו קמפיין הסברה למורכבים.
והכי טוב זה לא להרכיב בכלל, כי משקל המורכב משנה לחלוטין את יציבות האופנוע, שגם ככה כלים דו-גלגלים סובלים מחוסר יציבות אינרנטית.
להיות טייס משנה זאת אחריות גדולה, ואנשים מתייחסים לזה בזלזול מוחלט. זה כולל בנות שנצמדות לגבר שלהן על קורקינט, מסתתרות מאחוריו ועוצמות עיניים, הלו!!! תתעוררו. או שתלמדו לומר לגבר שלכם "לא, או שתגלו הבנה ומעורבות ותהיו מוכנים לסכנות.
רומנטיקה תשמרו למקום אחר.
רוב המורכבות נפגעות קשה יותר כי הם לא מכינות את עצמן לנפילה (לא מחוברות למה שקורה על הכביש), ורובן לבושות פחות ממוגן מזה שמרכיב אותן (או עם ציוד מיגון שלא מותאם לגודלן, ולכן מאבד מהאפקטיביות שלו).
שכחתם לציין את הדת של ההרוג בתאונה השישית. חשוב שנדע אם הוא בן דת משה, בן דת ישמעל, או אולי נוצרי ששכח להצטלב לפני היציאה לדרך ואז המוות מראש קצת באשמתו.
הייתי מוסיף גם פילוח לפי גזע: בן דת משה שהוריו נולדו במדינות ישמעליות, אשכנזי שהתעלם מהאזהרות של אמא, בחור ממוצא אתיופי, או סתם איזה חתול רחוב בלי דת או גזע מוגדרים, ואז המוות שלו מחליק קצת יותר בקלות בגרון.
יועיל להוסיף גם שנות לימוד של המנוח, משלח יד, כמה תשלומים נשארו לו כדי להפוך לבעליו של האופנוע שעליו נהרג. חשוב להוסיף איפה הוא גר והאם השאיר אחריו אלמנה שהבטיח לה שהוא בהן צדק שהוא יוצא לקטנה וחוזר מקסימום עד עשר. לא כמו בשבת שעברה שחזר מאוחר וייבש אותה עם הילדים.
ועוד פרטים שיעזרו להבין את היסוד הנפשי של ההרוג לפני התאונה…
לא הבנתי מה מור רוצה, קח איתך תפילת הדרך ועזוב אותנו בשקט.
תודה לפולגז שמתאמצים להביא את הנתונים ולפלח גם לפי דת. חשוב ביותר.
https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/12905495