דוקאטי חושפת הערב (ה') את הסופרקואדרו מונו – מנוע סינגל חדש, טכנולוגי וחזק בנפח 659 סמ"ק, הבנוי בטכנולוגיה של הפניגאלה 1299; יגיע על ליין חדש של אופנועים, שהראשון מביניהם ייחשף כבר בשבוע הבא.
הסופרקואדרו מונו הוא הסינגל הראשון של דוקאטי מאז הסופרמונו האקזוטי של לפני 30 שנה, והוא פותח עידן חדש בדוקאטי – עידן של אופנועים עם מנוע סינגל קרבי. אם המנוע המזוהה ביותר עם דוקאטי הוא בתצורת L-טווין, הרי שבשנים האחרונות החברה התרחבה ל-V4, וכעת כאמור גם לסינגל.
המנוע החדש, שנחשף הערב (ה') הוא ככל הנראה הסינגל החזק ביותר בייצור סדרתי, כשהוא מפיק 77.5 כ"ס ב-9,750 סל"ד בתצורה המקורית (מגיע גם ל-10,250 סל"ד) ו-85 כ"ס עם מערכת פליטה למרוצים של טרמיניוני וניהול מנוע תואם. בכך, הסופרקואדרו מונו נוטל את הבכורה ממנוע ה-LC8 של הק.ט.מ 690 (וההוסקוורנה 701 והגאס גאס 700) המפיק 74 כ"ס. הנתון הזה מגיע בין היתר על ידי צילינדר בקוטר 116 מ"מ ומהלך בוכנה קצרצר של 62.4 מ"מ, שמספקים יחס קוטר / מהלך קיצוני ביותר של 1.86 ומאפשרים להגיע לסל"ד כל כך גבוה. יחס הדחיסה עומד על 13.1, ובדוקאטי מציינים שלמנוע תהיה גם גרסת A1 – כלומר מוגבלת ל-47.6 כ"ס.
בדוקאטי מציינים שהטכנולוגיה מגיעה ישירות ממנוע ה-L-טווין של הפניגאלה 1299, למשל קוטר הבוכנה, תצורת תא השריפה, שסתומי היניקה מטיטניום בקוטר 46.8 מ"מ, שסתומי הפליטה מפלדה בקוטר 38.2 מ"מ, וכן מנגנון הדזמודרומיק להנעת השסתומים. מנגנון זה, לטענת דוקאטי, אשר עושה שימוש בנדנדים לסגירת השסתומים במקום בקפיצים, הוא זה שמאפשר הגעה לסל"ד כל כך גבוה במנוע סינגל. גם מנוע ה-MotoGP של דוקאטי מצויד במערכת.
בדוקאטי מציינים גם שחלק מהטכנולוגיה מגיעה ממנועי קצה כמו זה של הפניגאלה V4 R. כך למשל תצורת הבוכנה עם החצאיות הקצרות, וכן הציפוי לבוכנה, לפין הבוכנה ולנדנדים – ציפוי דמוי יהלום (DLC) להורדת חיכוך.
חלק מהמבנה מגיע גם הוא מהפניגאלה. כך למשל יש שרוול צף היושב בתוך שני חצאי בלוק המנוע, כשראש המנוע מתחבר ישירות לבלוק המנוע וסוגר על הצילינדר. גל הארכובה בנוי מיחידה אחת א-סימטרית, ויש שני גלי איזון, בשני צידי גל הארכובה, כדי להפחית את הוויברציות למינימום. גם מערכת השימון מתקדמת, עם שתי משאבות שמן.
הזנת הדלק מתבצעת על-ידי מצערות חשמליות אובאליות בקוטר 62 מ"מ, עם שלושה מצבי כוח – גבוה, בינוני ונמוך. תהיה אופציה לקוויקשיפטר, כשזה יופעל על-ידי חיישן הול ולא על-ידי חיישן לחץ ברגלית כפי שמקובל ברוב האופנועים.
תיבת ההילוכים בת 6 מהירויות, כשההילוך הראשון ארוך יחסית כדי לאפשר רכיבה בפניות צפופות, והקלאץ' הרטוב יהיה בתפעול הידראולי.
בדוקאטי מציינים שטיפול גדול יתבצע בכל 30 אלף ק"מ, כשהחלפת שמן תבצע בכל 15 אלף ק"מ.
המנוע החדש ישמש את דוקאטי בליין חדש של אופנועים, ככל הנראה ספורט, נייקד, היפרמוטו ואדוונצ'ר, כשהראשון מביניהם ייחשף ביום חמישי הבא, 2.11.23. נעדכן כמובן.
כן כן כן, אז ארבע צילינדרים יודע לצרוח יותר חזק בכפול סל"ד.
בסדר בסדר, אבל ארבע זה עדיין נשמע כמו מכונית.
סוף סוף, סוף סוף, יש מי שמבין שאופנוע זה קודם כל נשמה,
ובום בום בום זה חלק מהעניין.
רק לאחרונה יצא לי לכתוב ביקרות על טנרה 700 החדש,
כי ימאהה החליטה לפתור את בעיית הויברציות של הטנרה 660 האלמותי,
כשהיא עוברת מצילידר אחד, לשני צילינדרים,
ואני טענתי שימאהה הייתה צריכה להוסיף לחד צלינדרי האלמותי גל איזון.
לא ברור על מה ההתלהבות מהינע שסתומים על ידי זרועות ולא קפיצים?
לדעתי זה סתם גימיק, אין שום בעיה למנוע צילינדר יחיד מהדור הנוכחי להגיע ל 10 אלף סל"ד,
יודעים היום לייצר קפיצים כפולים שעושים את העבודה פרפקט.
העיקר זה הבום בום בום, או פאף פאף פאף, ומומנט זמין בסל"ד נמוך,
ומעל 7000 סל"ד גם החד-צילינדרי הוא יודע לצרוח יפה.
בקרוב עוד יצרנים יחזרו לקלסיקה הזאת.
אין כמו צילינדר אחד עם גל איזון כמובן בחובה חובה.
מעניין איך יראה העיצוב, אבל איטלקים, אז אפשר לסמוך עליהם שיהיה פצצה.