ראשית, מזל טוב
אשר לשאלותיך, אשיב לך לפי איך שאני רוכב ללא התיימרות לספק תשובה נכונה, חוקית ותקנית. קח את הטיפים שתרצה וותר על מה שלא נראה לך.
1. ככלל, לרוב רצוי לרכב כחוק. עם זאת, אל תהיה סרגל ותתאים את עצמך למציאות ובאופן שתבטיח את שלומך. בדומה לדברי Yuv אומר שכשיש ספק - אין ספק.
באיילון כן אמליץ לרכב בשוליים פשוט בשל הסיבה הפשוטה שהסיכוי שמישהו יחתוך אותך, ימרח אותך או יבלום לפניך בפתאומיות הוא עצום לעומת מקומות וכבישים אחרים.
That said, השוליים כשלעצמם מסוכנים - רכבים חונים, שאריות לכלוך, אבנים, ברגים, שאריות צמיגים, רוכבי דו״ג אחרים שיעקפו אותך בפראות בשטח מצומצם וכמובן ההשתלבויות בין המחלפים והחזרה לשוליים. בקיצור - אין משהו טוב אלא צריך לבחור ברע במיעוטו.
אישית אני אנטי ספליטינג (למרות שלפעמים באמת שאין ברירה) ובנתיבים הצפופים זה מתכון לאסון.
בתנועה גדושה עדיף לדעתי לרכב בנתיב השני/שלישי מאחר והנתיב הראשון הוא מתכון לצרות בשל משתלבים/יורדים ומצד שני אתה תמיד רוצה גישה לשוליים כשצריך או גישה לנתיב מהיר יותר בשמאליים בחלק מהאזורים.
2. אין לי המלצה בעניין.
3. ככלל בכביש רגיל תרכב בימני כחוק כאשר אתה מצוי בתוך 3/4 הנתיב בצד השמאלי של הנתיב (מספיק מקום לברוח שמאלה בין הנתיבים כשצריך, שרכבים אחרים יראו אותך ולא יידחפו לך לנתיב ועל מנת שלא תרכב בקו ישר היכן שלרוב יהיה שמן על הכביש). כאשר אתה בנתיב השמאלי תרכב ב 1/3 בצד הימני של הנתיב (כאמור).
4. תלוי. אם אתה בתנאים שבהם אין חשש שמישהו יתנגש בך מאחור וידחוף אותך לתוך הצומת אז תעצור כחוק לפני מעבר החציה. אם אתה ברמזור בירידה ממחלף היכן שיש סיכוי רב שרכב שיצא למחלף נוסע מהר וצריך להאיט ועשוי שלא להאט בזמן ולפגוע ברכב מאחוריך, אזי רצוי שלא להיות לפני המעבר. אישית, ככלל אני נוטה לעצור בצד ימין או שמאל בתוך הנתיב (בהתאם למיקום הרכב שלפני) באופן שמחד יש לי מרחב ואפיק בריחה שלא ישר לתוך הרכב שמולי ומאידך שהרכב מאחורי לא ינסה לדחוף/לעקוף אותי. כך גם, יש מקרים בייחוד במרכז של רמזורים עם חיישנים שאם לא תאפשר לרכב לעצור לפני מעבר החציה הרמזור לא יתחלף לירוק. בקיצור, דע מה האפשרויות ותתאים את עצמך.
5. חוקית אסור לך לעקוף רכב בתוך הנתיב גם אם יש מקום לשניכם... אבל אם כבר, אז מהשמאל שנהג עוד יכול לצפות למישהו.
6. אינני יודע, אך יש אזורים כגון רח׳ ז׳בוטינסקי שמעשית, כמעט בלתי אפשרי שלא למצוא את עצמך רוכב בנת״צ (בייחוד לכיוון ת״א).
7. אין לי המלצה בעניין.
8. מותר לך לחנות כחוק. אם אתה בוחר לחנות שלא כחוק על המדרכה וכיוצ״ב זה כבר עניינך. בפועל, זה לא שממש יש לך ברירות. ברוב האזורים אין חניה מסודרת לדו״ג וגם אם כן אז ללא עמוד קשירה ועם צפי לנזק מרוכב שחנה צמוד אליך / רכב ש״גלש״ לאזור החניה של הדו״ג. למזלנו, האכיפה ברוב המקומות עדינה בעניין מתוך הכרה במציאות. מצד שני, אם תחנה למשל בסביבת עיריית ירושלים, יש סיכוי טוב שתמצא דו״ח כשתחזור.
סע בדרכים טובות.



ציטוט ההודעה בתגובה