משאבת דלק בונה לחץ
שלום,
בכל פעם שאני מסובב את המפתח של ה-(SV650 (2006, בוקע מהמנוע מין רעש "חשמלי" קצר שמלווה בוויברציות קלות באיזור מיכל הדלק.
אשמח לדעת בדיוק* מה קורה שם שגורם לרעש הזה:
https://youtu.be/MsDNz_AUs4k
(איך אני מצרף את הווידאו לאשכול בלי שיצטרכו ללחוץ על הלינק? (Embed))
*אשמח להסבר טכני ומפורט
תודה![]()
משאבת דלק בונה לחץ
אני לא בטוח בשאלה האחרונה אבל כל מכונאי שאני מכיר ממליץ להניע לאחר שהרעש מסתיים.
המזרקים של הדלק הם מעין ברזים אלקטרוניים שנפתחים לזמנים מדודים ומתיזים החוצה את הדלק בספריי עדין, אבל צריך שהדלק יגיע אליהם בלחץ כדי שבאמת יצא בתור ספריי.
כמו שאמרו למעלה כשמדליקים את הסוויצ׳ המחשב מפעיל את המשאבה לשתי שניות כדי לבנות את הלחץ ההתחלתי הדרוש להזרקת הדלק.
בהמשך הנסיעה המחשב מחליט בכל זמן כמה דלק להזריק לפי מצב הרכיבה וכמות הדלק הדרוש בכל רגע.
אכן כדאי לחכות את שתי השניות האלה כדי שהמערכת תהיה מוכנה להתנעה.
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime" - Burt Monroe"
KTM 790 Adventure R
כתבת יפה, אבל ממש לא נכון. בעצם, הדבר היחיד שכתבת נכון זה שמערכת הזרקה דורשת לחץ דלק. הכלל בפורום הטכני גורס שאם לא יודעים - אז לא כותבים [עריכה - גם אני לא בדקתי אם לפותח השרשור יש קרב' או הזרקה, אז מגיעה לי עגבניה בחזרה -].
קודם כל, אצל פותח השרשור האופנוע בעל קרבורטורים ולא הזרקה [עריכה - זאת כן הזרקה]. תיכף יהיה ברור איך זה קשור לצליל.
במערכות הזרקה הלחץ שנבנה הוא לחץ גבוה, ויש עליו דרישה להיות קבוע בזמן. אין שום דרך עם משאבה לשמור את הלחץ באמת קבוע - המשאבה לא יכולה להגיב לשינויים דינמיים ולהגביר\להקטין לחץ בהתאם. בגלל זה במערכות הזרקה עושים אחרת - המשאבה מייצרת הרבה יותר לחץ מהנדרש ויש שסתום שנפתח ומרוקן את עודף הלחץ בקווים של היזון חוזר למיכל הדלק - בעצם חלק מהדלק מסתובב כל הזמן הלוך-חזור. והמשאבה הזאת לא מפסיקה אף פעם, לכן הזמזום בכלים האלה הוא קבוע - מרגע שמדליקים את הכלי עד הכיבוי. (עריכה - ראה הודעה הבאה למשהו שיכול להיות קיים במערכות האלה ולהשמיע רעש התחלתי קצר).
אבל אצל פותח השרשור הצליל מפסיק אחרי שתי שניות, בגלל שיש לו קרבורטורים [עריכה - יש לו הזרקה, ראה הודעה הבאה]. כל התפקיד של המשאבה בקרבורטורים - זה להשאיר את הכוסיות מלאות בדלק, היא עובדת בלחץ הרבה יותר נמוך ויכולה להפסיק ברגע שהכוסיות מלאות והשסתומים שלהן נסגרים, כי אין שום דרישה של לחץ קבוע - גובה הדלק יכול להשתנות די הרבה בקרב' (והוא משתנה, כפונקציה של עומס\מצערת\וכו') ואף אחד לא ירגיש. ו-2 השניות האלה בהתחלה זה מילוי חוזר של הדלק שעבר את השסתום בחזרה מהכוסית לצנרת מהפעם הקודמת שהמשאבה פעלה. הרעש של המשאבה הזאת שונה מרעש משאבת ההזרקה. תוך כדי הנסיעה המשאבה הזאת לא תפעל באופן קבוע אלא רק בזמן שנפתחים שסתומי הכניסה לכוסית הקרב' (הדלק מתרוקן וצריך להשלים אותו לכוסית).
למשאבת הקרבורטורים - זה לא משנה אם מחכים את שתי השניות האלה או לא, כל עוד הכל תקין. זה מתחיל לשנות כשלא רכבו הרבה זמן על הכלי \ עשו טיפול ורוקנו את הקרב' מדלק \ וכו', ואז זה לוקח הרבה יותר מ-2 שניות כי זה ממלא הרבה דלק. אז באמת חשוב לחכות עד שהקרב' יתמלא במספיק דלק לעבודה יציבה.
[עריכה] למשאבת ההזרקה - אם קיים - זה תהליך אתחול שבזמן שלו ההתנעה לא אמורה להתאפשר, אז זה לא אמור לשנות אם מניעים או לא. אבל אפשר למען הסדר הטוב לחכות שהכל יסתיים לפני שמניעים.
אז הנה, יצא לי לפרט. רק חבל שזה קרה בגלל שהייתי צריך לתקן מישהו ולא בזמני החופשי והכיפי, וגם כ"כ מיהרתי לתקן שהייתי צריך מיליון עריכות בעצמי.
נערך לאחרונה על ידי Jack_R1; 22-05-2017 בשעה 19:21.
Jack, אותו רחש בדיוק קיים גם באופנועים ואפילו מכוניות מוזרקים.
מה ההסבר במקרה כזה?
Sent from my SM-N910C using Tapatalk
Yamaha Tracer 9GT
לא יצא לי לראות כזה מעולם, או שאולי יצא ולא שמתי לב - רכבתי על SV650 מוזרק לא מזמן ולא שמעתי גם את הזמזום של משאבה שפותח השרשור מדבר עליו, אז אולי פיספסתי. אבל יש סיכוי סביר שיהיה רכב\אופנוע מוזרק שבו המשאבה לא פועלת כל הזמן כל עוד המנוע לא מונע, אבל מתחילה ועוצרת, עושה סוג של בדיקת טרום-התנעה, ומחכה להתנעה להמשך הפעולה. במערכות הזרקה ישנות יותר, ובעיקר כאלה של מכוניות, לא היתה סיבה לעשות כזה דבר כי זה מסבך את המערכת - ושם ברגע שסובבת מפתח, המשאבה נדלקה. היום, כשיש כלים בלי מפתח בכלל, פעולת המשאבה מוגבלת לזמן עבודת המנוע - ואולי בנוסף לזה "זמן איתחול" קצר שבו שומעים אותה מזמזמת.
ההבדל הוא ברעש - זה לא אותו אחד. משאבת לחץ נמוך של קרבורטורים לרוב עושה רעש שנשמע כמו הרבה צקצוקים צמודים, משאבת לחץ גבוה של הזרקה עושה רעש של זמזום קצת דומה לזה של מנוע חשמלי.
נערך לאחרונה על ידי Jack_R1; 22-05-2017 בשעה 19:18.
לחלוטין לא נכון. הרעש נשמע לשנייה או שתיים ומפסיק. גם בשיבר, גם בהונדה 500, גם בנינג'ה 300 ובאופנועים נוספים רבים.
Sent from my SM-N910C using Tapatalk
Yamaha Tracer 9GT
קרא את ההודעה שוב אחרי עריכה.
ואם התכוונת להודעה אחרי עריכה - אז תמצא את מקור הרעש (משאבה או מעברי דלק - מה מרעיש יותר), תיגע בו עם מברג כדי להקשיב יותר טוב, ותניע. תראה שאיך שאיך שאתה לוחץ על כפתור הסטרטר - הרעש מתחיל ולא מפסיק כל עוד האופנוע מונע. הנה 2 סוגי המערכות שקיימות, בשתיהן יש שסתום פריקה שבעצם יוצר את הצורך להפעיל את המערכת באופן קבוע (הסרט מכוון לנקודה הרלוונטית, אבל אפשר לראות את כולו):
https://youtu.be/fujeAFAjb4A?t=290
נערך לאחרונה על ידי Jack_R1; 22-05-2017 בשעה 19:32.
לגבי הסיפא, זאת אכן כוונתי. זמזום חשמלי.
בשביל הספורט חיפשתי בyoutube סרטוני התנעה של אופנועים אחרים שלא זכרתי אם גם שם התופעה קיימת, ובכולם: mt9/7 z800 versys gsr750 ועוד ועוד כולם עם אותו הזמזום של משאבה חשמלית שעובדת ל2 שניות לאחר סיבוב המפתח ומיד מפסיקה.
Sent from my SM-N910C using Tapatalk
אגב, לגבי מכוניות, קיים בוודאות בלאון ואוקטביה החדשות בסיבוב הסוויטץ, קיים בפיג'ו 206/7/8 כבר בעת פתיחת הדלתות.
.....
טוב התחלת לבלבל אותי עם העריכות.
אצפה מאוחר יותר בסרטון.
נערך לאחרונה על ידי pedelt; 22-05-2017 בשעה 19:36.
Yamaha Tracer 9GT
כנראה בדיקת אתחול, כי לא נראה שיש סיבה אחרת - הלחץ נבנה רק בהתנעה, מערכות הזרקה לא משמרות לחץ כל עוד הן לא בפעולה. בבדיקת אתחול, אם יש מד לחץ אלקטרוני - הגיוני שיהיה רצף כזה: בונה לחץ, מגיעה ללחץ הנדרש תוך זמן נתון, מודדת למשך זמן נתון נוסף ומפסיקה עד ההתנעה. אם אין מד לחץ אלקטרוני, אז זה רק "למלא את המעברים בדלק".
וערבבת יותר מרעש אחד. אולי זה מה שמרעיש כשאתה פותח דלתות במכונית - לא קשור לדלק, זה בונה וואקום בבלם. כי אין שום סיבה שבעולם להפעיל משאבת דלק כשאתה פותח דלת.
נערך לאחרונה על ידי Jack_R1; 22-05-2017 בשעה 19:51.
מוזר לי קצת העניין. בנינג'ה 250 הזמזום היה רק 2-3 שניות בסיבוב של הסווי'ץ ואז היה מפסיק וזה אופנוע הזרקה. ובשום כלי עם קרבורטורים (אופנוע או קטנוע) לא שמעתי זמזום כזה בסיבוב של הסווי'ץ.
אגב, ע"פ וויקיפדיה ועוד כמה אתרים האופנוע שלו הזרקה.
דרך יחידה שאני חושב שזה מסתדר זה אם הזמזום חוזר לאחר ההנעה ונשאר קבוע אבל לא שומעים אותו כי הוא נעלם מתחת לרעש המנוע.