סורי על הזלזול. מסכים איתך שהוא היה לא במקום במקרה הזה.
עם זאת, כשיש לי בעיה עם פוסט - אני מגיב.
אנסה להסביר את הבעיה בצורה לא מזלזלת:
יש סוג של "ידע קולקטיבי" שכזה. דברים שכביכול כולם יודעים, ועם זאת - הרוב לא יודעים לנמק.
לפעמים, האמירה נכונה. לפעמים, לא. לרוב - מדובר בחצאי אמת.
אני מאמין, שהדעה שהצגת משתייכת ל"ידע הקולקטיבי" הזה. על הנייר, אתה צודק. קח דיוק חדש, צא מהסוכנות בווילי, רד לסטופי, תגיע הביתה בלי לרדת מהאדומים - והופ, יש מצב שגרמת נזק.
במציאות - זה לא מה שקורה, פרט למקרים חריגים. זה לא מה שאדם נורמאלי עושה עם 25 אלף שקל. בטח אם הוא נראה כמו אדם שפוי, ואם לא - אז אין סיבה לקנות ממנו בכל מקרה.
עם זאת, ייתכן בהחלט שהמוכר לא ביצע הרצה "לפי הספר".
איזה "נזק" יקרה למנוע חדש עקב היעדר הרצה נכונה? ואיך אתה מדמיין את נזק הזה?
כשאני שומע "נזק למנוע" - אני רואה מול העיניים בוכנה עם שריטות, מיסבי קראנק עם שריטות, טלטל עם חופש, שסתום שרוף.
את כל אלה ראיתי, כי פתחתי כמה מנועים בחיי.
אני לא מאמין, שאחד מאלה קורה במנוע מודרני בגלל שפתחו לו את הגז בזמן ההרצה.
יתרה מזאת - כמה פעמים קיבלתי לרכיבת מבחן אופנוע מהיבואן עם פחות מ-1000 ק"מ על השעון. אני בטוח שאף אחד לא עשה לו הרצה מסודרת, ושהאופנוע עובר התעללות מיומו הראשון. עם זאת, אני גם בטוח שהאופנוע הזה יעבור את ה-20 אלף קילומטר קריעה ככלי מבחן, ואז יימכר למישהו בהנחה מהמחירון, וימשיך לשרת אותו.
אולי, הוא יאכל טיפה יותר שמן מכלים מקבילים שעברו הרצה מסודרת. אולי יאכל קצת יותר דלק. אולי יאבד 5 קמ"ש בסגירה. כנראה שלא יגיע ל-200 אלף מייל ללא פתיחת מנוע. הדברים האלה אולי רלוונטיים בקניית "אופנוע לכל החיים", אבל בקניית כלי מעבר, שיימכר בעוד שנה ו-10 אלף ק"מ - השיקולים האלה די זניחים.
הכל עניין של מחיר. לקנות אופנוע עם 300 ק"מ על השעון ב-30% מתחת למחירו כחדש - זה נחמד, בעיקר כשהתקציב מוגבל. הסיכון נמוך מאוד, כל עוד הבעלים עושה רושם של אדם שפוי - מה גם, שהאופנוע עדיין באחריות. להכניס אופנוע כזה לבדיקה בעלות של 600 שקל, רק כדי לשמוע ש"הרפידות 90%, הדיסקים חדשים, השלדה ישרה, הטעינה תקינה" - זה בזבוז של זמן וכסף, ופגיעה ביכולת המיקוח.
כמובן שיש אנשים שמפחדים מכל סיכון באשר הוא כמו מאש. אני לא כזה, ואני יוצא מנקודת הנחה שלרוב - אנשים כאלה לא רוכבים על אופנוע.
אני מעדיף לנהל את הסיכונים. במקרה כמו שתואר עם הדיוק - הייתי מדבר עם הבעלים, מתרשם ממנו כבן-אדם. אם הוא שפוי - מבקש את האופנוע לסיבוב קצר של הילוך ראשון-שני-שלישי במגרש חניה. בודק שהקלאץ' מתפקד, הברקסים בסדר, החשמל עובד ואין נוריות אזהרה דולקות. על הדרך, לא יזיק לבדוק מפלסי נוזלים.
אם הכל בסדר - מציע לגשת לדואר, בתנאי שהוא יורד עוד קצת במחיר. סה"כ - אני חוסך לו חצי יום וכאב ראש בזה שאני קונה ללא בדיקה, ואני רוצה להרוויח מהסיכון שאני לוקח.
בעולם האמיתי, זה מה שנשמע לי הגיוני לעשות. מי שרוצה לחיות "לפי הספר", שיעשה כרצונו. עם זאת, אין סיבה להלחיץ בחור שמתעניין באופנוע עם 300 ק"מ מאדם שהוא מכיר, בתיאורי בעיות דמיוניות שקרו לאופנוע עקב אי-ביצוע הרצה.