שמן לרכב לא מיועד לקלאץ' וגורם להחלקה.
יש לי האסקי 125 דופ, הבנתי לפי הספר רכב שצריך לגיר שלו שמן 10w40, רציתי לדעת מה ההבדל אם אני אשים 10w40 שמייועד לרכב מאשר אם אני אשים 10w40 שמייועד לאופנוע מרובע.
מה ההבדלים בין השמנים ?
Sent from my SM-J510F using Tapatalk
אני אשמח להסבר קצת יותר מפורט. עד כמה שאני מבין, 10W40 היא הגדרת צמיגויות של השמן בטמפ' שונות. כלומר שמן אחר שעונה להגדרה הזאת אמור להתנהג זהה, לא? והשמן בעיקר מסכך את גלגלי השיניים של הגיר, ובורח מבין דיסקאות המצמד כאשר הן לחוצות אחת לשנייה. איפה אני טועה?
בשמן שמיועד לאופנועים יש תוסף למניעת חיכוך מכיוון שהקלאץ' שלך עובד בתוך שמן המנוע ב4 פעימות או בשמן הגיר ב2 פעימות כמו אצלך. בשמן שמיועד לרכבים אין את התוסף הזה מכיוון שהקלאץ' ברכב (ובאופנועים מסויימים כמו דוקאטי) הוא קלאץ' יבש ומחוץ לגיר. בהתאם אם תשתמש בשמן למכוניות באופנוע עם קלאץ' טבול תסבול מהחלקות קלאץ'.
מצטער אבל בלבלת אותי יותר. עד כמה שאני יודע, שמן אמור למנוע חיכוך, אז מהו התוסף הזה?
אם ברכב הקלאץ' הוא יבש אז בהחלט לא אכפת לי שיהיה תוסף בשמן. אבל מצמד יבש, ככל הידוע לי, יש רק ברכבי מירוץ.
אני לא מכיר איך משומנת התיבה והמצמד במנוע דו"פ, אבל אני מניח שזה לא באמצעות התערובת עם הדלק שמשמנת את המנוע עצמו, והשמן משמן את הגיר והמצמד יחדיו. תוסף למניעת חיכוך יכול להיות נהדר עבור הגיר, אבל זה יהיה בדיוק הדבר שיגרום להחלקות מצמד.
אני יודע שיש הבדלים בין שמנים לרכב לשמנים לאופנועים, ביכולת העמידות שלהם. מה אני מפספס פה?
אתה צודק טעיתי בניסוח - תוסף חיכוך, לא תוסף למניעת חיכוך.
קצת הפוך - בשמן של רכב יש תוספים שיגרמו להחלקת הקלאץ' הטבול באופנוע. זה מופיע בדירוג השמן ( לא הצמיגות, הדירוג )
ובעצם ההמלצה צריכה להיות שמן בדירוג ובצמיגות שרשומים בספר הרכב של האופנוע הספציפי.
Sent from my GT-I9301I using Tapatalk
יחי המלך המומנט
גילוי נאות ולכבוד_הוא_לי: חבר מערכת מוטו
אבל זה עדיין לא הגיוני. לתוספת חיכוך, אפשר להוציא את השמן, אולי לשמן מעט ב-WD40 למניעת חלודה וזהו.
דירוג השמן, נניח 10W40 מעיד על הצמיגות של השמן. לאיזה דירוג אתה מתכוון?
ואכן היצרן יודע להגדיר טוב מה השמן המומלץ למוצר שלו, וכדאי להסתמך עליו.
במנוע רכב אין גלגלי שיניים? יש מנועים שבהם תזמון השסתומים מתבצע באמצעות גלגלי שיניים. זה לא רק רצועה או שרשרת. וגם אז, יש חלקים אחרים שיש ביניהם חיכוך שרוצים להקטין אותו.
ממה שקראתי בינתיים במקומות נוספים, ראיתי שאין שום בעיה לעשות שימוש בשמן מנוע רכב לשימון תיבת ההילוכים במנוע אופנוע דו-פעימתי.
דירוג שמן מוגדר באותיות (jasso sa, למשל) ומופיע על אריזת השמן וגם בספר הרכב.
בעולם הרכב הפרטי התקדמו מזמן לדירוג שמן גבוה החוסך באנרגיה ע"י תוספים שונים, חלקם מקטיני חיכוך.
לאופנועים עם קלאץ' טבול הם לא מתאימים.
המלצת יצרן היא הדרך הנכונה לאחזקת האופנוע.
יחי המלך המומנט
גילוי נאות ולכבוד_הוא_לי: חבר מערכת מוטו
אם תוציא את השמן, תקבל יותר מדי חיכוך. זה נכון, שמן נועד למנוע חיכוך בין חלקים נעים, אבל כשאחד החלקים הנעים האלה הוא הקלאץ', שבמצבים מסויימים אתה רוצה שהוא דווקא יצמד ושהדיסקיות והרפידות לא יחליקו אחד על פני השני, יש כזה דבר פחות מדי חיכוך.
בעולם אידיאלי היינו רוצים 0 חיכוך בין חלקים נעים, ולכן השמנים של המכוניות משתפרים כל הזמן עם תוספים חדשים כאלה ואחרים והם כבר הגיעו ליכולות סיכוך שהן טובות מדי עבור האופנוע, שכאמור אצלו יש קלאץ' שאמור לפעמים להצמד.
לכן עבור אופנועים יש איכות מקסימאלית שאפשר להשתמש בה, וכל שמן שהוא כביכול איכותי יותר, כמה שזה נשמע טוב, יגרום להחלקת הקלאץ'.
לא יודע איפה קראת את זה, אבל כמו שכולנו הסברנו לך שמן מנוע מודרני בתקנים גבוהים עלול לגרום להחלקה של הקלאץ', אבל אם אתה חולק עלינו אתה מוזמן לנסות בעצמך, נזק בלתי הפיך כנראה לא יגרם, מקסימום תצטרך להחליף שמן בחזרה לשמן ייעודי (אולי כמה פעמים עד ששאריות השמן הלא מתאים יצאו מכל החורים).
עוד קצת קריאה, ומסקנות נוספות:
התכוונת לתקן, ולא לדירוג.
צדקת בפעם הראשונה, תוסף להקטנת חיכוך.
בשמנים חדשים או כאלו שעומדים בתקן מחמיר יותר, גם אם הם באותו דירוג צמיגות, ישנו תוסף יבש להקטנת חיכוך שיכול לגרום למצמד להחליק. לכן ניתן להשתמש שמן מנוע רכב בדירוג 10W40, אבל שעומד בתקן הנמוך יותר של API, וצריכים להיות לא יותר מאשר SJ, או בשמן שכנראה לא יהיה למנוע רכב (אבל לא בהכרח) באותה רמת צמיגות של 10W40 אבל שעומד בדרישות JASO.
ועכשיו נראה לי שאפשר יהיה להעביר את השרשור הזה לאגף הטכני...
לא,מערכת תזמון מגלגלי שיניים תמצא רק במנועים מיוחדים שבד"כ גם לא יהיו לכביש הציבורי או שמדובר בקונספט,רכב ספורט וכו.
במנוע סטנדרטי יש גלגלי שיניים אבל לא מדובר באותו עומס,הגיר הוא כמו "מטחנה" הוא גורס את המולקולות של השמן והורס אותו מהר מאוד,שמן מנועים לא מיועד להתמודד עם גריסה,הוא מיועד להתמודד עם זיהום וטמפ' אבל לא להיגרס.
שום שרשרת תזמון או גלגל שיניים אחר לא קרוב לכוח גריסה שיש בתוך גיר,מאותה סיבה יש שמנים יעודיים לגיר ויש למנוע.
וגם מאותה סיבה גם יש תקני שמן שמיועדים לאופנועים.
זה מוטעה,הגיר באופנוע דו פעימתי זהה לגיר באופנוע 4 פעימתי למעט ההפרדה מהמנוע.
Ducati Multistrada 1100
Alfa Guiletta 1.4 Manual