טוב, אז התבקשתי לדבר טיפה על הבסיס של הWR250X/R, להלן השני סנט שלי:
*** חשוב להבהיר, כול הנאמר פה נכתב על בסיסי ניסיון אישי, אבל אני לא מתחייב שזה יהיה אותו דבר עבורכם, ואני כמובן לא אחראי על שום נזק שיכול להיגרם (למרות שלא אמור להיגרם, ואם יהיה שיפור, על זה אני כנראה כן אחראי) ***
הWR שלנו, מה שנמכר בארץ, הוא מהסוג האירופאי, למה זה חשוב? כי יש לנו לוח שעונים אירופאי.
בעולם יש 3 סוגים של לוחות שעונים, אמריקאי, אירופאי ויפני.
אמריקאי עובד על MPH
אירופאי עובד על KMH
יפני עובד על שניהם, הוא יכול להחליף בין שני התצוגות כתאוות נפשו.
בנוסף, בלוח האמריקאי כדי להיכנס למצב CO (תכף נפרט מה זה בדיוק), צריך לקצר את החיישן זווית באופן זמני, בשאר הסדרות אין צורך.
מה זה מצב CO?
במצב זה של לוח השעונים, נעלמים כול הנתונים הרגילים של הלוח (וגם לא נספר ק"מ בזמן נסיעה) ומוצגים לנו רק 3 אלמנטים:
C1 - בגדול ובענק, להזכיר לנו שאנו מצב זה
מד סל"ד - באופן כללי, אנחנו רוצים שסל"ד סרק שלנו יהיה באיזור ה1,500. פלוס מינוס, על פי העדפתו. אם אנחנו נראה שבעקבות המשחקים שלנו הסל"ד יהיה שונה, ככה נוכל לבצע את הכיוון ביתר דיוק.
מוד דלק - פה כתוב מספר כולשהו, חיובי או שלילי, זה מעיד על מצב מפת הדלק באופנוע.
הרבה פעמים אנשים שומעים אותי אומר שהWR הוא אופנוע שנוסע עם מפה ענייה בדלק באופן קבוע, הסיבה לכך היא שלרוב האנשים באופן סטנדרטי המספר הזה יהיה -5. לכן הWR מגיע עני בתערובת, ולכן הוספת אגזוז או הסרת שאר ההגבלות (תכף נדבר על זה) ללא שינוי מתאים, תהפוך אותו לעוד יותר עני, מה שלרוב יוריד ביצועים.
במצב CO אנחנו יכולים להוסיף או להחסיר דלק למפת הזרקה של האופנוע. חשוב לציין, שזה מוסיף או מחסיר דלק על פני כול המפה.
לאופנוע יש מחשב ניהול מנוע משל עצמו (הנקרא ECU) ששולח אותות חשמליים למערכת ההזרקה
הPCV מתלבש על המערכת הזאת באמצע, ויודע לקרוא את האותות של הECU ולשנות אותם בהתאם.
לדוגמא, הECU יודע שב5000 סל"ד המערכת הזרקה צריכה לקבל מתח של 5.79V? אז הPCV יודע לקחת את זה ולהפוך את זה ל6.34V
(סתם דוגמא, אבל זה העיקרון בגדול)
למי שרוצה לשלוט במפה בצורה יותר טובה, יש את המחשב ניהול מנוע של Dobeck, שפשוט נמכר תחת הרבה שמות שונים כגון: FMF, EJK,TBR,HMF
כולם זהים לחלוטין, ומה שהם עושים, זה לחלק את הסל"ד ל3 חלקים (נמוך, שיוט, פולגז) ולהוסיף דלק לכול חלק בנפרד.
יש לשים לב שזה יכול אך ורק להוסיף, לא להחסיר!
רק דור 3.5 מסוגל גם להחסיר דלק.
הייתרון של הסוג הזה, כיוון פשוט ומהיר ללא צורך במחשב או ידע מסובך.
על האופנוע הפרטי שלי יש מחשב FMF PowerProgramer דור 3
אאל"ט ההגדרות שאני משתמש בהן כרגע הן:
3-2-0.5-8-6-4
אופציה נוספת, זה של חברת Power Commandor
יש להם את מחשב הניהול מנוע בגירסה 3 (ידוע כ PC3 או PCIII) ויש את גירסה 5 (ידוע כ PCV)
במחשבים מהסוג הזה, החלוקה היא הרבה יותר עדינה ומדוייקת, בPCV החלוקה היא כול 500 סל"ד אאל"ט.
בנוסף בסוג מחשבים אלה, אפשר לקנות מודולים לשליטה טובה יותר, יש מודול לשליטה על תזמון ההצתה, ויש מודול של מפה דינאמית (חובה לחבר חיישן חמצן O2).
בגדול, יש 2 דגמים בסיסיים של PCV
אחד ששולט רק על ההזרקה, מק"ט 22-016
ואחד ששולט על ההזרקה ועל ההצתה, מק"ט 22-043
בנוסף, אחרי שיש לך את מערכת הבסיס, אפשר לקנות מודולים כדי ממש להוציא את המיץ
המודול הראשון (והכי נפוץ) נקרא AutoTune
אאל"ט המק"ט שלו זה AT-200, אבל לא זוכר בעל פה.
מה שהוא עושה זה: אתה מרתך חיישן חמצן לתוך האגזוז (ממש כמו המקורי) ואת החיישן מחבר למערכת, וזה יודע לגזור לך מפה דינמית.
איך מחברים?
בדיוק כמו שאמרת, קונקטורים שהם Plug N' Play
לא מצריך הלחמות או חיתוך חוטים
לגבי מיקום, תלוי בך. אין לזה משמעות אמיתית.
אתה גם יכול לקנות QuickShifter שיתחבר לזה...מגניב מאוד, אבל לא באמת יעיל או שימושי (בטח שלא אם מכניסים יחס עלות/תועלת)
ואתה גם יכול לקנות מתג מפות, מה שיאפשר לך להחליף בין 2 מפות בלחיצת כפתור על הכידון
(מיותר אם יש לך AT)
לגבי איך לכוון ולכייל
אם יש לך AT, זה לא רלוונטי אליך כלל, הוא עושה בשבילך הכל, תמיד.
אם אין לך, יש 2 דרכים לכייל:
1. הדרך היקרה אבל הכי טובה, להתקין ואז להריץ את האופנוע על דיינו
2. להתקין מפה, ולנסות להרגיש האם צריך לעשות תיקונים
אז עכשיו כאשר אנחנו יודעים שבאופן סטנדרטי האופנוע שלנו עני בדלק, ונניח ואנחנו לא רוצים להוציא ישר על ההתחלה כסף על מחשבי ניהול מנוע, איך ניכנס למצב CO?
כאשר האופנוע כבוי, מדומם מנוע על מצב ON (כלומר, ניתן להתניע)
מפתח סגור, ללחוץ על כפתור Reset ועל כפתור Select1 בו זמנית, ותוך כדי לחיצתם, לסובב את המפתח.
להחזיק את שניהם למשך 8 שניות.
לאחר 8 שניות, יופיע על הלוח שעונים הכיתוב Diag (על זה נדבר בהזדמנות אחרת)
נלחץ על Select1 ואז יופיע CO
נלחץ על שניהם יחד למשך 3 שניות.
ואז נגיע למצב CO
כרגע, נראה שרק יש לנו CO ומד סלד, ללא מוד הדלק.
זה רק מצב של צפייה בסל"ד האופנוע ללא אופציה לכיוון.
נלחץ שוב על שני הכפתורים יחד ל3 שניות.
ואז יופיע לנו התצוגה של מוד הדלק.
מפה, אפשר להתניע את האופנוע, ולהרגיש (או אם יש לכם דיינו) האם המצב הזה טוב לכם או שאתם רוצים להוסיף/להחסיר דלק (על פני כול המפה!)
השינויים מתבצעים על ידי הכפתורים Select1/2 בהתאמה.
מרוצים מהתוצאה? פשוט כמו את הסוויץ.
המצב האחרון הוא זה שנשמר, והכול חוזר למצב הרגיל שלו.
רוצים לבדוק? תצטרכו לבצע את כול התהליך מההתחלה.
רק מזכיר, ברגע שאתם מרוצים ממוד הדלק שלכם, לבדוק שסלד הסרק שלכם עדיין בטווח הרצוי.
כדי לכוון אותו, קיים בורג על גבי מערכת ההזרקה (אם יהיה צורך, נדבר על האופציות לכיוון סל"ד באופן מתקדם)
*סיימנו לכוון את האופנוע באופן בסיסי!*
עכשיו כאשר אנחנו יודעים איך לצמצם נזק פוטנציאלי, אפשר לדבר על השיפורים.
האופנוע מגיע עם 3 הגבלות עיקריות:
AIS, ExUp, Airbox Flapper
Ais - Air Injection System
מערכת להזרקת אוויר, מטרתה לחנוק את הצילינדר שלנו באוויר במקום בתערובת דלק, מוריד הספק, אבל פחות מזהם.
ExUp - EXhaust Ultimate Power valve
בתוך האגזוז, בחלק של הדוד (כלומר מוסר בהחלפה לסליפאון) קיים מעין פרפר אשר מחובר למנוע סרבו, מטרתו לחנוק את האגזוז וככה להרעיש ולזהם פחות.
Airbox Flapper - מדף בתיבת האוויר
בחלקה העליון של תיבת האוויר קיים מעין מדף, שיכול לנוע באופן דינאמי. ההגבלה באה לידי ביטוי כאשר המדף מורם ואז פתח היניקה קטן (וזה לא כיף לנו)
האינטרנט מלא בהמון הסברים (וסירטונים) כיצד לטפל בכול אחד מן המפגעים הללו.
אם יעלה צורך, אדבר על כול אחד מהם בפוסט נפרד
(כי זה כבר ניהיה ארוך)
בקצרה מאוד:
AIS, פשוט לפתוח ספר רכב, יש שם סכמה של כול מה שהמערכת הזאת כוללת.
להסיר הכול, ואז לסתום את ה"חור" במנוע עם כול דבר מתאים (יש קיטים ייעודיים אבל יש עוד המון אופציות)
EXUP, הכי קל ופשוט זה להחליף אגזוז, אפשר רק סליפאון, לא חובה פולסיסטם.
לחסידי המשקל, אפשר להוריד גם את מנוע הסרבו.
בהורדה של המנוע תקפוץ לנו הודעת שגיאה, אפשר למנוע את זה אם נכניס נגד 7.5K 0.25W ולחבר אותו בין החוטים אדום-לבן ואדום-שחור.
AirFlapper הכי פשוט זה להדביק את המדף למטה במצב פתוח עם חתיכת אפוקסי. אפשר גם להסיר אותה לחלוטין. או שאפשר לבצע דבר שנקרא
wr250r ultimate air box mod (לאמיצים בלבד)
וזהו!
שיחררנו את האופנוע מההגבלות שהוא הגיע איתן
את כול הסרת ההגבלות וכיוון הדלק אפשר לבצע תוך פחות מ4 שעות עבודה ופחות מ100 שקל בחלקים.
אגזוז זו תוספת נהדרת, אבל לא חובה עבור התהליך.
מחשב ניהול המנוע של Dobeck או PowerCommandor הוא תוספת נחמדה, אבל בתור התחלה אפשר להסתדר בלי (למרות שהוא נותן הבדל מאוד מורגש, לטעמי כדאי לתעדף את המחשב יותר מוקדם מאשר את האגזוז)
למי שצריך את זה בצורה יותר וויזואלית:
הגדרות CO (להתעלם ממה שהוא עושה בהתחלה,זה רק לדגם האמריקאי):
https://www.youtube.com/watch?v=Kqzfa6BvBO8
מצב דיאגנוסטיקה (כדאי לראות, אבל זה סיפור לפוסט אחר):
https://www.youtube.com/watch?v=HL6mbSmQnXQ
הסרת המדף בתיבת האוויר:
http://www.wrrdualsport.com/techgui….../68-flapperrem
http://supermotojunkie.com/showthread.php…
הסרת הAIS:
http://www.wrrdualsport.com/techguid...take/72-aisrem
http://www.rickramsey.net/WR250Rmods.htm#ais
סירטון על הסרת שני החלקים יחד:
https://www.youtube.com/watch?v=WFTOrxg_B6w
הסרת EXUP:
http://www.rickramsey.net/WR250Rmods.htm#exup
http://www.wrrdualsport.com/techg…/e...84-exupremoval
http://wr250rforum.forumotion.com/t6...t-diy-servo-b…
Ultimate Airbox Mod (לאמיצים בלבד!)
http://www.wrrdualsport.com/techguid...e/77-airboxmod
יש גם מצב ביניים, אפשר לחורר מעט את דלת תיבת אוויר (ולכסות אותה עם פתחי סינון של Uni וזה עוד אופציה להכניס עוד מעט אוויר לתיבה (אם חסר לכם) אבל בלי ללכת לUAM בצורה מוגזמת.