אין סטרטר
הכוונה ב'אין סטרטר' היא שהמתנע החשמלי כלל לא מסתובב. לוחצים על כפתור ההתנעה וכלום לא קורה. כאן נדרש מד מתח (רב-מודד) או נורת ביקורת וגם קצת ידע בחשמל.
חלק מהבדיקות אפשר לעשות גם ללא מד מתח. למשל אם הממסר מתקתק או אין רעש בכלל, אפשר לעבור לשלב האחרון, לחבר כבלים מרכב ולנסות להניע – אם המתנע יסתובב אז ברור שהמצבר פרוק. מד המתח עוזר לדייק במקרים פחות ברורים.
ראשית יש להגיע למצבר. מחברים אליו את הדקי מד המתח, לוחצים על כפתור ההתנעה ובודקים את מתח המצבר תוך כדי ניסיון התנעה של כמה שניות לפחות.
מתח תקין יהיה מעל 10 וולט. פחות מכך עלול להעיד על מצבר פרוק.
אם מתח המצבר לא נופל כלל בזמן הלחיצה על מתג ההתנעה, ונשאר זהה למתח שלפני הלחיצה, זה אומר שמעגל ההפעלה, כלומר המעגל של הזרם הגבוה של המתנע עצמו, לא עובד כלל.
הבעיה יכולה להיות במעגל ההפעלה או במעגל הפיקוד שמפעיל את מעגל ההפעלה.
כדי לאבחן באיזה מעגל נמצאת התקלה נחפש לשמוע 'קליק' מהממסר (ריליי). אם בעת הלחיצה על מתג ההתנעה נשמע 'קליק' ובעזיבתו נשמע אחד נוסף – התקלה היא במעגל ההפעלה של המתנע, שכולל בעצם את הממסר והמתנע עצמו, וכן את החוט העבה שיוצא מהמצבר ומגיע דרך הממסר עד למתנע.
אם לא נשמע 'קליק' כזה, התקלה היא במעגל הפיקוד, זה שכולל את כל המתגים שמפעילים את המתנע.
מתגים שעלולים למנוע את סגירת מעגל הפיקוד:
- מתג מצמד
נמצא באופנועים על ידית המצמד וסוגר מעגל כשהמצמד לחוץ. נדרש כאשר תיבת ההילוכים נמצאת בהילוך, ובחלק מהכלים (למשל בסוזוקי) גם בסרק. אין חיווי שמאפשר לדעת אם פועל או לא, צריך להשתמש במד התנגדות (אחד המצבים של רב-מודד) ולבדוק התנגדות על שני המגעים שיוצאים ממנו. התנגדות צריכה להיות 0 כשידית הקלאץ' לחוצה. לחילופין, אפשר פשוט לקצר את החוטים שמגיעים אליו בשביל לבדוק התנעה.- חיישן הילוך סרק
מדליק נורת חיווי ירוקה להילוך סרק. כך אפשר גם לזהות אם הוא תקין.- מתג רגלית צד
סוגר מעגל כאשר רגלית הצד מורמת. אינו מאפשר התנעה כאשר הרגלית למטה ותיבת ההילוכים אינה בסרק. גם אותו ניתן לבדוק רק עם מד התנגדות, אבל גם אותו אפשר לקצר לבדיקה - בין החוטים שמגיעים אליו. לרוב הוא מתלכלך ונתקע - מפסיק לצאת ולסגור את המעגל.- מתג בלם
סוגר מעגל בלחיצה על מנוף או רגלית הבלם ומדליק נורה, וכך אפשר לבדוק אותו. בקטנועים גם סוגר את אחד המתגים במעגל הפיקוד.
כדי לבדוק אם הבעיה היא במעגל הפיקוד או בממסר ההתנעה, אפשר לבדוק מתח על מגעי הממסר ולנסות להתניע.
אם המתח מגיע אך הממסר לא פועל – הממסר פגום. אם המתח לא מגיע – הבעיה היא באחד מרכיבי מעגל הפיקוד ויש לנסות ולאבחן אותם מהממסר אחורנית עד שמסיימים לבדוק את כל הרכיבים.
במידה ויש תקתוק או זמזום מהממסר אך מד המתח לא מראה נפילת מתח משמעותית על המצבר, ניתן לקצר את שני מגעי מעגל ההפעלה של הממסר (אלו עם החוטים העבים מחוברים אליהם) ובכך להעביר מתח ישירות אל המתנע.
- אם המתנע מתחיל להסתובב – התקלה היא בממסר עצמו.
- אם המתנע לא מתחיל להסתובב – התקלה היא בו, כשבדרך כלל מדובר בבלאי בפחמים,
אך ייתכנו מקרים נוספים של תקלות במתנע.
בכל שאר המקרים, וכן במקרה שהממסר 'משתולל' בקליקים בניסיונות התנעה – הבעיה היא במצבר עצמו. ניתן לנסות ולהתניע עם כבלים מרכב אחר, ובמידה ומדובר באופנוע עם הילוכים ניתן לנסות ולהתניע בדחיפה.
לאחר ההתנעה שוב לבדוק מתח על המצבר, ואם אין טעינה (פחות מ-14 וולט) לאבחן את תקלת הטעינה בהתאם.
אם המצבר פרוק – צריך לנסות להטעין אותו עם מטען מצברים ייעודי (אפשר לתת למוסך/חנות מצברים), ואחרי הטעינה לבדוק אותו בעומס. אם הוא נטען טוב ועומד בעומס – ניתן להמשיך להשתמש בו.
למצברים יש אורך חיים, בד"כ בין 3 ל-5 שנים ולפעמים פחות מזה – תלוי בתנאי העבודה שלהם. מצבר שסיים את חייו יכול שלא להיטען למתח המלא, או להיטען אך לא לעמוד בעומס פריקה (לא להצליח לסובב מתנע חשמלי). במקרה כזה המצבר דורש החלפה, לא ניתן להמשיך להשתמש בו.