יש סטרטר, אין ניצוץ
אם המתנע החשמלי עובד – עוברים לבדיקת ניצוץ (כי הניצוץ נוצר רק כשיש סיבובי מנוע).
בדיקת ניצוץ היא יחסית קלה – מוציאים כובע פלאג (עדיף עם הפלאג עצמו) מקרבים לגוף המנוע למרחק של כ-1 ס"מ,
לוחצים על כפתור המתנע ומצפים לראות ניצוץ מהמגע החשמלי בכובע הפלאג לגוף המנוע.
הבדיקה הזאת תקפה בעיקר עבור סינגלים ו-דו-צילינדריים, מכיוון שאופנועי 4 צילינדרים כנראה יניעו גם עם צילינדר אחד שאין בו הצתה.
אם אין הצתה – מזהים קוילים (סלילי הצתה) במערכת ובודקים מתח על הכניסה לקויל.
קוילים יכולים לשבת בנפרד או להיות חלק מראש הפלאג.
- אם מה שמגיע לכובע הפלאג זה חוט עבה מאוד מגומי – אז כנראה שזהו חוט מתח גבוה והקויל נמצא בקצה השני שלו.
- אם מגיעים לפלאג זוג חוטים דקים – אז כנראה שהקויל הוא חלק מראש הפלאג.
מודדים מתח בין כל אחד מהדקי הקויל לבין גוף האופנוע – בהדק הלא פעיל המתח תמיד יהיה 12 וולט, ובהדק הפעיל המתח במצב עומד צריך להיות 12 וולט והוא צריך ליפול ל-6 וולט כאשר מנסים להניע (זה בעצם ממוצע בין 12 וולט ל-0 וולט, שכן המתח על הקויל משתנה כדי לגרום להצתה).
- אם יש שינויי מתח בכניסה לקויל ואין ניצוץ – הקויל תקול.
- אם אין שינויי מתח – אז זה או מודול ההצתה (CDI, בדיד או מובנה ב-ECU), או חיישן לקטן מגנטי (פיק-אפ).
בודקים את שניהם על ידי הצלבה עם אחד תקין. פיק-אפ ניתן לבדוק על ידי מדידת התנגדות בהדקיו והשוואת הערך לכתוב בספר רכב.
כך או כך, צריך לזכור שאבחון תקלה במערכות הצתה מסובך ומורכב יותר ממעגלים חשמליים פשוטים יותר כמו מערכת התנעה או טעינה.


ציטוט ההודעה בתגובה