לאחרונה קניתי ציוד שלם למסלול (לקראת קורס אליו נרשמתי) ויצא לי קצת לחקור את נושא המיגון האקטיבי. אנסה לתמצת, כי אני חושב שהמערכות האלו בעלות פוטנציאל להציל חיים.
יעילות
אין ספק שמדובר בדבר יעיל. חליפות מתנפחות הן חובה (מאז 2018) במירוצי המוטו ג׳י פי והקטיגוריות המשניות. כל רוכב על הגריד מצוייד בחליפה כזו, כשהרוב משתמשים בטכנולוגיה של Alpinestars והמיעוט בDainese. שימו לב שגם רוכבים שאינם עם אחת מהחליפות האלו, עדיין מצויידים בוסט מתנפח של Alpinestars מתחת לחליפה (כיום גם RS Taichi ואולי גם אחרים מוכרים חליפות שתואמות לוסטים של אלפיין).
המקום בו החליפה היא המורגשת ביותר בקרב פציעות על המסלול הוא באיזור עצם הבריח; החליפות צמצמו את הפגיעה הזו לשיעור זניח.
היצרנים שמשתתפים במירוצים חוו עד היום אלפי הפעלות.
טכנולוגיה
כל אמצעי המיגון מהקטיגוריה הזו עובדים באותה צורה: ניפוח בזמן תאונה על ידי מיכל CO2 (ללא פירוטכניקה כמו של כריות אוויר ברכב; זו הפעלה ״קרה״).
ההבדלים הם במנגנון ההפעלה. אלפיינסטרס ודיינזה משתמשים באלקטרוניקה וחיישנים, שמנפחים את הוסט ב45 אלפיות שניה, בעוד שהוסטים עושים את זה עם כבל שקשור לאופנוע ופותח את החליפה בלחץ. בדיינזה משולב גם GPS, לפחות בדגמי המירוץ, שמונע התנפחות במהירות נמוכה.
המיגון
הבדל גדול אחר בין היצרנים הוא בתצורה. בHelite ויתר הוסטים החיצוניים, המיגון ניתן בצורת וסט שנלבש מעל המיגון הקיים.
באלפיינסטרס מדובר בוסט שנמצא מתחת לחליפה.
בדיינזה, כרית האוויר משולבת לתוך פריט הלבוש.
שטח הכיסוי נראה עדיף בוסטים החיצוניים מאשר בפנימיים, ויתכן ועדיף באלפיינסטרס מדיינזה.
כל המיגונים מיועדים בעיקר לכיסוי פלג הגוף העליון, עם הגנה לכתפיים, עצם הבריח, חלק החזה העליון וכן סיוע בקיבוע הצוואר למניעת תנועה מופרזת.
היתרון של המיגונים הפנימיים על הוסטים החיצוניים הוא בקיבוע. הם יושבים היטב על הגוף בכל מצב.
וסט חיצוני - Helite Turtle במצב מנופח:
וסט פנימי - אלפיינסטרס טק-אייר:דיינזה די-אייר (משולב בחליפה):
זו דוגמה מדהימה להפעלה - דני פדרוסה בהייסייד עם חליפה של אלפיינסטרס, בדקה 18:50 שימו לב איך כל החליפה שלו תופסת נפח:
https://youtu.be/hJMITfnM1N8?t=1123
מגבלות
בעיקר בכביש, לא בטוח שהמיגון הזה יגן עליך בשעת תאונה. אם נכנסת חזיתית ברכב, לא בטוח שהחליפה תתנפח בזמן להגן עליך מהמכה. המטרה בכביש היא בעיקר להגן עליך ממכה משנית, נניח שעפת מהאופנוע על משהו ומשם פגעת במשהו אחר - בשלב הזה המיגון כבר יהיה מנופח. המנגנונים האלו מתרוקנים בעצמם אחרי דקה-שתיים, כלומר שמרגע הניפוח גם אם המשכת להתגלגל במשך שניות ארוכות אתה עדיין מכוסה.
אז נגיד שהתרסקתי
בוסט החיצוני כדוגמת Helite, ניתן לטפל לבד. מילוי למיכל נמכר ב30 דולר בערך, ואז אתם מוכנים להתפוצץ שוב.
בוסט של אלפיינטרס, המצב מורכב יותר וצריך לשלוח את הוסט למילוי, במחיר של 200 דולר בערך.
בחליפות של דיינזה, צריך כבר לשלוח את כל החליפה בחזרה לדיינזה, וזה סיפור של 200-300 דולר למילוי פלוס מה שעולה תיקון החליפה (הם לא יעשו אחד בלי השני). החסרון - אין לך חליפה עד שהיא חוזרת.
דגמים
לכל המערכות הנ״ל יש תתי-דגמים לשימושים שונים. בHelite יש וסטים שמיועדים לשימוש מעל חליפות one-piece, בעיצוב מעט שונה.
בדיינזה ואלפיינסטרס, יש דגמים לרכיבת כביש ודגמים אחרים לרכיבת מסלול. אם אני לא טועה, באלפיינסטרס ניתן לשנות את התוכנה ביחידת המסלול כך שתתאים גם לכביש (אבל לא להפך). דגם המסלול באלפיינסטרס מכיל שני מיכלים מהם רק אחד נפתח בשעת נפילה (והשני נשמר כך שניתן לחזור לרכב ויפתח בהתרסקות הבאה). דגם הכביש פותח את שני המיכלים ביחד תמיד.
אישית
מהר מאוד הבנתי שאני רוצה את הטכנולוגיה הז. בסופו של דבר, בגלל שלא היה לי פשוט להתאים חליפה (אני בקצה העליון של המידות), בחרתי במה שהתאים לי היטב ויכולתי למדוד בו במקום וזו הייתה דווקא דיינזה מיזאנו 2, עם מיגון משולב, למרות החסרונות (בעיקר הצורך לשלוח את החליפה לדיינזה אם קורה משהו).
היתרונות הם שהמיגון לחלוטין נעלם בתוך פריט הלבוש (בין אם ג׳קט או חליפה שלמה) ואין לך מושג שהוא שם. זה פחות משהו להתעסק איתו, וכמובן שאין את הכבל של הוסט שצריך לקשור לאופנוע בכל תחילת נסיעה כמו בHelite.
מחירים
הHelite עולה בחו״ל בערך 500-700 דולר.
הTech-Air Vest של Alpinestars עולה 1000 דולר, ואיתו כמובן צריך פריט לבוש שמותאם למערכת (לא כל חליפה ולא כל ג׳קט מתאימים!).
בדיינזה, החליפות One Piece עם המיגון המשולב מתחילות באיזור 2300 דולר (שזו בערך עלות של חליפה ממוצעת של אלפיינסטרס + הוסט הנפרד).
קריאה נוספת
https://www.visordown.com/features/g...uit-technology