מה הכוונה "קטן"? במימדים פיזיים או בנפח המנוע? מה התקציב (בערך)?
אם הוא כבר רוכב על ימאהה שטח 250 - זה או WR250R או WR250F. שניהם כלים לא נמוכים ועם יכולות שטח גבוהות (ה-F הוא כלי מקצועי, ה-R דו"ש קרבי).
אם הוא מחפש אופנוע כביש דו"ש קטן עם יכולת שטח - הוא יכול לבחור מתוך CRF250 RALLY (חלש בכביש), ב.מ.וו G310GS (כנ"ל) או ורסיס 300 (יותר יכולת כביש,פחות יכולת שטח). הק.ט.מ 390 אדוונצ'ר הוא כנראה המלך החדש של הקטגוריה, אבל אני מסכים שהוא מכוער.
אם הוא מעוניין בכביש בלבד, עם אופציה לרכב בשבילים מהודקים (בפועל, כל אופנוע כביש יכול - זה פשוט לא כזה כיף עם צמיגי כביש ו-ABS שלא מתנתק) אפשר ללכת לכיוון של הונדה CB500X מהדור החדש (די יקר) או בנלי TRK502X (כבד מאוד, כך שאם מימדי האופנוע הם שיקול - זה פחות מתאים).

אם הוא רוצה להינות גם בכביש וגם בשטח על אופנוע בנפח ביניים - אפשר לקנות טנרה 700 או SWM SUPERDUAL. אלה כבר כלים מליגה אחרת, וזה מתבטא במחיר (כ-50K ל-SWM, כ-60 לטנרה 700 בן שנה). אגב, אם הייתי בדילמה כזאת - אני הייתי הולך על ה-SWM מדגם ה-X הקרבי יותר, הוא פשוט "עושה לי את זה".

יש עוד אופציה מעניינת, וזה DR650 (אפשר גם משומש). יכולות כביש סבירות, יכולות שטח סבירות, אמינות חסרת פשרות, פשטות מכאנית, מחיר נוח (בעיקר כמשומש). לא גבוה ולא כבד במיוחד.
עם זאת - אופנוע מיושן מאוד, כך שזה לא מתאים לכל אחד.