אוקי, אז עשית סלט.
קודם כל, אין חלק במנוע שנקרא "בלוק שסתומים". יש חלק שנקרא "ראש מנוע", וזה החלק שבו יושב גל הזיזים (במנועים עם גל זיזים עילי), המצת (פלאג), השסתומים ומנגונון הפעלתם. יש גם חלק שנקרא "בלוק צילינדרים", וזאת היציקה שבה יושבים שרוולי הצילינדרים (או שישנו ציפוי ניקוסיל על הדופן). יש גם "בלוק מנוע", כאן בד"כ הכוונה לחלק התחתון - בית גל הרכובה.
כמו בכל עבודה טכנית, לשימוש בטרמינולוגיה הנכונה יש חשיבות גדולה כדי שנוכל להבין אחד את השני.
לא ניתן להעביר שסתום מראש לראש בפירוק והרכבה פשוטים - השסתום לא יתאים לתושבת, ותהיה דליפת לחץ ("קומפרסיה").
כדי שהשסתום יתאים לתושבת - יש לסובב אותו בתוך התושבת עם משחת קורבורונדום עד שיתאימו אחד לשני ("שלייף" בשפת העם). אני בטוח שתמצא ביוטוב לא מעט סרטונים בנושא. את הפעולה בד"כ מבצעים על שסתום חדש, אין לי מושג מה סיכויי ההצלחה עם שסתום משומש שיכול להיות בלוי, ובוודאות כבר תואם לתושבת אחרת. בטח כשגם התושבת שאליה אתה מתאים כבר בלויה בהתאמה לשסתום אחר.
לאחר מכן, יש לבצע כיוון שסתומים, ולחזור אליו פעם נוספת אחרי כ-1000-1500 ק"מ אחרי שהחלקים יתאימו סופית. האם ביצעת בכלל כיוונון שסתומים לאחר ההרכבה?
לגבי שרשרת התזמון (טיימינג) - גם כאן יש מקום לטעויות. אני לא יודע איך בדקת נקודות, והאם וידאת שהקראנק לא זז תוך כדי.
צריכה להיות התאמה מושלמת בין הסימון על הקראנק (גל ארכובה) לסימון בגל הזיזים (קאמשאפט). בהרכבה, חשוב לוודא שאין לשרשרת שום חופש בצד שרחוק מהמותחן, במידה ויש - השרשרת תקפוץ ברגע שתנסה להניע.
אם יש לך סטיה של שן אחת, המנוע לא יעבוד תקין. אם יש סטיה יותר גדולה, בהרבה מנועים שסתום יפגוש בוכנה ויתעקם.
על הדרך, אם כבר אנחנו עושים דברים מוזרים... אני מזכיר שאטם ראש הינו חד-פעמי ודורש החלפה בכל הרכבה של הראש.
לא ענית לי על השאלה:
זה קטנוע לנסיעה או פרוייקט לימודי?
אם זה לנסיעה, זרוק לפח. פשוט כך, כי לסדר את הבלאגן שעשית עולה יותר מהקטנוע.
אם זה פרוייקט - אני ממליץ בחום לעבוד לפי הספר. נכון שמכונאות זה לא מדע גריעיני, אבל זה גם לא לגו שבו אפשר להעביר חלקים ממקום למקום ופשוט לחבר.
אם אתה משפץ מנוע, אתה צריך לעבוד בצורה מסודרת, לפי הספר, ועם חלקים תקינים כדי לקבל תוצאה. אחרת זה לא יעבוד תקין, גם אם באיזשהו נס תצליח להניע.