שני אופנועים זהים לגמרי במנוע ובגיר.. בספר של האחד ממליצים על 10-30 בעוד באחר ממליצים על 75-90..
אז מה? המהנדסים מפגרים?
פולגז רשם שהוא שם 15-50 וזה מרגיש לו מצויין..
שכל אחד ישחק עם הצמיגות איך שירצה לא בסטייה גדולה כמובן..
אבל להגיד שלשים כל שמן ארבע פעימות לגיר רטוב זה לא נכון.
למה לא לשים שמן בולמים?
כן שים שמן שאתה יודע שיש לו תקן שהוא מיועד להתחלק עם המנוע והתיבת הילוכים.
אם אופנוע מיוצר כשהוא חולק שמן עם הגיר, אוקיי אין בעיה שמן מנוע 10-40.
אם אופנוע מיוצר עם גיר שצריך שמן נפרד או אופנוע דו"פ, עדיפות גדולה לשים שמן גיר ולא שמן מנוע ולא שמן מנוע שמתחלק בין הרכיבים.
בשמן מנוע יש תוספים על מנת להלחם בתגובות הכימיות הקשות של הדלק או הדיזל לאחר השריפה.
מי שירצה להעמיק..
Motor oil contains additives such as detergents and dispersants to combat byproduct chemicals from gasoline or diesel ignition. Because an internal combustion engine has an oil pump and lubricates the bearings with a hydrodynamic film, extreme-pressure additives such as those used in gear oils are not necessary.

Motor oils and gear oils both have anti-wear additives, and they both must lubricate, cool and protect components, but gear oils may be placed under extreme amounts of pressure, creating a propensity for boundary lubrication, a condition in which a full-fluid lubricating film is not present between two rubbing surfaces. For example, differentials in cars and trucks have a ring-and-pinion hypoid gear set. A hypoid gear set can experience boundary lubrication, pressures and sliding action that can wipe most of the lubricant off the gears. To combat this extreme environment, extreme-pressure additives are incorporated into the oil. AMSOIL synthetic gear oils are formulated with an extra treatment of extreme-pressure additives in order to reduce wear and extend gear and bearing life.