נתחיל בזה שבאמת אין הבדל בין שטח לכביש, ומה שיגרום נזק כאן יגרום נזק שם.
אם אתה נוסע על שביל בגז קבוע, זה זהה לנסיעה בגז קבוע בכביש. כנ"ל לגבי בלימת המנוע.
כמו שג'וני אמר, נסיעה בגז קבוע יותר מכמה שניות בשטח זה מצב די נדיר ולכן לרוב מדברים על זה בהקשר של נסיעה על כביש.

עבור שני המצבים (גז קבוע ובלימת מנוע) חשוב להבין שהשימון במנוע שתי פעימות מגיע מהדלק, בניגוד למנוע ארבע פעימות.

נסיעה בגז קבוע -
גז קבוע כשלעצמו לא עושה נזק. יש הרבה מנועי שתי פעימות שנוסעים בגז קבוע ופתוח ולא קורה להם כלום (מכסחת דשא, טיסן, אופנועי ראלי ישנים).
כל עוד יש מספיק דלק (ולכן שמן) במנוע, הכל בסדר.
הבעיה היא שאופנועי שטח לא מיועדים לכך, ולכן הקרבורטור שלהם לא מכוון בהתאם. הסכנה היא שיווצר מצב של תערובת ענייה (הרבה אוויר ומעט דלק) מה שגם יעלה את טמפרטורת המנוע וגם לא יאפשר שימון טוב והמנוע עלול להפגע.
בהאצה התערובת אמורה להיות מעט עשירה, מה שמקרר ומשמן את המנוע ושומר עליו.
אם היית יודע בוודאות שבמצב מצערת מסוים התערובת שלך עשירה היית יכול להשאר במצב הזה בנסיעת כביש. מאחר וזה לא המצב, מומלץ לשחק עם המצערת על מנת לא "להתקע" במצב של תערובת ענייה.

בלימת מנוע -
כאשר אתה סוגר את המצערת, מעט מאד תערובת (אוויר + דלק) נכנסת למנוע, המינימום ההכרחי כדי שהמנוע לא יכבה בסרק.
אם אתה מושך קלאץ', הבוכנה תאט לסל"ד סרק והכל בסדר.
אם אתה מנסה להשתמש בבלימת מנוע (מה שלא ממש עובד במנוע שתי פעימות קטן), הגלגל בעצם מאלץ את הבוכנה להמשיך להסתובב מאד מהר, אבל כאמור כמות הדלק שנכנסת קטנה וכמות השמן קטנה ממה שהמנוע היה רוצה בסל"ד הזה.

לסיכום, גם בכביש וגם בשטח לא מומלץ לרכב במצערת קבועה ולהשתמש בבלימת מנוע.