אני עבדתי לסרוגין כשליח כבר מגיל 16 והיום אני בן 27, עם עשרות אלפי קילומטרים על הכביש כלומר, הרבה נסיון כשליח. אז הנה שתי הסנט שלי:
- רק אוכל לדעתי. מבחינת כסף והן מבחינת בטיחות עקב העובדה שזה כנראה המשקל הכי קטן שתצטרך לנסוע איתו ביום יום, מה שיוריד את הסיכון האישי שלך על הכביש.
- עם כל הכבוד, לא מסכים עם החבר'ה מעליי. אני התחלתי בגיל 16 . בלי שום נסיון. פשוט , זה תלוי באופי שלך ובמידת האחריות שלך. תהייה אחראי וזהיר, וסביר להניח שיהייה בסדר. אל תתחיל לרכב בהתלהבות מוגזמת, אל תיקח על עצמך סיכונים מיותרים, אל תיסע באמוק להספיק למשלוח מבלי להסתכל ימינה שמאלה.
אני נהגתי זהיר, התחלתי בהדרגה והכל היה בסדר.
-לדעתי אין כמו הנסיון של עבודה כשליח, אם אתה מתכוון לרכוש דו גלגלי לעצמך בעתיד. וגם אם תרכוש רכב, נסיון כשליח ייתן לך המון. כמות הקילומטרים שאתה גומע ביום עבודה, נותנים לך המון. פשוט המון הן מבחינת נסיון, הן מבחינת ביטחון על הכביש, והן מבחינת פיתוח חושים חדים למתרחש סביבך בג'ונגל הסבוך, הערמומי והאורבני הזה שמאיים לטרוף אותך בכל רגע אם לא תעמוד על המשמר.
היום אני רואה סכנות לפני שהם בכלל מגיעות אליי. וזה גם נתן לי המון חושים חדים גם שאני נוהג ברכב, או הולך ברגל.
- אני ממליץ בחום לראות סרטוני קומפליישן ביוטיוב של תאונות אופנועים. אתה לומד מהם המון מבחינת עשה ואל תעשה.
- מבחינת פן גם כלכלי וגם בטיחותי תעבוד רק ברשתות מוכרות וידועות. כמו פיצה האט ודומינוס. רמת התחזוקה של הקטנועים שלהם סה"כ מאוד טובה.לא מתקמצים שם על תיקונים ומסדרים בעיות מהר, מנסיון. עכשיו, שאני אומר רשתות אני מתכוון גם למנהלי סניף שהם לא זכיינים. אני חוזר לא זכיינים. תתרחק מזכיינים כמו מאש. הם לרוב יעדיפו לחסוך כסף על תיקון ולשלוח אותך למות על הכביש. ככה זה. שהכסף יוצא לך מהכיס ויש לך עסק להחזיק, אתה קודם תסתכל על הכסף לצערי.
ככה היה עם כל זכיין שעבדתי אצלו, וגם אצל הנחמדים שמהם, ועבדתי אצל כמה, היו חוסכים על תיקונים וצמיגים תקינים.
לא כך המקרה אצל מנהלי רשת. הם שכירים בדיוק כמוך, הכסף שיוצא לתחזוקת הכלים לא יוצא להם מהכיס והם עובדים על פי הדרישות המחמירות של הרשת, ולא על פי הקומבינות של זכיינים. מה שאני אומר מקבל תוקף כפול ומכופל עוד יותר על כל הפיצריות המקומיות והעסקים הפרטיים הקטנים. שם תאכל הכי הרבה קש מהקמצנות של הבוסים (וגם מהטיפים הנמוכים).
- גם מבחינה כלכלית , זכיינים ומקומות פרטיים לרוב ישחקו לך במשכורת על פי שיטת המצליח. אצל מנהל רשת תקבל מה שמגיע לך על האגורה.
תתרחק מרשתות קטנות כמו פרגו, פיצה רומא וכאלה. שם חוסכים בהוראות גבוהות מלמעלה וגם הטיפים לא משהו.
- טיפים - גם, רק רשתות מוכרות ומצליחות. האט, ג'פניקה ודומינוס ממוצע טיפים למשמרת קצרה של 4 שעות עומד על 100 ש"ח.
למרות שיש כמה מקומות ידועים שהם לא רשת שידעים כמכניסים הרבה טיפים כמו הסוהו בראשון. אבל מקומות אלה מעטים. עדיף בכללי רשת מצליחה ומוכרת.
- אל תתקמצן על מיגון. אני יודע שזה מעיק במיוחד כשליח, אבל זה ישתלם לך שתגיע הנפילה. והיא תגיע.
- לא להחזיק פל' בזמן נסיעה ביד אחד ויד שניה על הגז והברקס ביחד. אני יודע שזה מאוד מפתה, וסביר להניח שגם תעשה את זה. אבל אתה תלמד בסוף שתגיע השלילה, ההחלקה או התאונה.
- להתרחק ממקומות שעובדים עם מובי כמו מאש! קטנוע כל כך לא בטיחותי שמדהים שזה שמעליי מהלל אותו בחתימה שלו. כל ההחלקות שלי היו איתו. על הפעמים שנמרחתי על האספלט ונפצעתי. וכולם נבעו מדבר אחד, נעילת הברקסים שלו. ברקסים פשוט נוראיים ומסוכנים מאוד. כל בלימת חרום, גם במהירות נמוכה, אתה עשוי למצוא את עצמך מרוח על האספלט. בכללי הוא גם מאוד כבד וגבוה, מה שמוריד את תחושת היציבות.
אני אישית, ממליץ לך לעבוד או עם הקטנועים המעולים של דומינוס, או עם הB bone . הב-בון הוא כל כך יציב ,כל כך נוח וכל כך בטיחותי עם הברקסים המעולים שלו. יש לו סוג של ABS משלו, כל בלימת חירום שבלמתי ויצא לי לא מעט, הוא לא נועל גלגלים ואתה לא מחליק. גם במהירויות מאוד גבוהות על הסקאלה. החיסרון היחיד שלו מבחינת ביטחות, שאין לו פלסטיקה, כך שאם תיפול איתו זה עלול להסתיים רע שתפגוש את הברזלים החשופים שלו.
- אגב, שתי מינוסים בריאותיים שפחות מדברים עליהם וכדאי שתיקח בחשבון - זה זיהום האויר המתמשך שתהייה חשוף אליו כשליח שיעשנו עלייך מכוניות, והקרינה הרבה מהשמש הישראלית החזקה שתהייה חשוף מאוד אליה אם תעבוד בקרים. בטווח הארוך, טוב לבריאות זה לא.
משתי הבחינות האלה, עדיף לעבוד רק ערבים:
אין שמש, ( וגם אתה לא מזיע ופחות חם כך שיותר נח. הרבה יותר.) והתנועה על הכביש קטנה יותר וממשיכה לרדת כל העת בהדרגה עד חצות. כך שפחות מעשנים עלייך. מעבר לזה שגם פחות מכוניות - פחות סיכוי לתאונות והפתעות.
גם מבחינת טיפים, אגב, ההבדל בין משמרות ערב לבוקר זה שמיים וארץ לטובת הערב.
ודבר אחרון - קצת כללי בטיחות לרכיבה בטוחה שלמדתי עם הזמן:
לצערי כללים אלה שאצלי הם כללי ברזל ואמורים להיות אצל כולם, אך לא מיושמים אצל חלק נכבד מקהילת השליחים בפרט וקהילת הדו"ג בכלל.
1.סע בהתאם לתנאי הדרך. רחובות אורבנים צרים , צפופים ועמוסי מכוניות חונות ופרטים, תוריד מהירות ותהייה ערני לכל רכב חונה שמגיע מצומת, יוצא מחנייה, נהג שהחנה ופותח דלת לכיוון הכביש, הולכי רגל וכלבים משוחררים.
2. כן כלבים. אני מקדיש להם פסקה שלמה ואתה תדע לצערך בעתיד למה. יש להם קטע לא ברור עם רוכבי דו גלגלי. כשהם רואים אותנו חולפים לפניהם הם לרוב יתפרצו לכיווננו בריצת אמוק מלאה בהתלהבות ונביחות לכל עבר. בנסיון לרדוף אחרייך. מבחינתם אנחנו כנראה כדור משחק כזה שצריך תפוס. תיזהר מהם. בעיקר במושבים קטנים וקיבוצים שם הם לרוב משוחררים חופשי.
3. לא להיכנס בין שתי מכוניות לעולם. לעולם! רק ורק בזמן עצירה בצומת וברמזור תתקדם בינהם. לא בזמן נסיעה. הם לא רואים אותך. והם עלולים לפנות לכיוון שלך ואתה תימחץ בין שניהם. הם הרבה פעמים גם יפנו מבלי לאותת אז אל תיכנס למצבים האלה. תעקוף רגיל כמו שרכב עוקף. תעבור נתיב בצורה מלאה ותאותת. אני יודע שזה נשמע חנוני משהו, אבל זה ישמור עלייך. צערי זה נכתב בדם.
4. כלל שנקרא אצלי "כלל טל שביט" שיישמתי לאחר שחקרתי את מותו הטרגי -
רכב שעומד בשוליים, אוטומטית אם מתאפשר לך תעבור לנתיב השמאלי. אפילו שמאלי קיצוני אם אפשר. ככה שאם לפתע הוא יצא מבלי לאותת או לראות אותך, וזה קורה לא מעט, תהייה רחוק מטווח פגיעה ממנו. אם לא מתאפשר לך, אני במקרה כזה מוריד מהירות בצורה דרסטית תוך הסתכלות כמובן במראות על רכבים מאחוריי תוך כדי. ותוך כדי מסמן לו עם האורות ומצפצף . שיהייה מודע אלייך. ואם הוא בכל זאת ייצא לפתע, יהייה לך יותר מרחק תגובה גדול יותר במהירותת קטנה יותר וגם אם תיפגע , פחות סיכויי לפגיעה קשה במהירות קטנה יותר. במקרים ממש קיצוניים ממש שאני רואה סכנה וודאית מהרכב העומד , אני גם לא יהסס לאותת ימינה לשולים ולעצור עצירה מלאה לפני הרכב העומד.
כביש דו סטרי צר, ללא הפרדה - תשתדל במידת האפשר לנסוע קרוב לשול הימני. אל תגרד את הרכבים שחולפים מולך. קח מרחק ביטחון מהם. הרבה נהגים ורוכבים כאחד היו בחיים היום אם היו מיישמים את זה.
יציאה מרמזור/צומת - זכות קדימה שלך או לא , תמידי אבל תמיד תסתכל ימינה שמאלה לפני שאתה מתחיל בנסיעה או תוך כדי יציאה איטית מהמקום. אותי זה הציל ממות ודאי.
בהצלחה.


 
			
			 
					
					
					
						 ציטוט ההודעה בתגובה
  ציטוט ההודעה בתגובה