המס על אופנועים אפורים עמד בתחילה על 19.2%. בהחלטה של פקיד ברשות המסים, הושווה מס הקנייה של אופנועי ספורט מוטורי לאלו של אופנועי רישוי כביש, כלומר 72%. אחרי מחאה והוראה משר האוצר המס חזר להיות 19.2% בהוראת שעה, אולם חלו הגבלות ביורוקרטיות על היבואנים.
יבואן שמוכר אופנוע ברישוי אפור חייב לוודא כי הרוכש מחזיק ברישיון ספורט מוטורי וכי הוא משתתף בתחרויות. לכן לא מוכרים היום אופנוע ברישוי אפור למי שלא מחזיק ברישיון נהיגה ספורטיבית. אותו הדבר במשומשים - היבואן חייב לוודא שיש לרוכש רישיון נהיגה ספורטיבית ושהוא מתכוון להתחרות במרוצים.
במצב הנוכחי, באופן תאורטי לפחות, רשות המסים יכולה לבדוק אם רוכש כזה או אחר אכן משתמש באופנוע שרכש לספורט מוטורי (אימונים ותחרויות), ואם לא - היא יכולה לחייב את היבואן במס מלא. זה לא קרה בפועל, אבל החרב מרחפת. כלומר מטילים את האחריות על היבואן.
עוד בעיה היא שהמס לא מעוגן בתקנה, אלא בהוראת שעה שתקפה לשנה ומוארכת על-ידי פקיד בכיר ברשות המסים. כמו שכבר ראינו, הוא יכול שרירותית ובלי לחשבן לאף אחד להעלות את המס ל-72% כי לדעתו זה בסדר. במצב כזה יבואנים לא יכולים לקחת על עצמם התחייבויות ולא יכולים לעשות תכנונים ארוכי טווח, וכולם נפגעים מזה. גם אנחנו הצרכנים.
טור עורך - רישוי אפור
כן, במערכת פול גז חושבים שהשוק הדו-גלגלי ימשיך לגדול. כשפאקינ' 300 אלף מכוניות חדשות עולות פה על הכבישים בשנה (וזה רק הולך ושובר שיאים! טירוף!), וכשהכבישים הולכים ונסתמים, כשנסיעה מהפרברים לעיר לוקחת בשעות מסוימות שעה וחצי עם מכונית ו-15 דקות עם קטנוע, וכשהמצב רק הולך ומחמיר - יותר ויותר אנשים מבינים שאין ברירה ושדו-גלגלי הוא הפתרון היחיד הזמין, במיוחד כשהתחבורה הציבורית לא יעילה במקרה הטוב.
נכון להיום ביטוח החובה הוא החסם העיקרית לדו"ג-בום, ובמידה ומחירי הביטוח ירדו, אני שותף מלא להערכה של גדי אבירם שפוטנציאל השוק עומד על סביב 40 אלף כלים בשנה. אבל גם בלי זה השוק, כאמור, יגדל לדעתי. אמנם באחוזים קטנים, אבל יגדל. אני מעריך שתוך שנתיים-שלוש אנחנו חוצים את רף 20 אלף הכלים.
אופנועים של מטרו ברישוי אפור: 140 קוואסאקי, 160 ימאהה.