לאן תגיע עם מנוע חם וצמיגים קרים???
הסיבה העיקרית לחימום המנוע (בה JACK נגע חלקית) היא התפשטות הבוכנה מבחינת צורתה למצב עבודה אופטימלי בתוך הצילינדר.
בוכנות במצבן הנייח והקר הינן אובליות בקוטר ומשופעות ב"גובה", על מנת שיוכלו "להתרחב" ולהתפשט בצילינדר העגול, שבעצמו צריך
להגיע לרמת חימום והתרחבות מסוימת.
חימום מהיר יותר, בין אם במאמץ של נסיעה או בהעלאת סל"ד בעמידה, אינו מומלץ מכיוון שהבוכנה מתחממת הרבה יותר מהר מהצילינדר - וזה
כבר עלול ליצור חיכוך בלתי רצוי, ומשם לנזקים של JACK ועד נזק קצת יותר רציני בטווח הארוך. מי שהתנסה כאן עם מנועי 2 פעימות (הזקנים יותר,
הצעירים יותר אולי בשטח ב-10 שנים האחרונות), מכיר את חשיבות החימום היטב - מן הסתם בשל תפקידה הנוסף של הבוכנה כ"שומרת המעברים"
במנוע דו פעימתי. אך גם במנוע 4 פעימות מודרני, על אף ההתקדמות בתרכובות החומרים ותהליכי היצור של החלקים הנעים בתוך המנוע, עדיין קיימת
חשיבות להתפשטות אותם חלקים עד לטמפ' עבודה נאותה. הנזק לא יהיה בהכרח מיד מנוע תפוס וגמור, אבל לאורך זמן, יש לו בהחלט השפעה על
מצב הבוכנה/רינגים/צילינדר. גם במנועים מוזרקים. התערובת בהם לרוב תהיה יותר "מדויקת" לטמפ' המנוע, אבל הם עדיין לא משנים את הפיזיקה
של מנוע הבעירה הפנימית. מי שמתעקש שזה לא נחוץ במנוע מוזרק מודרני, אני ממליץ לבדוק קצת כמה מנועי קטנועים מתחילים להרעיש אחרי אלפי ק"מ בודדים, למרות שיש בהם שמן ולא בהכרח "קורעים אותם" בשליחויות (אין מה לעשות, אבל לרוב קטנוע מונע וישר מתחיל בתנועה).
אגב, ההשוואה למכוניות אינה הכי מדויקת - בוכנות במכוניות יהיו לרוב גדולות וכבדות בהרבה מבאופנועים, והסל"ד בו המנועים האלה עובדים נמוך בהרבה (בערך חצי בממוצע) - הן לא סתם "לא מתות". ע"ע מנועי קרוזרים עצלים וכבדים. אני ממליץ לבדוק בוכנות של מכונית על, כמו פרארי (דומות מאוד לבוכנות של אופנועים מודרניים), עם מנוע שמגיע ל-8,000-9,000 סיבובים, תופתעו לראות כמה זמן המנוע שם שורד אם אינו מחומם כמו שצריך.