ריידר, לשאלה הראשונה קשה לתת תשובה. ברור שרכבים חשמליים יגרמו לאוויר נקי יותר במרכזי ערים. אבל, וזה אבל גדול, הזיהום לא נעלם ומגיע למקומות אחרים וקשה לאמוד את נזקו. לשאלתך השנייה, אני רחוק מלהיות מומחה בייצור חשמל (אבל יש לי מושג כלשהו באנרגיה הקשורה לשרפה). השאלה שלך "כמה חשמל אפשר לייצר מקילו פחם" היא שאלה מצוינת שאין עליה תשובה חד-משמעית. זה תלוי בטכנולוגיה ומסתכם בפקטור שנקרא "יעילות אנרגטית". חפרתי קצת ברשת, ולפי נתונים שפורסמו לגבי תחנת הכוח אורות רבין בחדרה ותחנת הכוח דליה המונעת בגז טבעי (תכולת אנרגיה דומה לדלק) אז ברבין צורכים 6.9 טון פחם למגהוואט ובדליה צורכים 2.3 טון גז למגהוואט. ובבקשה לא לשכוח ששרפת פחם מייצרת זיהום גדול בסדרי גודל משרפת גז (או דלק).
אגב, ממה שראיתי ברשת, היעילות האנרגטית של תחנות כוח נעה בין 40-60% - לא ממש רחוק ממנועי שריפה פנימית מודרניים.