אתה באמת רוצה לשמוע את דעתי?
אם כן, קבל אותה.
הטריק באופנועים (ובחיים בכלל) הוא להימנע מהקיצון, ולבחור את מה שמתאים עבורך אישית.
לעלות על R1 ללא ניסיון רכיבה - זה קיצון שנוטה להיגמר רע.
להתחיל מ-125 ו"להתקדם" ל-200 כי אתה "מפחד מהכוח" זה קיצון אחר.
שניהם מטומטמים בעיניי.
אני מסכים, שלרוכב מתחיל יותר כל ללמוד על כלי נשלט. השאלה היא, איפה עובר הגבול בין כלי נשלט ללא נשלט?
זה אישי מאוד. כדי להדגים, אקח שני מקרים שונים בעליל - בחורה צנומה בגובה 1.55, וגבר בגובה ממוצע+, שרירי, במשקל של +\- 80 קילו.
1. משקל. ככל שהאופנוע כבד יותר, כך הוא מציב דרישות גבוהות יותר לשליטה ביציבות, ודורש יותר כוח כדי להיכנס לפניה.
מתי האופנוע כבד מידי עבורך אישית כמתחיל?
לבחורה צנומה, כל אופנוע ירגיש כבד. כדאי ללכת על הכלים הקלים ביותר. CBR125, נינג'ה 250SL, דיוק 200. סדרת ה-500 של הונדה כבר תהיה "יותר מדי" במקרה הזה.
הגבר המדובר, באותה רמת לחץ של בחורה על CBR125 אתה יכול להרשות לעצמך כל אופנוע 500-600, ששוקלים סדר גודל של 170-180 קילו לפני נוזלים.
2. גובה מושב. ככל שהאופנוע גבוה יותר, כך קשה יותר להגיע עם 2 רגליים לרצפה, בייחוד אם אתה מאותגר גובה. סובייקטיבית, האופנוע מרגיש כבד יותר, כי מרכז המסה נמצא רחוק יותר מהרצפה.
לבחורה - כדאי להתחיל מהכלים הנמוכים (גובה מושב עד 780 מ"מ, נניח), וצרים (יש כלים עם מושב נמוך, שמאתגרים במימד הרוחב כי הם דורשים פיסוק משמעותי).
הבחור, כעיקרון, לא מוגבל בגובה הכלי. עדיף להחריג כלים שהם גם גבוהים וגם כבדים לאופנוע ראשון, דוגמאת האדוונצ'רים הגדולים, או אופנועי שטח גבוהים וכבדים יחסית (ק.ט.מ אינדורו 690, הסקוורנה 701 ודומיהם). אם הבחור יילך על כלי לא גבוה ולא כבד במיוחד (דוגמאת נינג'ה 300, CBR500, SV650) הוא יסתדר ביתר קלות מאשר הבחורה שלנו, שנלחמת עם הדיוק 200.
3. קלות תפעול. רוכב מתחיל צריך ללמוד הרבה דברים בזמן קצר, ולכן תפעול אינטואיטיבי וקל מוריד מכאב הראש. כך למשל, הגוצי V7 למרות שהוא נמוך ולא חזק במיוחד, יכול לאתגר את המתחיל בתפעול מעט גס ונוקשה, ולבקש יד מיומנת בעבודת הקלאץ', העברות ההילוכים וביצוע היגוי.
אופנוע ספורט-600 (אני מדבר על אופנועי ספורט אמתיים, דוגמאת ה-R6) קשה לתפעול במובן אחר - תנוחת הרכיבה מאוד קרבית, תגובות האופנוע בבלימה, פתיחת גז או היגוי חדות ולא צפויות עבור רוכב מתחיל. לכן ממולץ בחום להתרחק מכלים כאלה בשלבים הראשונים.
רוב אופנועי הביניים המודרניים קלים לתפעול, ואני מאמין שלנינג'ה 300 אין כאן יתרון על פני SV650, למשל. אותה ליגה.
4. אופי "מתפרץ".
הרוכב המתחיל לרוב עושה טעויות בתפעול, כגון זריקת קלאץ', העברת הילוכים לא חלקה, ויסות לא טוב של עוצמת הבלימה ועוד.
כמובן, שאלה הרגלים מגונים שיש לעקור כמה שיותר מוקדם. עם זאת, כדי להשאיר מרווחי ביטחון גדולים יותר, כדאי להימנע מכלים שנועלים קדמי עם אצבע אחת על המנוף, מחליקים אחורי בפתיחה לא זהירה בכל הילוך וכל סל"ד וכו'. בקיצור - להמנע מאופנועי ספורט וליטרים.