ציטוט נכתב במקור על ידי TundraOG צפיה בהודעה
לאו דווקא. אם המטרה הייתה מתחילה ונגמרת באירופה - כן, בכיף, למרות שלהכין את האופנוע למסע שכזה יעלה בערך כמו לקנות DR בן שנתיים עם הרבה פחות בלאי של גיל שצריך תיקון, ולהתמקד בלאבזר את הכלי לטיול. במזרח אירופה ויותר מזרחה הייתי מעדיף אופנוע שאני לא אפחד להכנס איתו לשטח ולמקומות שאין בהם "דרכים" באמת לקמפינג בטבע (שעם כל הסנטימנט והאהבה ל-500, אני לגמרי מבין שיש כלים שיותר בנויים למשימה)

KKatkov - איפה טיילת? את הדרך שלי באופנוענות התחלתי עם חרישת יערות על CBF250, שדווקא בשל המשקל הנמוך יחסית הרגיש לא רע עד לגבול מסויים.
הייתי מעדיף לקנות את האופנוע בארץ. התכנון הוא להביא את האופנוע בספינה ליוון ומשם לרכב הלאה. המטרה העיקרית היא הנודרקאפ בנורווגיה דרך טיול סובב אירופה. משם מאוד הייתי רוצה להגיע דרך רוסיה למונגוליה, ואם יתאפשר אז לבקר ביפן עם האופנוע. משם - אני בכנות לא יודע, נראה איך המסע ילך. הייתי מעדיף נפח ביניים, דוגמאת 500-650 על 250, למרות שזה גם רעיון משעשע (ואם כבר אז 125, for shits and giggles). יש משהו במחשבה של לרכב על 125 מסביב לעולם שקורץ לי.

לגבי ה-DR - האם לכלים האחרים שציינת יש מידות צמיגים יותר "אוניברסליות"? ראיתי המון אנשים שעושים עם ה-650ים היפנים (XR/KLR/DR) סובב עולם ולא הוזכר דבר שכזה. מיושן זה לא בהכרח דבר רע, למה הכוונה? אם זה מתבטא נטו בפשטות מכאנית אז זה יתרון מבחינתי. איך שאר ה-650 מתעלים עליו?
קודם כל, לרכוש אופנוע בארץ לא נשמע לי חכם. באירופה הן האופנוע והן האביזרים עולים פחות.

עכשיו, לפי הסדר...
על ה-CBF רכבתי ביוון, מאתונה לאיזור אגרפה (מומלץ!).
בכביש הוא עגלה (שיוט 90-100). זה לא סוף העולם, אבל היעדר הרזרבות לעקיפה מהירה לא נעים.
בכבישים מפותלים הוא לא נעים, כי מגיעים נורא מהר למגבלות הצמיגים והמתלים. אתה רואה פניה שהיית רוצה לעשות ב-90, אבל עושה אותה ב-70 כי כל גבשושית תגרום לאיבוד אחיזה מפחיד. ואתה ממש לא מחפש ליפול בטיול חו"ל, באיזור הררי רחוק ממוסכים ובתי חולים.
בשטח (שבילים עם בוץ וקצת אבנים) ה-CBF עושה עבודה טובה ב-30 קמ"ש. שם אתה יכול פשוט לרכב - בישיבה, בלי שום טכניקת אנדורו - ולהגיע ליעד. האופנוע עובד בשבילך.
ב-45 רמ"ש, האופנוע מאבד את הצפון, מתחיל לקפוץ באוויר, לסגור מהלך בולם והרכיבה הופכת לרודיאו. אותי אישית מתסכל לרכב 30-35 במקום שבו הטייס האוטומאטי שלי מנסה להתיישב על 50-60 (במוד שיוט, לא במוד מירוץ). מבאס אותי לעשות במשך 6 שעות מסלול שהייתי עובר ללא מאמץ ב-3-4 עם אופנוע קצת יותר טוב. אני לא נהנה מלזרוק לפח את כל מיומנות השטח שלי, רק כי האופנוע לא מאפשר להביא אותה לידי ביטוי.

לגבי ה-DR: בשונה משאר בדו"שים, הוא מגיע עם ג'אנט 17 מאחור (במקום 18 כנהוג בדו"שים). תיאורטית, זה יכול להקשות עליך במציאת צמיגים.
זה שהוא מיושן אומר בעיקר שהוא חלש וכבד יותר מכלים מודרניים, וסובל ממתלים גרועים. את המתלים אפשר לשפר, ולרוכב חסר ניסיון ברכיבת שטח הם כנראה יספיקו (כמו בסיפור עם ה-CB. אם מספיק לך לרכב על 30, כנראה שלא תאתגר את המתלים כמו מי שרוצה לרכב 60 באותו מקטע).
המשקל לעומת זאת יפריע לך מאוד ברגע שהשטח יהפוך להיות קצת יותר מאתגר. אם אתה בחור חזק אתה תתמודד, אם אתה צנום - זאת יכולה להיות בעיה של ממש.
דווקא הפשטות המכאנית לא כ"כ חשובה, כל עוד אתה באירופה. בכל מקרה לא נשמע שתעשה אובהול בצד הדרך בכוחות עצמך, ואם תהיה תקלה מורכבת - אתה תפנה למוסך.
דברים פשוטים כמו חיבור של חלק סורר עם אזיקון, מתיחת שרשרת, בדיקת נוזלים או תיקון פנצ'ר תוכל לעשות גם באופנוע "מורכב".

אני הייתי מסדר את זה כך:
ק.ט.מ 690 אנדורו - מכונה מושלמת לכל טיול. דורשת טכניקת רכיבה כדי לנצל את יתרונותיה בשטח. הבעיה היחידה, שמשמעותית מאוד במדינות עולם שלישי היא טנק קטן. חוץ מזה - מעולה בכביש ובשטח.
DR650 - ק.ט.מ 690 לעניים. הבעיה העיקרית היא במתלים ובטנק הקטן, את שניהם אפשר לשפר תמורת כמה אלפי שקלים. לא ידוע לי עד כמה קירור אוויר/שמן יהיה יעיל בשטחים שכוללים זחילה ממושכת בהילוך ראשון.

טנרה 660, CB500X, ויסטרום, טראנסאלפ, F700/800GS, G650GS - מתאימים למסלול של כבישים (כולל מהירים למדי) ושבילים יבשים. יקשו מאוד בשבילים בוציים עקב משקלם הגבוה וצמיגים עם נטיית כביש. לטנרה ול-F800GS יש יכולת שטח טובה - רק שצריך להיות גדול וחזק פיזית, או בעל טכניקת רכיבה מושחזת כדי להביא אותה לידי ביטוי.
מתאימים מאוד לטיולים במערב אירופה, היכן שאתה יורד לשטח כי אתה רוצה, לא כי אתה חייב.

CRF250,WR250, DRZ400 - יעבדו טוב בשטח. סובלים מטנק קטן. לא נוחים בכביש, ולא נוחים ברכיבה ממושכת. עדיף לבחור כבישים צידיים, ולעשות הפסקות תכופות - משמע, לתכנן ק"מ יומי צנוע.

ישנם עוד כלים, שיכולים להתאים מאוד למסלול שמשלב הרבה שטח. אני יכול לחשוב על AJP PR7, הסקווארנות אדומות 4 פעימות (SWM) או הימאהה טנרה 700 החדש.
יש גם את האדוונצ'רים הגדולים (והיקרים). לדעתי זה אוברקיל, ואין באמת צורך האופנוע כ"כ מושחז ויקר כדי להינוות מטיול.

לטיול כביש קח מה שנפשך חושקת בו.
לטיול כביש/שטח (לצורך העניין, שבילי בן-שמן יכולים להיחשב ככביש לכל דבר ועניין - עשיתי אותם עם בנדיט 1200).
זאת בערך רשימת העדיפות שלי:
1. ק.ט.מ 690 המלך. אין עוד מלבדו.
2. WR250/CRF 250 RALLY (אם לא אכפת לך להיות איטי בכביש).
3. DRZ400/DR650 (תלוי אם הפוקוס על על כביש או על שטח).