רציתי לשתף במשהו שעושה לי גירודים בסכך.

לפני 30 שנה היו בענף הגלישה כבר את כל סוגי הגלשנים שנמכרים כיום - ובכל מניין החרבות והאורכים.

היו גלשנים שמנים ורחבים באורך 160 ס"מ, היו גלשנים לביצועים והיו גלשנים ארוכים וכבדים לתמרון.
לכל הארוכים קראנו.....ארוכים (long board).
לארוכים היה יותר סטייל, עם התחרותיים היה קשה למתחילים והקצרים מאוד נועדו לשעשוע בגלי חוף נמוכים.
שלושה, גג ארבעה שמות פלוס אחד שמבדיל בין עיצובי הספורט. היום יש בז'רגון מעל לחמש-עשרה שמות.
ריבוי השמות לא עזרו לנו להבין את אורך רוחב ועובי הגלשן- אולי הנתונים הכי חשובים בכלי שיט, אלא את הסגמנט השיווקי שלו.

כנ"ל לגבי נעלי ספורט. פעם היו נעלי פקקים כדורסל וספורט.
היום יש נעלי פקקים לדשא, כורכר, אספלט צמחוני ודשא סינטטי, נעלי ריצה בירידה, נעלים לריצות בינוניות וכן הלאה.
האם הממהר ללידת בכורו שנתקע בפקק, יבדיל בין נעל לריצה קלה לנעל להליכה לנעל לאימוני כושר? לא בטוח.

מה שבטוח שבכל המקרים, הסגמנטציה (העיצובית בעיקר) מאפשרת לדייק בפרסום לקהל יעד ספציפי יותר ולמכור עוד ועוד נעליים\מחשבים\גבינות לפתי הממוצע ששכח להעריך מוצרים לפי רמת התפקוד והשימושיות.

הרעה החולה הזאת לעניות דעתי -כאחד שחי בנתק ממושך מהתחום, אחזה גם בעולם האופנועים.
מעבר לחלוקה המתבקשת של כביש שטח ודו"ש- למה צריך להמציא עוד ועוד סוגים כמו קאסטום, נייקד, סטריט פייטר, סופר מוטו וג'ורג' מייקל?

יש לפי ההגיון שלי שלושה סוגי אופונועים- ספורט, תיור, ודאווין שנורא קל להבדיל ביניהם:


  • הספורט יכול להיות נוח ופחות נוח.
  • אם הוא לא נוח אז הוא מאוד ספורטיבי -אם הוא מאוד נוח אז הוא כנראה תיור ופחות ספורט.
  • אם הוא לא נוח לתיור ולא ספורטיבי מדובר באופנוע דאווין.


אז יגידו, רגע גולם. אתה משווה ומכליל ויש עוד הבדלים.
אני אומר נכון אבל השמות הנפוצים כיום לא עוזרים לכם או לי להבין יותר באיזה חיה מדובר.

אם יש סמגנט שנקרא אדוונצ'ר שבו רוב הכלים לא מסוגלים לשמוע על אותן הרפתקאות מסמרות שיער שמבטיחה המשמעות המילולית של "הסגמנט" זה אומר דרשני. אם יש נייקד שישאיר על המסלול אופנוע סופר ספורט מאחוריו הוא יותר ספורט. -בעיני לפחות.
אופונוע תיור- בלי מגן רוח עם כיסא קשה צר וכידון גבוה זה הגיוני? לא.

חזרה לאופציה החלופית.
הרי נייקד הוא ספורט לכל דבר וקאסטום זה אופנוע לתיור בשדרת החוף ב 34 קמ"ש כדי שיראו את הקעקוע ותיור זה לכבישים ארוכים והמון זמן פנוי למחשבות פילוסופיות.

מה אני אומר בעצם:
1. יבוטלו כל השמות המעאפנים שלא עוזרים לי להבין על מהירות, נוחות ועד כמה הוא משכיב כל מה שזז בעקבים ותחזור השפיות.
2. זה בעיקר. אבל יש בעיה (!) כי המוח לא מסוגל לשכוח דברים שכבר למד, גם אם מקולקלים וחסרי הגיון.

מה שאני מציע הוא נוסחה שתעזור לנצור את המידע החדש:

משכיבן - קאסטום. בלי נשים בסביבה אף אחד לא היה בונה אופנוע כזה.
משכיב - ספורט. הכי מהיר בסיבוב- כי מהירות בישורת לא מעידה על ערך "ספורטיבי" . אולי אם נשאל קרנף.
משכבה - תיור. קצת כמו מיטה (או מיתה) והמשמעות שאפשר לתפוס חרופ ברכיבה. ככל שהמיגון והבולמים מערסלים אותך - יש לך הכי אסלי תיור.

ה- NCX 750 Honda הרפתקאות שלי לדוגמא?
זה סוג משכיב--משכבה אבל נוטה יותר למשכבה. 80-20 למשכבה, מובן כמו בכל תחום. 80-20 כזה.

לא יותר פשוט? משכיבן, משכיב, משכבה.

הנה פרסומת שתוכיח לכם שהחלוקה עובדת, ובגדול:

סוזוקי גאה להשיק את המשכיבן-משכיבן לשנת 2020.
כרום הוא המלך החדש. תיקי עור עם פרנזים, אגזוז שמגרגר ענוגות וכידון בגובה ג'ירפה!
המשכיבן משכיבן במחיר מבצע של 59,000 ש"ח - כולל קסדה ומעיל עור שחורים.

אם הבנתם שהמשכיבן-משכיבן הוא נייקד שפחות סטריט פייטר ויותר קאסטום אין צורך להמחיש או להמשיך.