המדרג בהמשך היה צריך לטעמי להתפרסם ממזמן. התנדבתי להציגו למרות חוסר התקינות הפוליטי כי בטיחות הרוכבים חשובה לי יותר מרגשות פגועים וטהרנות מעושה. המטרה לסמן עבור קהל הרוכבים, ציבורים שמהווים סכנה גדולה יותר בשל מאפיינים התנהגותיים משותפים.

המדרג מבוסס על עשרות שנות התבוננות על נהגים אחרים אחרים בשטח, במסלול, בעיר בכפר ובכפרים. הוא איננו מדעי או מדוייק -הלוואי שהיה.
אם המשטרה היתה אוגרת ומפרסמת סטטיסטיקה שמכילה את האשם והסיבה לתאונות עם רוכבים היו לנו חיים קלים וכנראה בטוחים יותר.
צריך לזכור, הכללה איננה מילה גסה ובעיני לגיטימית לחלוטין כל עוד נועדה באמת להבין או לשפר ולא לפגוע או לקפח.


עשרת הציבורים המסוכנים ביותר לרוכב

1. בדואים
הציבור עם השליטה הטובה ברכב ומודעות מרחבית גבוהה למרות זאת, מרבים לזלזל בחוק ובנהגים שסביבם ולא חוששים לסכן את חייהם של אחרים.
לוקים בתחרותיות מוגזמת ושאיפה לתצוגות ראווה. לא שומרים על הימין. לרוב מספר אנשים ברכב.
סממני זיהוי- חלונות כהים, דגמים של סקודה והונדה.

2. ערבים
נוטים להתעלם מהסביבה ומזלזלים בחוק במה שנראה כהתרסה. רבים מהם לא יפנו עבורכם את השמאלי גם כשהכביש ריק.
מובילים ציוד בדרך לא בטוחה, תולים אביזרים שמסתירים את שדה הראיה, נוהגים ברכבים תקולים, נוטים לתחרותיות ולא שומרים על הימין. רבים מבעלי הטנדרים מתחום הבניין והשירותים כולל רכבי הובלות ומסחריים.
סממני זיהוי- קישוטים על המראה. דגמים של סקודה והונדה.

3. נשים
שליטה נמוכה ברכב. מודעות מרחבית נמוכה. לחץ נפשי גבוהה, חוסר ריכוז ונטיה להסחות דעת יזומות.
ללא רגישות לנסיעה עם תקרים, הבהובים שמופעלים, נסיעה ללא אורות, גרירת חפצים ואנשים.
מבצעות פעולות בתזמון ואופן לקוי שמפתיע אחרים. נלחצות במצבי גשם וחשיכה.
סממני זיהוי - כיסא תינוק ואביזרים בחלון האחורי, פעולה מפתיעה.

5. חרדים
הציבור המנותק ביותר מהנעשה בכביש. חוסר מודעות לנעשה מסביב, שמשות מלוכלכות, חסימת שדה ראיה בחפצים, רכבים תקולים, צמיגים לא מנופחים , פנסים מסנוורים או כבויים. לא שומרים על הימין. מפתיעים נהגים אחרים ובאופן כללי אדישים לזהירות ולחוק.
סממני זיהוי- האוטו הכי מאובק בסביבה, מספר מושבים גדול.

6. ערסים
יש ערסים ערבים ויש ערסים יהודים ושניהם לוקים בתחרותיות, ראוותנות ולרוב בכישורי נהיגה נמוכים.
הערסים מהבהבים, נצמדים, וגם כשהם רגועים לא שומרים מרחק. רכבים עם אורות מסנוורים. לרוב לא שומרים על הימין.
מנותקים מהסביבה במוסיקה רועשת ועסוקים בשיאי מהירות.
סממני זיהוי- גיל טיפש, דגמי קופה וספורט, תספורת תאורה מוגזמים, מוסיקה בווליום, נצמדים לרכבים אחרים.

7. צעירים
ציבור שכולל נשים וגברים מכל העדות והמגזרים. העולם המוטורי לא שייך להם- לרוב בעלי שליטה נמוכה ברכב.
יוזמים גירויים וניתוק מהסביבה ע"י מוסיקה, חלונות סגורים ו\או השתתפות בשיחה ערה ברכב. מרבים יותר מכולם להתעסק בניידים בנהיגה.
סממני זיהוי- שיוט בין נתיבים עם הראש בנייד.

8. בהמות הג'יפים
מדובר בעיקר בנהגי הג'יפים שלא רואים שטח וקנו רכב בגלל הגודל והמחיר.
חלק ניכר מבעלי הדגמים היקרים משתייכים לציבור הערסים אבל הקבוצה מגוונת ולצד מאפיוזו כבדים נמצאים גם הייטקסיטים ואנשי עסקים "מהיישוב". נוהגים כמו בהמות חסרות התחשבות (מכאן שמם) כולל חניה, עצירה ופניות במקומות אסורים לעיני כל. לא עוצרים במעברי חציה להולכי רגל ולא שומרים על הימין. בעלי נטיה לתחרותיות ושופוני, נצמדים לרכבים כשהם מודעים לאורות המסנוורים.
סממני זיהוי- הנהג שמהבהב לאחרים ממרחק של חצי ק"מ שהוא עומד להגיע.

9. נהגי מוניות והסעות
מתעלמים מהסביבה. לרוב מסתפקים באיתות וביצוע פעולות בקצב מתון בהנחה שהרוכב יבחין בהם. לא שומרים על הימין.
לא הכי מסוכנים אבל כנראה שהציבור המעצבן ביותר.
סממני זיהוי- אור או סימון צהוב.

10. זקנים
אנשים שהניסיון וכישורי הנהיגה נפגעו עד לסיכון עצמי ושל הסובבים אותם.
לא מסונכרנים עם הקצב המהיר של התחבורה בימינו. לוקים בעיקר בחוסר מודעות סביבתית ותגובות מאוחרות.
איטיים בצורה שאינה תואמת את תנאי הנסיעה, במיוחד בחשיכה.
סממני זיהוי- איטיות, מהלכים בלתי צפויים.

הערות

א. השתייכות הנהג למספר קבוצות במקביל מעלה עקרונית את רמת הסיכון לרוכב אך מצד שני מגדילה את מרווח הטעות במדרג הלא הסטטיסטי.לדוגמא: נהגות צעירות מהמגזר הבדואי (חלק מהציבור הערבי) לאו דווקא יהיו המסוכנות ביותר בגלל הגודל ביחס לשאר הקבוצות. כנ"ל לגבי נהגי מוניות צעירים ממוצא ערבי.

ב. המינימום להופעת ציבור ברשימה הוא מאות אלפי נהגים ברכב מנועי.