אבל אם נהיה רציניים.
אני משתמש במושגים שתבין את הרעיון.
השכרה של קורקינט לטובת נסיעה בודדת מנק' א' לב' שונה בתכלית מהשכרת רכב.
הרי בהשכרת קורקינט אתה לא משלם על הטענה או בלאי, אתה משלם רק על עלות הנסיעה (שכמובן כוללת בתוכה את העלויות המשתנות האלו).
כמובן שאין לי מושג מה ייקרה עוד 30 שנה, אני סתם חושב מחוץ לקופסה.
ונכון, אני לא מהנדס אבל אני לא רואה איך חוק אוהם ושימור אנרגיה רלוונטי לדיון.
מה גם שאין לך מושג מה יהיו הפיתוחים בתחום עוד 30 שנה.
גם לי לא.
ממש לא. בהשכרת קורקינט אתה לא מצהיר לאן אתה נוסע, וכמה פעמים תעצור בדרך. מי קבע שזאת "נסיעה בודדת?" אף השכרת קורקינט לא עובדת ככה. אם לקורקינט היה צריך רישיון נהיגה - זה היה רכב שכור לכל דבר.
גם בהשכרת רכב אתה לא משלם על טסט וטיפולים - זה מגולם במחיר בשני מקרים. נכון, אתה לא טוען קורקינט - אבל זה רק בגלל שנסיעה קצרה וחשמל ממש זול.
אני כן מהנדס (חשמל), וכן - זה מאוד רלוונטי. הסבר יהיה קצת ערוך, אז אני לא אשים אותו כאן.
גם בעוד 30 שנה חוקי פיסיקה יהיו רלונטיים. בכל קופסה.
חוקי אוהם, שימור האנרגיה, תרמודינימקה או כל חוק פיסיקלי אחר שבא לך לצטט, לא מגדירים לנו חסם פיסיקלי על זמן הטעינה של סוללה בקיבולת X, מעבר לכך שזמן הטעינה יהיה גדול מאפס. ולכן גם צודק matanbar26 בכך שהם לא רלוונטים לדיון כיצד יראה שוק הרכבים החשמליים בעוד 10 שנים, בוודאי שלא בעוד 30 שנה.
שני המשתנים הגדולים הם טכנולוגיית הסוללה, וטכנולוגיית תשתית ההטענה, ואת שתיהן רק התחלנו לגרד.
סליחה, מה השכלתך בחשמל? יש מגבלה פיסיקלית כמה זרם אפשר לדחוף בחוט, אפילו אם קוטר לא מוגבל. יש מגבלה פיסיקלית כמה גבוהה יכול להיות מתח בכל מיני מקומות. יש עוד, וכל המגבלות האלה הן סיבה למה אנשים ממשיכים לחפש טכנולוגיות מוזרות כמו מימן, גז, אתנול וכו'.
אני מבין - זה לא פשוט. המגבלות אלא לא תמיד "קופצות לעין" ולא תמיד קל להסביר אותם למישהו שחושב שזה "רק טכנולוגיה". זה ממש לא.
דמיין את הסנריו הבא בעוד 30 שנה (50 אם ממש קשה לך לראות את זה קורה בעוד 30 שנה):גם בעוד 30 שנה חוקי פיסיקה יהיו רלונטיים. בכל קופסה.
פלוני אלמוני מתכנן לצאת למשרד, הוא "מזמין" רכב דרך אפליקציה או משהו בסגנון ומזין יעד.
תוך 10 דק' ממתין רכב בכניסה לבית.
הרכב הוא אוטונומי לגמרי וכמובן חשמלי.
אותו פלוני נכנס לרכב, והרכב מסיע אותו ליעד.
ביעד אותו פלוני יורד מהרכב, והרכב ממשיך ליעד הבא.
פלוני רוצה לנסוע הביתה? אותו תהליך בדיוק.
תיארתי משהו שהוא קצת מד"ב?
ייתכן, אבל אני ממש לא חושב כך.
האם זה פתרון שמתאים לנסיעות בין ערים או יעדים מרוחקים?
כנראה שלא אבל זה מאוד תלוי בטכנולוגיה בעוד 50 שנה.
האם הרכב המתואר בסנריו הזה יכול להיות חשמלי?
בוודאי כי אין סיבה שהוא ינוע על בנזין.
תיארתי פה משהו שמפר את חוקי הפיזיקה היקרים מאוד לליבך?
ממש לא.
אז כמו שאמרתי, חפש את היציאה מהקופסה.
ממש כן. אומנם לא של פיזיקה. תארת פה פתרון של בעיה, שאפילו אין הוכחה פורמלית שפתרון שלה ניתן להציג כ-FSM ("מכונה בעלת מספר מצבים סופי") . (זה חלק של "הרכב אוטונומי לגמרי").
אבל אם לרגע נתעלם מחלק ה-"אוטונומי", אז תארת מונית. האם מונית יכולה להיות חשמלי? אולי. בנתיים טסלה יקרה מדי, אבל כאן באמת אין חוק פיזיקה שמגביל מחיר. מה כן - "מונית" זה תמיד היה יקר, גם עם סוס. לכן המציאו תחבורה ציבורית.
חבוב, אל תבלבל יונה עם יין.
אין שום חסם פיסיקלי שמונע את האפשרות המעשית, של נניח לשם הדיון, רכב חשמלי עם סוללה שמאפשרת נסיעה למרחק של > 700 ק״מ, ושניתן יהיה להטעין אותה בפחות משלוש דקות בתחנת הטענה.
עכשיו בוא ותסביר לי בבקשה, איפה יש כאן חסם פיסיקלי קשיח, ואני אראה לך היכן הטענה שלך תלויה בידע/טכנולוגיה הנדסית ולא בחסם פיסיקלי שאינו תלוי בדבר.
אל תקשקש.
אתה טועה, כלים חשמליים עובדים טוב במסגרת קטנועי עבודה. קח לדוגמה את 2 רשתות הפיצה הגדולות בעולם דומינוס והאט, שתיהן עובדות עם חשמלי. למה זה טוב? כי יש להן שעות מתות בהן כל הקטנועים נטענים, לכל סניף יש טווח מצומצם ועולה להם כלום כסף להפעיל אותם (ילדים שליחים, ביטוח מוזל, בלי דלק).
לי כבן אדם פרטי שנוסע לפחות 40 ק"מ ביום בכביש מהיר זה פחות יתאים.
אבל לטעון שכלים חשמליים נידונו לכישלון זאת הגזמה מופרעת.
דווקא יש.
תחשב את כמות האנרגיה שצריך על מנת להניע רכב ל-700 ק"מ. תהפוך מהיחידות שאתה משתמש בהן (נניח קלוריות, ג'אול) לאמפר שעה, תכפיל ב-20 (שזה הפקטור של 3 דקות בשעה) ותקבל את זרם ההטענה הממוצע. קרוב לוודאי שתצטרך להשבית שכונה או עיר קטנה על מנת לקבל את הזרם הזה, שלא לדבר על התשתית הדרושה (כבלים בעובי של הירך שלך המחוברים ישירות לתחנת הטרנספורמציה הקרובה). גם לא נכנסנו למה קורה בתוך הסוללה כשהיא נטענת, הכימיה והחום שנפלט. בקיצור, החוקים הבסיסיים קובעים שזה לא ריאלי.
ובנוסף: קיבולת האנרגיה של סוללה תלויה בשטח פני האלקטרודה (יחידות - אורך בריבוע). משקל הסוללה תלוי בנפח (אורך בשלישית). לכן, לא משנה כמה הסוללות יתפתחו, תמיד קיבולת האנרגיה למשקל הסוללה תהיה נחותה משל מקור אנרגיה שהקיבולת שלו תלויה בנפח.
כמות האנרגיה שצריך על מנת להניע רכב ל-700 ק"מ = תלויה בעילות המנוע, ויעילות הסוללה (שם בצד משקל רכב, מהירות ממוצעת וכו,). לא נתון קשיח שתוכל לחשב ושיהיה נכון לעוד שנה מהיום, אלא תלוי הנדסה.
קיבולת של סוללה X = תלויה בארכיטקטורה והנדסת החומרים. לא נתון קשיח אלא תלוי הנדסה. סוללה זה קונספט הנדסי, לא מימוש הנדסי קשיח מבוסס ניקל/קדיום/קובולט.
בוודאי שיש מגבלות פיסיקליות שהטבע מציב. אבל לטעון שההנדסה בשוק המנועים החשמליים הגיעה למיצוי טכנולוגי זה טמטום קולוסאלי.
לא ברור לי איך מישהו עם השכלה מדעית יכול לטעון כך ברצינות.
למי קראת שמרן? מנועי החשמל לרכבים הומצאו במקביל למנועי הבערה הפנימית, לא אז ולא היום הם זכו להצלחה.
אם המטרה שלך לחשוב מחוץ לקופסה הרי שנכשלת, הקופסה החשמלית לא עובדת יותר ממאה שנה כבר אולי באמת להתקדם
למשהו אחר?
אופנוע קונים מאהבה מרגש מהרצון לצאת בשאגת מנוע מהמקום ולהגיע למקום אחר בצורה שונה מהסטריליות של רכב.
כן אנחנו אוהבים את חום המנוע, הריח, השמן, הק אפילו את התקלות כי זה חלק מההרפתקה אני יכול לריב שעות עם בעל
אופנוע אחר של מי המנוע יותר טוב, למי יש יותר "אופי" באופנוע שלו, אני לא מקדש את החשיבה מחוץ לקופסה על חשבון
הדברים שעובדים לי טוב ונכון ועושים לי נעים בלב. את החשמל תשאיר להחייאה של כשל לבבי!
פעם, האופנועים היו מברזל והרוכבים מפלדה!
מי אוהב את חום המנוע? מה אנחנו? שכנים של סנטה קלאוס?
וגם בחורף, כשאתה עולה על הכביש המהיר, מעט הנחמה מהחום בורחת כאילו לא היתה קיימת מעולם....
(ואני הבנאדם שהכי פחות סובל מחום, מבין כל האנשים שאני מכיר ).