ברישיון האופנוע מצויין קוד הצמיג. היצרנים קובעים מה הקוד של כל צמיג. קוד הצמיג אוניברסלי ומפרט מהירות ועומס משקל. מעבר לקוד יש הגדרות של אחוזי כביש-שטח שקובעים היצרנים ומקובלות בקהילות הרוכבים.

מדובר על עיצוב וסוג הקוביות לשטח שעל הצמיג, ההגדרות (80:20 לדוגמא) לא מחייבות או מפורטות ברישיון והם די נזילות. האדוונצ'רים החדשים מגיעים ללקוחות עם צמיגים תואמים לקוד. עד כאן הכל פשוט וברור.

אני מחפש כרגע צמיג אחורי שמותאם יותר לשטח. התחלתי לברר את הנושא (גם בפייסבוק) של קוד נמוך יותר עבור צמיגי 50-50.
מכיר עשרות רוכבים שרוכבים על צמיגים עם קוד שונה (נמוך יותר) מהגדרות הרישיון.

מצד אחד ברכיבת שטח הסיכוי לתאונה עם צד ג' נמוך משמעותית כי נזקי גוף לא קשורים לקוד הצמיג.
מצד שני, ההגדרות לא מתאימות לרישיון עפ"י החוק ואולי מכון טסטים או שוטר עלולים לעשות בעיות.

הנושא הכי משמעותי בעיני הוא חברות הביטוח (צד ג' ואישי) שינסו להתנער במקרה של תאונה משמעותית ויחפשו כל תירוץ לא לשלם, כולל תרומתו של הצמיג.
הכי מבלבל הוא האפשרות להסדרת הקוד: יש בסוף הכתבה של צביקה כהן (מדריך רכיבת שטח) התייחסות להסדרת צמיג שלא בקוד דרך משרד התחבורה.

שאלות לעורכי דין וסוכני ביטוח ועוד רוכבים עם הגיון בריא:
  1. האם יש בעיה מול מכוני הטסטים (חוקית ופרקטית כי אין אחידות בנושא)?
  2. האם מדובר באשמה או אחריות במקרה של תאונה מבחינה חוקית?
  3. איך פעלו חברות הביטוח בתאונות עם קוד צמיג נמוך?