לכבוד: ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים.
שלום לך,
שמי קונסטנטין קטקוב, תושב הישוב ברקן, עובד הייטק ורוכב אופנוע ב-12 שנים האחרונות.אני פונה אליך בשמי ובשם ציבור הרוכבים, לאחר שראיתי פרסומים על כך שמחירי האופנועים הבינוניים – בעיקר אלו המיועדים לרישיון נהיגה A1 בנפחים של 250 עד 700 סמ"ק – צפויים לעלות בתחילת השנה בשיעורים של 10%-20%, כלומר בין 3,000 ל-6,000 ואפילו 7,000 ש"ח. הסיבה: רשות המסים מבטלת את הרפורמה במס הקנייה מ-2015, ושיעורי המס יעלו ב-10% לכמה קטגוריות. כל זה בהמהלך (יש שיגידו "מחטף") שלא דורש את אישור ועדת הכספים של הכנסת. הוערך כי המהלך יוסיף לקופת המדינה סביב 10 מיליון ש"ח בשנה (לכל הדעות, סכום זניח עבור תקציב המדינה).
מה הם אותם אופנועים בנפח בינוני?אלה בעצם אותם כלים המאפשרים נסיעה בין-עירונית בטוחה, בניגוד לקטנועי 125 סמ"ק שהם כלים שנועדו לעיר ולסביבתה הקרובה. אופנועי וקטנועי הביניים הם הבחירה הטבעית של רוכבים מהפריפריה שצריכים להגיע לעבודתם במרכז הארץ, של סטודנטים שצריכים להתנייד מבית הוריהם בפריפריה ללימודים וכדומה.
בכל מחקר שנעשה, נמצא שאופנועים וקטנועים תורמים משמעותית להפחתת עומסי התנועה. כך למשל, דו"ח שהכין הטכניון לפני שנתיים למשרד התחבורה קבע כי עידוד מעבר נהגי רכב לדו-גלגלי עשוי לקצר את זמני הנסיעה בעד 11% ועשוי לשפר את מהירות הנסיעה בעד 13%. המהלך של רשות המסים עומד בניגוד גמור לתוצאות המחקר, ונוגד גם את הבטחות רשות המסים בדיונים בוועדת הכספים מימי ח"כ משה גפני בכנסות הקודמות – לבחון הורדות מס קנייה על כלים בנפח בינוני.
אני מציע לך להשקיע מזמנך ולבדוק את הנושא. במידה ותגיע למסקנה שהחלטתה של רשות המיסים מביאה יותר נזק מתועלת, צפויה לפגוע בתושבי הפריפריה, להגביר את עומסי התנועה והכאוס התחבורתי בגוש דן ובמרכזי הערים - אודה לך אם תפנה לכבוד שר האוצר, מר אביגדור ליברמן ותעלה מולו את הנושא על מנת שיבחן את האפשרות להאריך את צו השעה ולשמר את רמת המיסוי הנוכחית, או אף לבחון הטבות מס נוספות לכלים דו-גלגליים בנפח בינוני.
שנה אזרחית מבורכת,
בתודה,
קונסטנטין קטקוב