האם הגיוני שמחירון של רכב 2022 עולה 38 אלף ומחירון של רכב 2020 עולה 30 אלף? כאילו למה 8 אלף הפרש על שנתיים? גם אם מספר הקילומטר של אותם רכבים הוא אותו דבר? בכלל לא נעשו שינויים בטכנולוגיה לא ברור למה ההפרש הזה.
האם הגיוני שמחירון של רכב 2022 עולה 38 אלף ומחירון של רכב 2020 עולה 30 אלף? כאילו למה 8 אלף הפרש על שנתיים? גם אם מספר הקילומטר של אותם רכבים הוא אותו דבר? בכלל לא נעשו שינויים בטכנולוגיה לא ברור למה ההפרש הזה.
פעם אתה מדבר על רכבים, פעם אתה מדבר על אופנועים - וכל פעם אתה מתכוון לקטנוע תלת-גלגלי
לשאלתך - הגיוני במובן מסויים, לא הגיוני במובן אחר.
הגיוני - כי ירידת הערך של כלי מסויים אמורה לשקף את אחוז החיים שנשארו לו. כביכול, עם נחשב שתוחלת חיים ממוצעת של קטנוע מסויים היא 70-90 אלף קילומטר, שזה 8-10 שנים של שימוש ממוצע, אז איבוד הערך שלו אמור לשקף את זה, והכלי מאבד ערך הצורה הדרגתית עד שבסוף התקופה הוא שווה אלפי שקלים בודדים אם הוא עדיין נוסע, ונמכר לפירוק אם לא.
ירידת הערך אינה הדרגתית בפועל מכמה סיבות: קודם כל, ככל שהכלי מתיישן - כך בד"כ גם יורד המצב התחזוקתי שלו. בקטנוע שיצא זה הרגע מהסוכנות - כל הרכיבים חדשים לגמרי. בקטנוע משומש, חלקים בלויים במידה מסויימת: גומיות, אטמים, שמן מזלג, בולמים אחוריים ועוד רכיבים שאינם מוחלפים במסגרת הטיפולים השותפים. לכן, בשנתיים הראשונות, כשההשוואה היא בין בלוי לחדש, ירידת הערך גדולה יותר מאשר בהשוואה של כלי בן שנתיים לכלי בן 4, ששניהם בלויים ברמה כזאת או אחרת.
ולמה זה לא הגיוני? כי אומנם 20-25% מערך הכלי בשנתיים זה לא מעט, אבל משום שמדובר בכלי לא יקר (יחסית), אז במספרים אבסולוטיים מדובר באלפי שקלים בודדים. בשביל כמה אלפי שקלים בודדים, לא בהכרח יש הצדקה לרכוש כלי משומש שאולי עבר תראומות ו/או שימוש לא מתחשב במקום כלי חדש. לכן בכלים זולים, ירידת הערך בשנתיים הראשונות גדולה יותר באחוזים ממחירם כחדשים. באופנועי ליטר אותם 20% כבר מתורגמים לעשרות אלפי שקלים, ושם הרבה יותר משתלם לקנות כלי משומש.
ודבר אחרון - למה ירידת הערך מאטה אחרי שנתיים-שלוש, והיא לא לינארית? לדעתי, זה קשור בעיקר לאיך שהשוק עובד.
יש יותר אנשים שמחפשים קטנוע ב-15-20 אלף, מאשר אנשים שמחפשים קטנוע ב-40. אותם אנשים מתנקזים באופן טבעי לשוק המשומשים, ולכן קטנוע מטופל ושמור, שנראה כי רוב חייו (75% ומעלה, בהערכה גסה) עוד לפניו - יהיה מבוקש מאוד, כל עוד מחירו הוא חצי ממחיר של קטנוע חדש. ביקוש קשיח על היצע מוגבל גורם כידוע לעליית מחירים.
עושה היגיון?
Ducati Multistrada 1100
Alfa Guiletta 1.4 Manual
קודם כל תודה על התגובה המפורטת ברשותך עוד מספר שאלות:
1) אני חשבתי שקטנוע זה עד 125 סמ"ק ואופנוע זה מ125 סמ"ק ומעלה, לפי מה נקבע אם הכלי הוא אופנוע או קטנוע?
2) "בקטנוע משומש, חלקים בלויים במידה מסויימת: גומיות, אטמים, שמן מזלג, בולמים אחוריים ועוד רכיבים שאינם מוחלפים במסגרת הטיפולים השותפים"
ההשוואה הוא על קטנוע של שנת 20 מול שנת 22 שנסעו אותם מספר קילומטרז, האם בשנתיים בשימוש נסיעה דומה יש סיבה שקטנוע שנת 20 יתבלה יותר בגלל שהוא יותר ישן? כמה אחוזים לדעתך כדאי להוריד במצב כזה במעמד המכירה
וגם יש את העניין של ירידה באחוזים. לצורך הדוגמה, נניח ירידה של 15% לשנה. כלי שעלה 100,000 כחדש יהיה שווה 72,250 אחרי שנתיים - ירידה של 27,500 במחיר. כשיהיה בן 4, הוא שווה 52,500, וכעבור עוד שנתיים 37,700, כך שתוך שנתיים הפסיד רק 14,500 במחיר.
בנוסף, בשנה-שנתיים הראשונות ירידת הערך קצת יותר גדולה, חלק בגלל הנושא של "חדש" ו-0 ידיים קודמות, חלק בגלל האחריות שעדיין יש.
כי אם תחשב באחוזים תגלה שזאת ירידת ערך של כ-22% בשנתיים, כלומר ממוצע של כ-11% בשנה ( אפשר להניח שבשנה הראשונה הירידה גדולה יותר אבל פחות קריטי כרגע).
11% ירידת ערך זה בהחלט סביר.
לא ברור עניין הקילומטרז שציינת כי מאוד לא סביר שכלי משנתון 2022 יהיה עם אותו מספר קילומטרז כמו כלי משנת 2020 (כמובן שיש מקרים חריגים של כלים עם נסועה מאוד גבוהה או כלים שעומדים לא נוסעים אבל אלו מקרים היוצאים מהכלל).
אז מחירון של קטנוע/אופנוע/רכב לא מתחשב במספר קילומטרז של אופנוע משנת 20 מול שנת 22, אלא הוא אומר בהערכה כללית שאופנוע של 20 יסע יותר מאופנוע בשנת 22 ,ולכן החישוב הוא של מחירון, כלומר במעמד המכירה אם אני רואה אופנוע של שנת 22 שנסע 5000 קילומטרז ואני רואה אופנוע אחר שנסע 5000 קילומטרז רק שהוא שנת 20 אני לא צריך להתייחס למחירון אלא להפעיל שיקול דעת. כמה לדעתך אחוזים ראוי להוריד במקרה כזה ?
להוריד אחוזים על מה? על איזה כלי?
כלי שנתון 2022 שנסע 5,000 ק"מ זה לא מעט (בהנחה שעלה על הכביש בינואר 2022) ומצד שני כלי שנתון 2020 עם אותו קילומטרז' מצביע על העובדה שהכלי עמד ללא תנועה תקופה לא מבוטלת (לחלופין מדובר בנסיעה יומית של בערך 7 ק"מ, לא נשמע סביר במיוחד שמישהו רכש קטנוע לאופי נסיעה כזה).
אין פה עניין של אחוזים, זה כל מקרה לגופו.
אולי הכלי משנתון 2020 עמד במחסן, מכוסה, על ג'ק וטופל כל חצי שנה?
אולי הכלי משנתון 2022 זה ילד בן 17 שהתגרזן על הכלי בזמן הקצר הזה ועכשיו מנסה למכור אותו כי השתעמם?
הכי פשוט זה להחליט מה מתאים לך יותר ולקחת את הכלי לבדיקה.