בגדול,
מימן יותר זמין מליתיום. מחירי הליתיום הרקיעו שחקים, עוד לפני שהמאסות הצפויות של סוללות הגיחו לעולם. מניח שלא תהיה ברירה.
היפנים מעולם לא האמינו ברכב החשמלי אומנם טויוטה הייתה חלוצת ההיבריד עם הפריוס אבל רכב חשמלי 100% לא היה נראה להם הטכנולוגיה של עתיד שוק הרכב לכל היותר הם יצרו רכב חשמלי לנישה מסויימת והיום מיצרים רכבים חשמליים כי מכופפים להם את היד.
מסתבר שברקע חוץ מתא הדלק (גנרטור מימן שמייצר חשמל ללא בעירה פנימית) ימאהה, קוואסקי וטויוטה עובדים על פרוייקט מנוע בעירה פנימית שישרוף מימן.
יש כבר מנוע V8 שמיועד ללקסוס ויש את מנוע הH2 של קוואסקי שמוסב למימן.
מכוון שכבר היו רכבי מימן בעבר (לדוגמא האמר של ארנולד שונצנגר) אין ספק שזה ישים אבל נשאר לראות אם הפוצים באיחוד האירופי יראו בזה אופציה
ATTACH]9880[/ATTACH]
[ATTACH]
9881[/ATTACH]
בגדול,
מימן יותר זמין מליתיום. מחירי הליתיום הרקיעו שחקים, עוד לפני שהמאסות הצפויות של סוללות הגיחו לעולם. מניח שלא תהיה ברירה.
אני מבין במנועים כמו שתינוק מבין במגדריזם. בכל הנושאים הירוקים אנשי התקשורת דואגים מראש להחסיר נתונים רלוונטיים כדי שנבין את הפרופורציות. כמה הסוללות מזהמות, מה אחוז פליטת המזהמים של הרכבים מהזיהום הכללי, מה הנזקים התועלת והסכנות מכל האטלרנטיבות, כמה כדאי X מול Y לעומת Z. על פניו, מדובר במהפיכה. תאגידי האנרגיה, גופים שיש להם ממשלות או היו להם- איבדו תוך עשור את ההשפעה והממשלות התחילו לממן אלטרנטיבות נקיות יותר. מצד שני האלטרנטיבות כבר גורמות נזקים חסרי הגיון. מימן יש בחינם והוא לא מזהם. איזה תאגידים ירוויחו, מי יפסיד...לא ברור לי העסק הזה.
SUZUKI GSX ES 550 E 1986HONDA NC 750 X 2016KTM 1090 Adventure S 2018
2020 Husqvarna 701 Enduro
KTM 790 Adventure S 2021
אין לנו מרבצים של מימן זמין בכלל.
כדי להפיק את המימן שקשור לחמצן, חייבים להשקיע כמות עצומה של אנרגיה (נפט, גרעין, פחם ושות) ולכן הרוב המוחלט של המימן שזמין היום בתעשיה מגיע בכלל מנפט.
זה משחק בנדמה לי. מבחינה אנרגטית מדובר בסכום אפס שאליו מצטרפות עוד כמה בעיות ״קטנות״ של איך בכלל מאחסנים מימן ושל אופסי הינדנבורג.
נו באמת, הינדנברג? טכנולוגיה לפני עשורים, זה שיש שם מימן לא ממש קשור למה שיש היום.
זה כמו להשוות את הכורים האטומים של צרפת לצ׳רנוב, זה שאחד התפוצץ לא אומר שככה כולם.
הבעיה של אנרגיה מתחדשת זה איחסון וכאן המימן עוזר ובגדול, אין כאן סכום אפס.
זה לא פיתרון מושלם כי באמת אין כזה, כדי להוזיז 4 גלגלים עם משקל של 1.5 טון צריך אנרגיה וכידוע היא לא צומחת על עצים אבל שמסתכלים על פגיעה בטבע המימן פוגע הכי פחות לעומת חשמל או בנזין והוא ישים שלא כמו הבטריות.
הינדנבורג כתזכורת לזה שהמימן הוא אותו מימן - גז נפיץ מאוד ובמקרה של מכוניות חשמליות - גז נפיץ מאוד שמוחזק בלחץ של 10,000psi (בהינדנבורג - 15psi).
המימן אותו מימן אבל היכולת להחזיק אותו בצורה בטוחה לא מה שהיה פעם by far, המיראי עברה את כל את המבחנים ובלון הגז שיושב בתעלה במרכז הרכב (איפה שהדרייבשאפט להנעה האחורית יושב) לא התפוצץ אפילו פעם אחת, נכון להיום יש כבר כמה מאות מיראי באירופה וגם במשטרת ברלין שכל שימושה ברכב הוא לשיטור עירוני בעיר צפופה.
"With a high-pressure tank storing the hydrogen, safety is of paramount importance and the latest generation Mirai ensures this with a top five-star rating. Understanding that some consumers may be apprehensive about the technology, Euro NCAP paid extra attention to the crash and post-crash safety of the Mirai but found that the fact that it’s powered by hydrogen had no effect on its inherent safety."
https://insideevs.com/news/531831/euroncap-crashes-hydrogen-toyota-mirai/
תמיד נשאלת השאלה מה יקרה בתאונה.
לא שאני אומר שלא ייתכן. פשוט באמת מעניין אותי איך היצרנים מתמודדים עם הסוגיה. גם בנזין הוא חומר לא הכי ידידותי,אבל מימן.
הNCAP כבר עשה את המבחנים שלו עם מיכלי גז (יש 3 במיראי) מלאים ולא קרה כלום, הרכב קיבל 5 כוכבים לפי הסטנדרטים החדשים של הNCAP המחמירים יותר.
השאלה היא לא איך זה יעבוד ברכב תא דלק אלה איך זה יעבוד ברכב שבו אתה שורף את המימן בתאי שריפה כי המיכלים עברו את הבדיקה ונמצאו תקינים ובטיחותיים עכשיו נשאר לראות בצד של המנוע למרות שגם כאן היו כבר בעבר רכבי מימן מהסוג הנ"ל בגרמניה כרכבי ניסוי ולא היה איתם בעיות.
download.jpeg
toyota_mirai_2021_mpdb1.jpg
toyota_mirai_2021_po1.jpg
ב2005 בממוו סידרה 7 BI FUEL, מנוע שיכול לשרוף בנזין ומימן, הם מכרו אותו שנתיים בכמות זעומה ואפילו היה מימן בתחנות הדלק
BMW_Hydrogen_7_at_TED_2007.jpg
אחת הבעיות עם רכבי מימן הוא זמינות תחנות הדלק.
נכון להיום תחנות דלק התומכות במימן יש רק בקליפורניה (למיטב ידיעתי) תחנות טעינה לטסלה יש בכל המדינות והרבה (יחסית).
אלון מאסק שיחק אותה כשדחף עמדות טעינה בכל קניון בכל חנות וואלמרט ובכל חניה של חברת הייטק:
בשם איכות הסביבה אנחנו נדאג שתהייה לך הקונה של רכב ב 100 אלף דולר חניה שמורה.
If you are a good rider it will prove & exploit your skill to the world, if you are mediocre it will kick you in the teeth & laugh at you
It is purpose built for strafing curves, serious commuters or tourers need not apply
When you ride it nothing else matters except it, you & making the next turn
ROGUE RC51
מבחני ריסוק סטנדרטיים נועדו לבחון עמידות של בני אדם במתארים לא מאוד קיצוניים.
הם לא מתקרבים לבדוק את מה שקורה לאנשים, שלא לדבר על מיכלי מימן, כשמכונית מתנגשת חזיתית במשאית בכביש מהיר והם גם לא בודקים מה קורה כשמכונית בת 15 כזו נתקעת על מסילה ועולה עליה רכבת מלאה נוסעים.
ומימן גם לא עושה הגיון מבחינה אנרגטית. מההפקה המאוד בזבזנית ומזהמת, עבור בלוגיסטיקה הבעייתית וכלה בבעירה הסופית שגם היא מאוד לא יעילה.
If you are a good rider it will prove & exploit your skill to the world, if you are mediocre it will kick you in the teeth & laugh at you
It is purpose built for strafing curves, serious commuters or tourers need not apply
When you ride it nothing else matters except it, you & making the next turn
ROGUE RC51