מכיוון שפולגז עליו השלום לקח איתו את המידע. אז החלטתי לפרסם כאן את המדריך למי שמתעניין בקבלת רשיון לאופנוע. את כל המידע הזה למדתי מפולגז וזהו בסה"כ ריכוז מאוד מצומצם של חוכמת ההמונים. כמובן שכולם מוזמנים להוסיף/לתקן וגם לשאול שאלות.
מהם סוגי הרשיונות שיש?

אז נתחיל ברשיון הנהיגה (הגיוני סה"כ)...

רישיונות הנהיגה לאופנועים מחולקים לשלוש קטגוריות:

A2 – רישיון נהיגה עד 14.9 כ"ס (או 11 קילוואט); ניתן לקבל החל מגיל 16. הטסט כולל בתוכו תיאוריה (נעשית בנפרד), מבחן שליטה במגרש, ומבחן "רטוב" בכביש הציבורי. אדם שיש לו רישיון נהיגה לרכב מעל ל4 שנים מקבל פטור מתיאוריה וממבחן בכביש הציבורי (מחויב רק במבחן שליטה).
A1- רישיון נהיגה עד 47.46 כ"ס (או 35 קילוואט); ניתן לקבל החל מגיל 18. לא נדרש רישיון קודם. הטסט כולל תיאוריה (נעשית בנפרד), מבחן שליטה במגרש ומבחן "רטוב" בכביש הציבורי. אדם שיש לו רישיון נהיגה פטור אך ורק מתיאוריה.
A- רישיון נהיגה לא מוגבל; ניתן לקבל מגיל 21 בתנאי שיש וותק של שנה אחת לפחות עם רישיון A1 . הטסט כולל מבחן שליטה במגרש ומבחן "רטוב" בכביש הציבורי. אין פטורים או הנחות לאף אדם. הדבר הראשון הנדרש על מנת להוציא רישיון נהיגה הוא להוציא טופס ירוק (ניתן למצוא את כלל המקומות המנפיקים את הטופס כאן ). לאחר מכן צריך לעבור בדיקת עיניים (בדר"כ נעשית במקום ועולה בסביבות 40-50 ש"ח). ולבסוף להחתים את רופא המשפחה על הטופס (עולה בסביבות 90-100 ש"ח תלוי בקופה ובביטוח). כאשר הטופס חתום ניגשים למורה לנהיגה לבחירתכם ומתחילים ללמוד.

הטסט כאמור מחולק לשלושה חלקים;
החלק הראשון הוא התיאוריה אותה עושים בנפרד (ראה סעיף קודם). שני החלקים האחרים נעשים יחד.
מבחן שליטה נעשה בתוך מגרש הטסטים (או אצל חלק מבתי הספר על המגרש שלהם) הוא כולל בתוכו שמיניות, סלאלום, נסיעה איטית בקו ישר ולעיתים גם מבחן בלימה (משתנה ממקום למקום; לפעמים מורידים אותו
מבחן "רטוב" מבחן בכביש הציבורי. הטסטר יקח אתכם בקבוצות של 4-6 רוכבים וייסע איתכם ברחבי העיר. הוא יסמן כל פעם לרוכב אחר לעקוף את הקבוצה והוא יהיה הנבחן. שימו לב! זה שאתם לא הראשונים לא אומר שאתם לא נבחנים. אולי לא כל תשומת הלב אליכם אך אם תעשו שטויות הטסטר יבחין בכך ויפסול אתכם.

סיימנו את הטסט הכרטיס (או הדף) אצלכם ביד, מה עושים עכשיו? איזה כלי אני יכול לקנות?
מכיוון שרק בשנים האחרונות שונו ההספקים של הרשיונות פעמיים, נוצר מצב בו יש שעטנז של כלים שבהתחלה התאימו לרשיון אחד והיום כבר לא מתאימים ולהפך (היום מתאימים בעוד שפעם לא התאימו). הפתרון הכי טוב עד שתהיה בפורום רשימת כלים עדכנית יהיה פשוט לבדוק. האינטרנט מלא במידע בנושא.
באופן כללי אפשר להסתכל על הרשימה הזאת (חלקית, מוזמנים להוסיף):
A- זה די פשוט, כשמו כן הוא לא מוגבל. כל דבר שזז על שני גלגלים וחוקי לכביש נמצא בהישג ידכם.
A2- כלל האצבע אומר כל אופנוע/קטנוע שהנפח שלו הוא עד 125 סמ"ק. לי לא יצא להכיר או לשמוע על אופנועים בעלי
נפח גדול יותר שנכנסים לקטגוריה הזו.
A1- והנה החגיגה מתחילה… הקטגוריה שנמצאת בשיא פריחתה מאז שהעלו את ההגבלה ל47 כ"ס. נתחיל מהפשוט:
כל האופנועים עד נפח 400 סמ"ק מאושרים לרישיון. הקטגוריה הפופולרית עד לא מזמן היא של נפח ה250 סמ"ק וזהו
גם הנפח של רוב האופנועים/קטנועים המודרניים שתמצאו על הכביש. כיום הקטגוריה כמעט מתה (למעט יוסאנג וסינים) ורוב המותגים עברו ל300 סמ"ק (cbr300, נינג'ה 300 וכו').
בקטגוריות מה שלא היה ניתן קודם ואפשרי עכשיו נכנסים יש את סדרת ה500 החדשה של הונדה אשר כוללת שלושה אופנועים שמגיעים עם ההספק המירבי (cbr500r, cb500x, cb500f).
בנוסף יש אופנועים שהיו בעלי סמ"ק גדול אך נכנסים מבחינת כ"ס לקטגוריה, ביניהם הרויאל אנפילד, KTM DUKE 690, אופנועי דוקאטי מוגבלים, אופנועי סוזוקי מוגבלים (GS500 גם נכנס לקטגורייה בדיוק בהספק הנכון), BMW מוגבלים ויכול להיות עוד אופנועים שלא מגיעים ל47 כ"ס בהספק. בנוסף לאופנועים יש קטנוע אחד שנכנס כעת לרשיון הביניים והוא הטימקס האהוב על ידי כל מיני... . משינוי התקנות אפשר לרכב עליו ועל כל שאר הכלים מגיל 18.

זה פחות או יותר כל המידע שיש לי בנושא. אשמח אם יהיו הערות ותוספות לשרשור.