שלום, קודם כל ברוכים הבאים לעולם השטח..
בחרת לעצמך תחום אדיר אבל יש המון מה ללמוד.
נעשה לך סדר קטן בעניינים ונקווה שזה יעזור לך בתור התחלה.
אז ככה- נתחיל מההבדל בין סוגי האופנועים: כמו שציינת יש אופנועי מוטוקרוס ואנדורו
למעשה הכל תלוי באופי הרכיבה שלך ומה אתה מחפש ואוהב לעשות
אופנוע מוטוקרוס זה אופנוע שהיעוד שלו זה נסיעה במסלולים סגורים לרוב ולתחרויות.
ההדבלים העקריים בינו לבין אנדורו שקודם כל אין לו מערכת חשמל
האופנועים האלה מגיעים בלי מצבר בלי פנסים וינקרים ומספר רישוי.
מבחינת מנוע ומכלולים הם יותר מתאימים למסלולים יחסי העברה שונים קפיצים יותר קשים
אבל מבחינתך בתור מתחיל הכי חשוב שתדע שגם אין לך ביטוח..
אופנועי אנדורו- זה למעשה מה שאתה אמור לחפש בתור התחלה רק שגם פה העולם מתחלק להרבה קטגוריות
יש אופנועי אנדורו מקצועיים ואופנועים דו שימושיים.
ישנם הרבה אנשים שלא יכולים להחזיק יותר מכלי רכב אחד אבל עדיין מעוניינים להנות מחווית השטח
בגלל זה המציאו להם אופנועים שניתן לרכב בהם בכביש אבל הם יכולים גם לנסוע בשטח.
האופנועים האלה לא מקצועיים והם סלחניים מאוד (אופנועי שטח מקצועיים מגיבים יותר חזק בהילוכים נמוכים ובעלי מומנטים אחרים).
ולמעשה הם פתרון לא רע בכלל לאנשים שרק נכנסים לעולם השטח ושהם עוד לא יודעים עם זה בשבילם ורוצים אופנוע שקל לתחזק אותו, שישמש אותם גם ככלי רכב ליום יום ושלא יצטרכו לקחת עגלה שהם נוסעים לשטח.
נמשיך... אופנועי אנדורו קטנים - הם אופנועים שחוקתית ניתם לעלות איתם על הכביש (כולם בעלי רישיון צהוב) אבל כבר פחות מומלץ לרכב איתם ביום יום מכמה סיבות 1. צפיפות הטיפולים בהם הרבה יותר גדולה,2. צמיגים 100% שטח שנהרסים מהר בכביש, 3.ו(רק לאופנועי 2 פעמיות) הנסיעה בהם היא לא בגז רציף מה שיהיה בעייתי לרכב ביום יום איתם, 4.וסיבה אחרונה מאוד גניבים!
אם יש לך שטח ממש קרוב לבית ואתה יכול להחזיק אופנוע רק למטרות שטח או שיש ברשותך עגלה מומלץ לך להתחיל מאופנוע שטח מקצועי.
אופנועי אנדורו- יש 2 עולמות מרכזיים: 4 פעימות ו2 פעימות.
2 פעימות מתחיל מ125 עד 300 סמ"ק אבל שלא תבין לא נכון אופנוע 2 פעימות 125 מפיק 33 כ"ס (כמו אופנוע כביש 400 סמ"ק) מה שהופך אותו לכלי די עצבני... אבל הוא בית ספר הכי טוב לשטח במיוחד למתתחילים.. הוא אופנוע קליל מאוד בעל הרבה כוח אבל צריך ללמוד לרכב איתם.. הבעיה בו זה הטיפולים- באופנועים כאלה מטפלים לפי שעות מנוע אני לא אפרט את כל הטיפולים אבל שתבין שכל 70-90 שעות מחליפים בוכנה ורינגים. שאם אתה נוסע פעם בשבוע זה בערך כל 5 חודשים!!
במקביל אליו יש את האופנועים 4 פעימות- מתחילים מ250 עד 450. (יש גם 125 אבל בתכלס הם דו שימושיים לא ממש מקצועיים).
האופנועים האלה טיפה יותר גדולים פיזית ויותר יקרים בקנייה הראשונית אבל עלות התחזוקה שלהם קצת יותר זולה ונוחה מ2 פעימות.. וגם יותר קל לרכב עליהם אבל זה כבר תלוי במה אתה מחפש ברכיבה שלך.. הרבה אנשים מעדיפים 4 פעימות על 2 פעימות.
עכשיו למה אני מתכוון שאני אומר אופי הרכיבה.. בגלל שאתה ממש חדש אתה עוד לא יודע מה אתה באמת מחפש בשטח ואם זה בכלל בשבילך כל הסיפור הזה.
יש כמה סוגים (בארץ) או יותר נכון כמה סגנונות של רכיבה בארץ
יש אנשים שאוהבים רכיבת מטוקרוס (קפיצות כאלה ובעיקר לרכב במסלול).
יש שאוהבים סתם לטייל בשבילים לראות את הארץ
יש כאלה שמחפשים הארד אנדורו (נסיעה במקומות קשים עם הרבה סלעים גבוהים וטכני מאוד)
יש כאלה שאוהבים דיונות וחול ים
וכו'... יש עוד חחח
לכל סוג של אופנוע יש את היתרונות והחסרונות שלו ולמה הוא מתאים.. מכיוון שאתה עוד לא יודע מה אתה מחפש ומה אתה אוהב אתה תצטרך לקחת אופנוע שיכול לעבור את כולם וככה אתה תדע מה אתה מחפש מהרכיבה
המלצה שלי- אם אתה מחפש כלי שישמש אותך גם ליום יום אבל בעיקר לשטח או שהשטח רחוק ממך ואתה לא רוצה עגלה וכאלה הייתי ממליץ לך בחום wr250r yamaha כלי 250 4 פעימות מדהים קטן יחסית סלחן מאוד אבל יש כוח כשצריך ויש לו שוק נהדר. (בניגוד לhonda cr250l ) שהוא גם כלי מצוין אבל אין לו שוק טוב בארץ :/
במידה ואתה מחפש אופנוע רק לשטח ובאמת אתה רוצה להיכנס לתחום הזה בכל הכל ובא לך כלי שבאמת ילמד אותך אני ממליץ בחום על ktm exc125 זה כלי 2 פעימות מבטיח לך שגם אם תרכב עליו 15 שנה אתה תהנה ממנו... אבל העלות שלו לא פשוטה שתדע.
עכשיו הכי הכי חשוב אל תרכב לבד. יש המון קבוצות של מתחילים שמחפשות כמוך עם מי לרכב.. תצטרף לקבוצה כזאת ותרכבו ביחד. קודם כל תהנה הרבה יותר אם חס וחלילה יקרה משהו לא תשאר לבד בשטח וככה גם תתקדם הכי מהר
בכל מקרה מקווה שעזרתי טיפה ולא עשיתי לך בלאגן בראש![]()