אוי, נאיביים שכמותכם.
בישראל מי שקובע הוא משרד האוצר. לא שר האוצר שמתחלף לעיתים מזומנות אלא פקידי האוצר. הם עושים בכסף של כולנו מה שהם רוצים. לא מעבירים תקציבים למרות החלטות ממשלה וחוקים, כן מעבירים למה שמתאים להם דרך וועדת הכספים. אח"כ באים הגופים הפוליטיים ומנסים לנצל את הכסף כדי לתגמל את מי שבחרו בהם. כל אלו עטופים במילים יפות של אידאולוגיה ותקינות שאין להן שום קשר לאינטרסים האמתיים.
בואו נסתכל על התחבורה: הרי ברור שאנחנו במצוקה גדולה של כבישים – יותר מדי כלי רכב לכמות הכבישים. כנראה שבשביל שתחבורה ציבורית תהיה אטרקטיבית צריך השקעות גדולות. פתרון נוסף הוא עידוד דו-גלגלי. תארו לעצמכם כמה המצב בכבישים היה יותר טוב אם במקום חצי ממספר המכוניות שעולות על הכביש כל שנה היו עולים דו-גלגליים. שני הפתרונות הם לטובת המשק ולטובת האזרחים. אבל, הם יפגעו ב"הכנסות האוצר" ובאינטרסים אישיים של פקידי האוצר ולכן לא קורים. שני הפתרונות משמעותם השקעה כספית גדולה (במקרה של תחבורה ציבורית) מלווה בהקטנת הכנסות ממסים על מכוניות חדשות ודלק. באשר לדו-גלגליים – עידוד משמעותו הורדת עלות ביטוח החובה, מה שיגרום (בנוסף לירידה מהכנסות ממסים) לאי יכולתו של המפקח על הביטוח למצוא עבודה בחברות הביטוח עם תום כהונתו.
למשרד האוצר אין אינטרס להוריד את כמות תאונות הדרכים. אמנם, זה טוב למשק אבל תאונות הדרכים לא משפיעות על הכנסות האוצר. מצד שני, הן כן עוזרות להגדלת נפח הפעילות של חברות הביטוח – יקירי משרד האוצר – ולכן אין עניין להוריד את כמות תאונות הדרכים. מצלמות המהירות הן בסה"כ מכשיר להגדלת הכנסות האוצר, ולא משנה באיזה מילים יפות יבחרו.
הכסף שמגיע למשרד התחבורה משמש לפרויקטים שיאדירו את שם השר. על הדרך, חלק מהם גם עוזרים לציבור, אבל ברור שזה אינו המניע העיקרי. אחרת, במקום להתקין מערכות יקרות במכוניות בנות 10 שנים, הכסף היה מושקע בבטיחות אמתית, כמו שוליים בכביש 1 שימנעו תאונה מזעזעת כמו שהייתה לפני שבוע, אפילו אם הנהג משחק בסלולרי.
ויש עוד המון דוגמאות (הצעות החוק שבאות מכיוון שרת התרבות, לדוגמה) אבל אתם תגידו שאני נכנס לפוליטיקה אז אני עוצר.
אפשר לפתור את המצב הזה, אבל לאף אחד אין ביצים מספיק גדולות וגם כי המצב הזה נוח לפוליטיקאים. סתם, לדוגמה, מספיק חוק של 5 שנים צינון בין סיום תפקיד המפקח במשרד האוצר (הבנקים, הביטוח) לבין עבודה בגוף שעליו פיקח כדי לשנות. או וועדה ציבורית (לא פוליטית, בראשות, לדוגמה, שופט בדימוס) שתפקח על התקציבים שמשרד האוצר מעביר. אבל זה לא ייקרה. לא במערכת הפוליטית של היום.
ובאשר למשטרה - גם זה פשוט. צריך להעלות את שכר השוטרים ובמקביל את הרף לפיו מגייסים שוטרים. משטרה עם כוח אדם איכותי יותר תנהג אחרת. זה, כמובן דורש תוספת תקציב למשרד לביטחון פנים, והופה - חזרנו שוב למשרד האוצר.
וסליחה על החפירה.