לקחנו צמד קטנועים - אחד דו-גלגלי והשני תלת-גלגלי - ויצאנו למדוד ולבדוק מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהקונספטים, ומה עדיף לאיזה רוכב.
http://fullgaz.co.il/?p=118888
![]()
לקחנו צמד קטנועים - אחד דו-גלגלי והשני תלת-גלגלי - ויצאנו למדוד ולבדוק מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהקונספטים, ומה עדיף לאיזה רוכב.
http://fullgaz.co.il/?p=118888
![]()
חיכינו הרבה זמן לכתבה כזו, תודה רבה!
יש לי שאלה לגבי מרחקי הבלימה.
סה"כ החיכוך עם הכביש נקבע על ידי החומר שממנו עשוי הצמיג ולא מכמות הצמיגים או שטח הפנים שלהם (יש לזה הרבה הסברים, הנה אחד: http://www.physlink.com/education/askexperts/ae200.cfm ).
האם יתכן שההבדלים נובעים יותר מהצמיגים ומשוני במערכות ה ABS ולא מ2 הגלגלים מקדימה?
יש גם 2 דיסקים מקדימה אבל לא נראה לי שיש בעיה לנעול גלגל של קטנוע במהירויות האלה אז אולי זה לא פקטור?
חוץ מזה, שכחתם לבדוק עוד אופציה:
https://www.youtube.com/watch?v=1YhBURPbQZY
סורי, אבל ההסבר הזה לא נכון \ לא מדויק.
הסיבה לאי הדיוק היא שהוא לא מתחשב בשינוי תכונות הצמיג כפונקציה של העומס המופעל עליו - חימום, מקדם חיכוך וכו', אלא לוקח אותו בתור גוף יציב. ההנחה הזאת היא לא נכונה לאורך מרחק הבלימה, בו הצמיג מתחמם, מתגמש ואפילו נקרע (ברמת מיקרו-קריעות - לא מדבר על מצב של החלקה בחיכוך דינמי). כשהוא מתחמם - הוא מתחיל לאחוז יותר טוב, כשהוא מתחמם יתר על המידה ומתגמש - הוא מתחיל לאחוז פחות טוב, ומגיע לקריעה שבה האחיזה יורדת עוד.
מאותה הסיבה ששמים צמיג רחב יותר מאחורה באופנועים גדולים יותר - כי הגומי צריך לעמוד בעומס ועומס הוא פונקציה של כח ושטח המגע, אז גם הקדמי לא חריג. הסיבה שלא מגדילים אותו באופן כללי היא קלות הסיבוב וכמות הזמן היחסי שבו הוא מבלה תחת עומס (בלימה זה משהו קצר יחסית להפעלת כח שמתרחשת בכל שאר הזמן - גם בנסיעה במהירות קבועה, כדי להתגבר על התנגדות האויר וכו').
ואפילו בהסבר שהבאת מתייחסים למשטח לא ישר שמהווה שטח מגע של כביש עם צמיג, ולסיכוי הסטטיסטי של הצמיג לאחיזה טובה יותר או פחות בכביש. שטח צמיג נוסף מעלה את הסיכוי הזה.
אז כן, שטח המגע משפיע, פשוט לא ישירות.
בדיוק כן. ולא, לא התכוונתי לאותו העומס שכתבת, הייתי כותב "משקל" אם הייתי מתכוון למה שכתבת. כתבתי "עומס" כי זה היה יותר קצר מלכתוב "כח קריעה אופקי במבנה הגומי". כל ההשוואה היא תחת משקל נתון. וכן, אני יודע שיש תלות בין משקל לגודל שטח המגע בכל צמיג, היא מאוד לא לינארית ולכן ההשפעה של הוספת צמיג לא מקטינה את שטח המגע פי 2 תחת אותו המשקל.
אני מניח שהבדיקה לא נעשתה על צמיגים קרים, ולכן מאמין שכן, ההבדל בין מרחקי הבלימה נובע מההבדל בין אחיזה של 2 צמיגים לאחיזה של צמיג בודד. כדי לאמת את זה 100% ולפסול קשר לפרמטרים נוספים היה צריך למצוא כלים במשקל זהה עם מערכת ABS זהה ולהריץ את הניסוי הזה - אבל זה מבחן עולם אמיתי, לא פיסיקה תאורטית, ולכן ההשוואה היא בין 2 דגמים ספציפיים והיקף השוני ה"לא קשור" עדיין משאיר מקום לאי וודאות.
ע"פ העיקרון הזה, אפשר לעצור מטוס ג'מבו עם גלגל של אופניים (נניח היפותטית שהוא יעמוד במשקל של המטוס) שעליו מורכב צמיג איכותי. והרי שזה לא נכון.
כמות צמיגים היא חלק מהפונקציה של שטח הפנים הכולל, שהוא אחד הפרמטרים המשמעותיים יחד עם סוג הצמיג והקרקע (מקדמי חיכוך וכו') לחישוב החיכוך וביצוע הבלימה.
תכלס מה שחשוב זה שזאת תוצאת מבחן עולם אמיתי של רוכב מנוסה.
נו באמת, לא כתבתי שצמיג של אופניים יכול לעמוד בעומס (בין אם קריעה ובין אם עודף חום, תודה ג'ק) של צמיג של משאית.
רק כתבתי שהחיכוך עם הכביש נקבע לפי החומר ממנו עשוי הצמיג.
נערך לאחרונה על ידי nihrider; 05-01-2017 בשעה 18:29.
אני רק הערה - למה לא נותנים לנימי לפתוח את הפה..
סטטיסט.? .
דווקא נראה על פניו רוכב אניטלגנטי..
שבת בבוקר, גשם, קר, ולא מספיק קפה... עדיף היה שאשתוק![]()
התכוונתי לנמרוד / נימי ידיד המחלקה מהוידאו. (זה שעומד ליד אברהמי) ...
הכל נכון אבל רוכבי תלת תמיד נראים לי אומללים