זה לא סוד שמדרגות הביטוח עקומות, לא מעודכנות וכו'.
אבל מה שבעצם קרה בעשור האחרון, זה ששתי קטגוריות משמעותיות, שאם אני לא טועה גם מהוות את רוב השוק הדו גלגלי, הפכו ללא רלוונטיות, והציבור נאלץ לקפוץ מדרגה אחת למעלה כדרך אגב...

אני אסביר:
לפני עשר שנים, עוד נמכרו פה אחרוני קטנועי ה50 סמ"ק... קטגוריה שפעם הייתה כניסה לעולם הדו גלגלי, קטנועי שליחים, וקטנוע עירוני מקובל בסך הכל.
תשאלו רוכבים בני 35 ומעלה, וכמעט כולם יגידו לכם שהם עברו תקופה על 50 סמ"ק.
עד שנגמרה החגיגה, הפסיק היבוא, ירד היצור, תקנות זיהום וכו' וכו'... העולם התקדם ל125 סמ"ק מנוע 4 פעימות.
בעצם, קטגורית הכניסה לעולם הדו גלגלי היום, הפכה להיות ה125.

אבל מדרגת הביטוח, לא.
עדיין היום ישנה מדרגה לכלים של 50 סמ"ק, זולה משמעותית בכאלף ש"ח מזו של ה125. למרות שכבר עשור כמעט שלא נמכרים פה כלים בנפח הזה!
בחיפוש ביד 2, תמצאו טייפון 50 סמ"ק שנת 2009 החדש ביותר, ועוד כ40 כלים ישנים יותר, וזהו.
וכך, כל רוכב שנכנס לעולם הדו גלגלי, נאלץ לשלם לפול (חברות ביטוח החובה), אלף שקל יותר מבעבר. פשוט אין אפשרות הגיונית אחרת. אפשר בטעות למצוא איזה 50 סמ"ק שאכשהו עובד בסדר... אבל זה כבר לא עניין ריאלי.

ובימים אלה ממש, בישראל גוססת לה עוד קטגוריה, 250 סמ"ק.
בעולם כבר כמעט ולא מייצרים כלים ב250 סמ"ק, ישראל היא מבין המדינות היחידות שמקבלות כלים בודדים של 250 סמ"ק מסאן יאנג, ופיאג'יו... כשבפועל כבר כל השוק העולמי עבר ל300-350 סמ"ק.
וגם אצלנו השנה כבר קטגוריית ה300 נמצאת בכל פינה, אצל כל יבואן וכל חברה. כלים שנשארו ב250 הם הג'יו מקס, הCRUISYM החדש של SYM שחולק איתו את אותו המנוע... הXEVO של PIAGGIO, כלים מאוד כבר מיושנים שלא עודכנו כבר כמה שנים טובות, ואולי גם הג'וירייד 200, למרות שאפשר להסתכל על זה כ125 מוגדל. וזהו בערך.

רוכב שרוצה לרכוש כלי חדש, וחושב על 250 סמ"ק, אוטומטית כבר היום חושב על 300. את האופציות של ה250 סמ"ק הוא יכול לספור על שתי אצבעות וחצי.
וכך, שוב הרוכב נדרש לעלות קליק אחד למעלה, ולקפוץ מחוץ למדרגת הביטוח של ה125-250, ישר אל המדרגה האחרונה, וכמו קודם, נדרש לשלם לא פחות מאלף שקל יותר בשנה!

אם האסימון עוד לא נפל לחלקכם, אז הנה הקומבינה:
השוק התקדם, עשה כמה תיקוני סמ"ק נדרשים... התפתחו מנועים חדשים, קטגוריות התעדכנו מעט... אבל שוק הביטוח החובה הישראלי, נשאר עומד דום, וככה חברות הביטוח הרוויחו פעמיים, גם קטגוריית הכניסה קפצה באלף שקל למעלה, ועכשיו בעצם גם קטגוריית הביניים קפצה באלף שקל למעלה!!!
וכל זה מבלי להזכיר בכלל, את התייקרות הביטוח בעצמו במאות ואלפי שקלים, ללא קשר למדרגות בכלל!