ניסיתי להימנע מזה, אבל נראה אין ברירה.
חשוב להבין ששמן (הרבה יותר ממים) מאבד צמיגות עם עליית הטמפרטורה. אם שמן קר נוזל כמו דבש, שמן חם נוזל כמו מים.
דרישות הצמיגות של השמן במנוע סותרות. בהתנעה קרה, השמן צריך להגיע במהירות לכל חלקי המנוע, כלומר, להיות דליל יחסית. בטמפרטורה גבוהה, הוא צריך להיות בצמיגות גבוהה כדי לבנות מספיק לחץ. במילים אחרות, להתנעה קרה צריך שמן בצמיגות נמוכה (5-10) ולעבודה בטמפרטורה גבוהה צריך שמן בצמיגות גבוהה (50-60).
שמן רב-דרגי אמור לפתור את הבעיה הזו. בטמפרטורה נמוכה (40 מעלות) צמיגותו כמו שמן עם המספר הנמוך ובטמפרטורה גבוהה (100 מעלות) צמיגותו כמו שמן עם המספר הגבוה. לדוגמה, לשמן 5W60 צמיגות של שמן 5 ב-40 מעלות ושל שמן 60 ב-100 מעלות. זה לא אומר כלום על הצמיגות האבסולוטית – גם שמן בצמיגות גבוהה יאבד צמיגות עם הטמפרטורה.
איך עושים את זה? לוקחים שמן בצמיגות הנמוכה (נניח, שמן 5) וממיסים בו כדורי פולימר, שעם עליית הטמפרטורה פותחים זרועות (כמו קיפוד ים, אבל עם זרועות ארוכות ומפותלות) וכך מעלים את הצמיגות האפקטיבית. כלומר, זה לא שיש בטמפרטורה גבוהה שמן 60, אלא יש שמן 5 שב-100 מעלות יש לו צמיגות של שמן 60 ב-100 מעלות.
כשמנוע אוכל שמן, המשמעות היא ששמן זורם לתא השריפה דרך חרירים קטנים. ככל שצמיגות השמן תקטן, המנוע ישרוף יותר שמן. לכן, עבור מנוע שאוכל שמן, עדיף להשתמש בשמן עם המספר ה"קטן" גבוה ככל האפשר להקטנת אכילת השמן.
בהתנעה קרה, צמיגות השמן תלויה בטמפרטורת הסביבה. אם לטמפרטורת חורף באירופה (נניח 10- עד 0 מעלות) צריך שמן בצמיגות נמוכה, הרי שבטמפרטורה גבוהה הצמיגות האבסולוטית תהיה זהה לזו של שמן עם מספר גדול יותר. כך, לדוגמה, הצמיגות האבסולוטית של שמן 10 בטמפרטורה של 20- מעלות זהה לזו של שמן 68 בטמפרטורה של 20+ מעלות. זה אומר שאם ההמלצה לאירופה היא שמן 5W, בישראל אפשר להשתמש בשמן 15W אן אפילו 20W בלי לאבד שימון בהתנעה קרה.
בטמפרטורה גבוהה, עדיף שמן עם מספר גבוה. ללא ספק, טמפרטורת העבודה הממוצעת בישראל גבוהה מזו של אירופה, ולכן עדיף לקחת שמן עם המספר הגדול גבוה ככל האפשר. זה נכון גם למנועים מקוררי נוזל, בהם טווח טמפרטורות העבודה קטן יחסית למנועי קירור אוויר, אבל ללא ספק טמפרטורת העבודה הממוצעת שלהם גבוהה מזו שבאירופה. זה לא ישפיע על אכילת השמן, אבל המנוע יקבל שימון טוב יותר.
אם לסכם – בישראל המספר הנמוך יכול להיות 15W או אפילו 20W בלי לאבד תכונות שימון במנוע קר, תוך כדי הקטנת אכילת השמן. המספר הגבוה צריך להיות כמה שיותר גבוה. אם למנוע מומלץ בתנאי אירופה שמן 5W40, בישראל עדיף 15W50 או אפילו 20W50.
יש לשים לב שמנוע המשתמש בשמן רב דרגי ואוכל שמן זקוק להחלפות שמן תכופות יותר. הסיבה היא שהשמן ה"נאכל" הוא בעיקר נוזל הבסיס הדליל ולא כדורי הפולימר. לפיכך, השמן שנשאר הוא בעל תכונות צמיגות אחרות.
אני מקווה שזה מסביר את ההמלצה שלי בתגובתי הקודמת.
ולא, הצריכה באה בעיקר בטמפרטורות גבוהות, שם הצמיגות האבסולוטית נמוכה בכל מקרה, אבל של שמן 20W הרבה פחות משל שמן 5W.