תסלחו לי על התגובה אבל...
חוץ מ"קייס מס' 2" שנפל על נהג רכב בן של אלף *ונות, כל השאר נהרגו כתוצאה מטמטום.
לא מזיל עליהם דמעות.
נובמבר היה חודש קשה נוסף, עם שישה הרוגים על כלים דו-גלגליים; 65 רוכבים נהרגו מתחילת 2020, שעלולה להיות שנת שיא שלילי נוסף מבחינת הרוגים על אופנועים וקטנועים; הפרטים והתאונות הקשות - באייטם המצורף.
http://fullgaz.co.il/%d7%91%d7%a0%d7...2%d7%9c%d7%99/
תסלחו לי על התגובה אבל...
חוץ מ"קייס מס' 2" שנפל על נהג רכב בן של אלף *ונות, כל השאר נהרגו כתוצאה מטמטום.
לא מזיל עליהם דמעות.
בסך הכל נהרגו נהרגו על כבישי ישראל מתחילת השנה 271 בני אדם, מה שאומר שרוכבי דו-גלגלי מהווים כ-24% מההרוגים על הכבישים עד כה בשנת 2020, וזאת למרות שחלקם היחסי על הכבישים עומד על כ-5%. כלומר, רוכבי דו-גלגלי נהרגים כמעט פי חמישה מחלקם היחסי על הכבישים
אלא אם אני מפספס כאן משהו, רוכבים נהרגים הרבה יותר מפי 5 מהחלק היחסי שלהם בכבישים.
בתאונת אופנוע לרוב מעורב רוכב יחיד על הכלי ובמיעוט מהמקרים גם מורכב, לעומת תאונות רכב שבהן לרוב מעורבים מספר נוסעים ובמיעוט מהמקרים נוסע אחד.
ככה שהיחס בין סך הרוגים בתאונות אופנוע לסך ההרוגים בתאונות דרכים לא משקף את המציאות.
היחס הרלוונטי הוא בין סך תאונות האופנוע הקטלניות לסך התאונות הקטלניות. אפשר להניח שבבדיקה כזו, המעורבות של אופנועים בתאונות קטלניות גדולה בהרבה מפי 5 מחלקם היחסי במספר כלי הרכב כולל.
הרלב"ד מדווחים על 63. איפה השניים הנוספים?
אני יודע שאחד נהרג בשטח ביום הבחירות ולא ספרו אותו.
מה לגבי השני?
אכן, אחד נהרג בשטח ביום הבחירות והוא לא נספר מכיוון שזה קרה על מסילת רכבת ולא על דרך לפי ההגדרה הרשמית.
השני זו טעות של הרלב"ד שתתעדכן בדו"ח הבא אחרי שהפניתי את תשומת ליבם לעניין. צריך להיות 64.
אם יש לך את הדו"ח של שבוע שעבר, תוכל לראות שהסיכום עומד על 62, ועל זה צריך להוסיף שניים נוספים שנהרגו בשבת האחרונה ומופיעים בדו"ח של השבוע.
בשנת 2019 היחס עמד על 19% (68 רוכבים מסך כולל של 349 הרוגים).
בשנת 2018 היחס עמד על 13% (44 רוכבים מסך כולל של 316 הרוגים).
בשנת 2017 היחס עמד על 16.7% (61 רוכבים מסך כולל של 365 הרוגים).
בשנת 2016 היחס עמד על 11.5% (43 רוכבים מסך כולל של 371 הרוגים).
השנה נראה שהיחס יהיה באזור ה-25%.
בעל חברה לכתיבת תוכן ופרסום דיגיטלי יוצר דופן ברשתות החברתיות.
אנליסט שוק (נותן שירות לעופר אבניר).
הכרובלוג
יום מסלול - המדריך המלא
נניח לצורך הדיון 5% מסך כלי הרכב ונניח שהמספר הזה לא השתנה מהותית בשנים האחרונות.
אז החישוב הוא אחוז הרוגים בפועל חלקי החלק היחסי בכביש.
בשנת 2016 היחס הוא פי 2.3.
בשנת 2017 היחס הוא פי 3.3.
בשנת 2018 היחס הוא פי 2.6.
בשנת 2019 היחס הוא פי 3.8.
השנה אנחנו נגיע ליחס של פי 5 (כנראה).
כל המספרים הכואבים האלה לא עוזרים אלה להמחיש את המחיר שמשלמים הרוכבים.
אותי מעניין תוצאות קביעת הבוחן בעניין אשמת המעורבים בתאונה, כמה באחריות הרוכב וכמה באחריות שאר משתתפי הכביש והתשתית.
ברגע שיהיה נתון אקדמי כזה שמקובל על כולם, אפשר יהיה לדעת באמת איזה תאונה היא באשמת הרוכב ואיזה בגלל שאר המשתנים.
פעם, האופנועים היו מברזל והרוכבים מפלדה!
יש כאן בעיה.
יש נתונים שבלי להתחשב בהם, לא ניתן להסיק דבר מהמספרים מעל.
יש הבדל משמעותי במספר הנוסעים הממוצע ברכב, לבין מספר הרוכבים הממוצע על אופנוע.
אז כאמור לחלק מספר הרוגים של רוכבי אופנוע, במספר ההרוגים הכללי לא מהווה מדד מוצלח לייצג את הסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית, אופנוע מול רכב.
אבל ניחא. לטובת הדיון בואו נקרא לסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית "סלמתק", יהיה ערכו אשר יהיה עבור רכב ועבור אופנוע, אף שהאמור מעל משפיע על האמור מטה בהמשך.
עכשיו עולה שאלה חשובה.
לאורך השנים האחרונות, מה קצב הגידול של כלי רכב על הכביש, מול קצב הגידול של אופנועים על הכביש?
אם קצב הגידול היה זהה, או כמעט זהה בכל שנה - אז באמת אפשר להניח שה"סלמתק" של רוכבי אופנוע עלה לאורך השנים כי יחס ההרוגים שלהם עלה
(בהנחה שמספר הנוסעים ההממוצע ברכב-אופנוע נותר זהה) .
אם קצב הגידול של אופנועים על הכביש היה גדול מזה של רכבים לאורך השנים - אז בהכרח חלק (גדול מאפס ועד 100%) מהעלייה ביחס מספר ההרוגים של רוכבי אופנוע נובע מהשינוי ביחס הזה, ולא מגידול ב"סלמתק" של רוכבי אופנוע.
אם קצב הגידול של כלי רכב על הכביש היה גדול מזה של אופנועים לאורך השנים - ועדיין יחס ההרוגים של רוכבי אופנוע עדיין גדל גם הוא, אז אפשר להניח שה"סלמתק" של רוכבי אופנוע גדל הרבה יותר מהיחס שבא לידי ביטוי במספר ההרוגים.
בקיצור, צריך שמישהו ברלב"ד יעשה סדר וייתן תמונה ברורה, שנה אחר שנה, אחרת אנחנו משחקים בקקי.
1. ידוע שיחס הדו גלגלי לא השתנה באופן משמעותי (נע סביב 5-7 אחוז).
מדו"וחות מכירה כמות הדו גלגלי החדש שעולה לכביש היא די דומה בשנים האחרונות ואם אני לא טועה כך גם רכבים.
2. אתה מחשב יחס הרוגים בין רוכבים לכלי רכב אז למה זה משנה כמה נהגים יש ברכב, זה מספר אבסולוטי של הרוגים (ואם כבר הנתון הזה אמור להשפיע לטובת הרוכבים כי כמו שציינת ברכב יש יותר מנוסע אחד ברוב המחקרים).
3.אפשר לאסוף עוד מיליון נתונים ומספרים ואולי להגיע לתוצאה שונה אבל בסופו של יום, הסיכוי של רוכב להיהרג גדול פי כמה מנהג רכב.
בכמה? תלוי איזה נתונים אתה רוצה לאסוף.
בסופו של יום, אלו הנתונים שיש וקל לראות שיש עליה בכמות הרוכבים שנהרגים (אפילו על סמך הנתון הכי יבש של כמות הרוגים בשנה יש עלייה מתמדת).
זה ידוע?
ובנוסף, מכיון שיש הבדל משמעותי בסיכוי לתאונה קטלנית בקרב אופנועים מאשר בקרב רכבים, הרי ששינוי לא מאד משמעותי ביחס הדו גלגלי, יכול לגרור שינוי די משמעותי ביחס ההרוגים.
הפוך גוטה.
זה שיש בממוצע יותר נוסעים ברכב מאשר שיש בממוצע רוכבים על אופנוע משמע שאם מביטים על מספר זהה של הרוגים, זה משקף פחות תאונות רכב מאשר תאונות אופנוע.
כלומר לאורך כל תקופת זמן, סבירות נמוכה יותר לתאונה קטלנית ברכב תייצר סך זהה של הרוגים לזו שמייצרת סבירות גבוהה יותר לתאונה קטלנית באופנועים.
ולכן אם תגלה שיש פי X יותר הרוגים בתאונות אופנוע מחלקם היחסי בכביש, הרי שהסיכוי לאופנוע להיות מעורב בתאונה קטלנית גדול מפי X.
עלייה אבסולוטית כן.
עלייה בסיכוי לתאונה קטלנית - לחלוטין לא ברור. זו הפואנטה.
לא הייתי משתמש בטון תקיף כ"כ לכל המקרים האלה... אנשים מטבעם עושים טעויות, ועל גבי אופנוע - הטעויות האלה עולות יותר. חלק מהתאונות העצמיות כאן הן כנראה תוצאה של שיקול דעת מוטעה, היסח דעת, מיומנות לקורה בחסר - וחבל שזה עולה בחיי אדם.
בשורה התחתונה, אתה צודק. מתוך 6 תאונות קטלניות, 5 הן תאונות עצמיות - 4 ללא סיבה נראית לעין, והחמישית - תוצאה ודאית של השתוללות נטולת רסן. היחידה שאינה עצמית - אולי ניתן היה למנוע אותה ברכיבה הגנתית וזהירה יותר.
עוד חודש שבדומה לחודשים הקודמים - מראה שרוב הבעיה היא אצלנו, הרוכבים - וכדאי שנתחיל (כציבור, אם אפשר לקרוא לנו ככה) לקחת אחריות על הרכיבה שלנו כדי לחזור הביתה בשלום. וזה במקום לתלות את האחריות ברשיות, בנהגים, בתשתיות ובכל דבר אחר שהוא לא אנחנו בעצמינו.
Ducati Multistrada 1100
Alfa Guiletta 1.4 Manual