ציטוט נכתב במקור על ידי matanbar26 צפיה בהודעה
נניח לצורך הדיון 5% מסך כלי הרכב ונניח שהמספר הזה לא השתנה מהותית בשנים האחרונות.
אז החישוב הוא אחוז הרוגים בפועל חלקי החלק היחסי בכביש.

בשנת 2016 היחס הוא פי 2.3.
בשנת 2017 היחס הוא פי 3.3.
בשנת 2018 היחס הוא פי 2.6.
בשנת 2019 היחס הוא פי 3.8.
השנה אנחנו נגיע ליחס של פי 5 (כנראה).
יש כאן בעיה.
יש נתונים שבלי להתחשב בהם, לא ניתן להסיק דבר מהמספרים מעל.

יש הבדל משמעותי במספר הנוסעים הממוצע ברכב, לבין מספר הרוכבים הממוצע על אופנוע.
אז כאמור לחלק מספר הרוגים של רוכבי אופנוע, במספר ההרוגים הכללי לא מהווה מדד מוצלח לייצג את הסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית, אופנוע מול רכב.
אבל ניחא. לטובת הדיון בואו נקרא לסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית "סלמתק", יהיה ערכו אשר יהיה עבור רכב ועבור אופנוע, אף שהאמור מעל משפיע על האמור מטה בהמשך.

עכשיו עולה שאלה חשובה.
לאורך השנים האחרונות, מה קצב הגידול של כלי רכב על הכביש, מול קצב הגידול של אופנועים על הכביש?

אם קצב הגידול היה זהה, או כמעט זהה בכל שנה - אז באמת אפשר להניח שה"סלמתק" של רוכבי אופנוע עלה לאורך השנים כי יחס ההרוגים שלהם עלה
(בהנחה שמספר הנוסעים ההממוצע ברכב-אופנוע נותר זהה) .

אם קצב הגידול של אופנועים על הכביש היה גדול מזה של רכבים לאורך השנים - אז בהכרח חלק (גדול מאפס ועד 100%) מהעלייה ביחס מספר ההרוגים של רוכבי אופנוע נובע מהשינוי ביחס הזה, ולא מגידול ב"סלמתק" של רוכבי אופנוע.

אם קצב הגידול של כלי רכב על הכביש היה גדול מזה של אופנועים לאורך השנים - ועדיין יחס ההרוגים של רוכבי אופנוע עדיין גדל גם הוא, אז אפשר להניח שה"סלמתק" של רוכבי אופנוע גדל הרבה יותר מהיחס שבא לידי ביטוי במספר ההרוגים.

בקיצור, צריך שמישהו ברלב"ד יעשה סדר וייתן תמונה ברורה, שנה אחר שנה, אחרת אנחנו משחקים בקקי.