אהלן,
לפני כ- 7 שנים, בגיל 18, הוצאתי רישיון לרכב פרטי, על אוטומט (למדתי רק על אוטומט, לא ניסיתי הילוכים),
משום שחששתי ותמיד הסתבכתי עם דברים שדורשים קצת יותר קואורדינציה.
כעת אני מרגיש שצברתי כבר יותר ניסיון וביטחון, עברתי צבא, אתגרים וכו', ומנסה להתמודד עם מה שמחוץ לאזור הנוחות שלי.
לכן בין היתר, אני רוצה לעשות רישיון לאופנוע דרגה A1, אחד החלומות להמשך הוא לעשות את הטיול הגדול כשחלקו בנסיעות<br>באופנוע ממקום למקום, שזה גם יותר זול וכיף מרכב.
ניסיתי להבין מהאינטרנט - ולא מצאתי תשובה - האם ישנם אופנועים A1 אוטומטיים? זה נדיר וקשה למצוא? ומה לגבי המצב בחו"ל?
כי אני יודע שלגבי מכוניות, בחו"ל הילוכים נפוץ יותר מאשר בארץ.
האם אני יכול לעשות רישיון ל- A1 כשיש לי רק רישיון על אוטומט? או שעדיף לעשות קודם רישיון לידני ואז לעבור לאופנוע? או שכשלומדים לרכב על אופנוע יש אפשרות לעשות את הרישיון על ידני כשהמורה מלמד על ידני?
אשמח גם לדעת אם מוכרים לכם מורים במרכז הארץ (גר בתל אביב) שיש להם הרבה סבלנות, אני צריך מישהו שלא מתעצבן מכל טעות כי לוקח לי זמן להבין ולהסתגל לדברים פיזיים.
תודה רבה לעוזרים
נערך לאחרונה על ידי Netanel97; 30-05-2022 בשעה 14:55.
קודם כל רוצה לומר לך תודה על כך שאתה משתתף זרים בקושי ממשי שלך בפתיחות כזו. זה יפה בעיני ומעיד על מודעות עצמית ורצון ללמוד ולשפר.
לעניין עצמו אני יכול להעיד רק מניסיון עצמי. עשיתי רשיון רכב בשנת 1989. הילוכים כמובן כי לא היה משהו אחר. משנת 92 (למעט בחו״ל) נהגתי רק במכוניות אוטומטיות ומשנת 1998 לא רכבתי על אופנוע כך שהמיומנות של הפעלת הילוכים החלידה. כשהחלטתי לחזור לרכוב עשיתי כמה שיעורי מגרש (וכביש) להזכיר לשרירים את מה ששכחו.
הם נזכרו.
רוצה לומר, אני לא חושב שתנאי לרכיבה על אופנוע עם הילוכים הוא נהיגה ברכב עם הילוכים. את המיומנות הבסיסית תרכוש בשיעורים, את הידע בקורס רכיבה אחרי הרישיון (ממליץ בחום) ואת המיומנות ברכיבה עצמה. אולי תצטרך יותר שיעורים אבל אי ידיעה לנהוג על רכב הילוכים לא פוסל לדעתי יכולת לרכב על אופנוע עם הילוכים.
ויחד עם זאת, מבחינה בירוקרטית אולי אי אפשר אז אני מציע לך לברר את הנקודה הזו מול משרד הרישוי / בית ספר לנהיגה.
לגבי אופנועים אוטומטיים לa1, יש הונדה 750. לא הבחירה שלי לאופנוע ראשון אבל ניחא.
לגבי טיול בחו"ל אני מניח שמה שתמצא להשכרה זה או אופנוע רגלני, או קטנועים.
מה הקשר בין סוג הכלי לבין כשירות הנהג?
הרי פעם לא היו רכבים אוטומטיים, ויותר מזה - פעם לא היו מכוניות בכלל. הנהגים הראשונים במכוניות הראשונות, דהרו על סוסים לפני שנהגו. לדעתך מי שלא יודע לרכב על סוס, גם הוא לא כשיר לנהוג?
כן סליחה. מכיוון שהילוכים באופנוע מעבירים עם הרגל. לפעמים מתפלקת לי מילה שלא באמת קיימת.
מסכים איתך 100% אבל זאת לא אופנה זה "נוחות", יש כמה סיבות:
1. הרבה רכבים (במיוחד עם הקטע החשמלי) כבר לא באים עם גיר ידני או שפשוט לא מייבאים הרבה רכבים עם גיר ידני כבר לארץ
2. מורי נהיגה גם לא ששים ללמד על ידני כבר (ללמד על אוטומט אפשר לקחת יותר+פחות טרחה בללמד ואפשר לישון)
3. לנהג הישראלי הממוצע עדיף רק גז וברקס כי גם ככה הוא לא נוהג מי ידוע מה
4. רוב האנשים מוציאים רישיון לפרקטיות של להגיע לעבודה, לא באמת בשביל להבין את הכלי וללמוד אותו ולהשתפר בכביש,
יותר קל בפקק לנהוג עם אוטומט ויותר קל להתנהל איתו וזה פשוט ונוח,
הגיר הידני נעלם מהעולם וזה חבל אבל מצד שני גם האנשים נהיים יותר מטומטמים אז...
-----------------------------
בכ"מ לפות"ש,
כמובן כמו שקטקוב רשם עדיף תמיד רישיון על ידני גם כי לפי מה שאני שמעתי מאנשים, לא תמצא בחו"ל אופנוע אוטומט בנפחים הגבוהים
אבל למרות שיש לי רישיון על ידני לפני שהוצאתי את ה-A1 ידני אני חושב שהילוכים על אופנוע הם יותר קלים לתפעול (לפחות מבחינתי),
כל מה שצריך בעיקר לדעת זה איך תיבת הילוכים מתנהגת ובנויה וכשתוכל להבין את זה בראש תוכל לתרגל ולשלוט בזה במגרש בזמן למידה
נו ברור, הרי לנהוג זה פשוט. גז, ברקס, גז, ברקס, הגה שמאלה, הגה ימינה, ברקס, בום.
בשביל מה להתאמץ אם גם ככה הכל עוד כמה שנים יהיה אוטונומי, וסוף כל סוף לא יהיה צריך להסיח את הדעת מהטלפון כדי להסתכל מה קורה בכביש...
ועכשיו בנימה קצת יותר רצינית.
אופנוע זה כלי שדורש הרבה המון ממי שמפעיל אותו, כדי לשמור על רמת בטיחות סבירה.
מיומנות השליטה באופנוע מורכבת משני חלקים עיקריים:
- תפעול - שדורש בין היתר יכולת קואורדינציה סבירה, שיווי משקל, ראיה מרחבית.
- אסטרטגית רכיבה - שדורשת יכולת ריכוז, חשיבה כמה מהלכים קדימה, יכולת לנתח כמות גדולה של נתונים בזמן קצר, ויכולת לנתח כל מקרה עבר שבו משהו לא הלך כמתוכן לטובת הסקת מסקנות ועדכון האסטרטגיה.
שני הדברים האלה נדרשים מהרגע הראשון על האופנוע כדי להגיע בשלום, ולכן החצי שנה-שנה הראשונה על האופנוע זה פרק אינטנסיבי וקשה.
עם הזמן, שני הדברים הנ"ל הופכים לטבע שני וכבר אינם דורשים מאמץ כה גדול.
הדבר הראשון שתצטרך להחליט הוא האם בא לך ללכת בכיוון הזה.
אם כן - אני לא רואה סיבה שלא תצליח, סה"כ אני מכיר אדם שהוציא רישיון לדו"ג לפני שהיה לו רישיון לרכב, והגיע לטסט הראשון לדרגה B עם סופרספורט 1000 (ואז נכשל בטסט...).
אולי יקח לך יותר זמן וכסף מאחרים.
האתגר האמיתי, כאמור, מתחיל אחרי השיעורים והטסט, כשאתה צריך להשתלט בו זמנית על הן על התפעול והן על נושא האסטרטגיה, כשאתה נמצא בכביש הישראלי - שרחוק מאוד מתנאי מעבדה ולא נותן לך דקה אחת של גרייס.
Ducati Multistrada 1100
Alfa Guiletta 1.4 Manual
לדעתי מה שמאוד עזר לי בלימודים על אופנוע, זה רכיבה נכונה על אופניים רגילים עם הילוכים. לפני שהתחלתי ללמוד על אופנוע, כבר באופניים הייתי דואג לשמור על יחס תמסורת (הילוך מתאים) נוח לשרירי הרגליים, לפני עצירה מוריד הילוכים, כדי להתחיל בקלות אחר כך, וגם שימוש בשני בלמים (קדמי ואחורי) ולא רק באחורי. אימצתי את ההרגלים האלה הרבה לפני שחשבתי אפילו על אופנוע, מתוך נוחות ובטיחות.