
נכתב במקור על ידי
א הזקן
אנטיוירוס (אפשר לקרוא לך מקאפי?) – יש מצב שאתה פשוט עושה נזק למנוע שלך, כי אף אחד מהפרמטרים שציינת אינו מהווה מדד לטיב השמן.
תפקידי השמן במנוע הם (בעיקר) לשמן, כלומר, להקטין חיכוך בין חלקים נעים וסילוק מזהמים הנוצרים תוך כדי עבודת המנוע (כמו פיח ותחמוצות שונות). [במנועי קירור אוויר-שמן יש לו גם תפקיד בסילוק החום]. שמן טוב, כזה ששומר על המנוע, יחזיק בתכונות הניקוי והשימון שלו זמן ארוך יותר. תכונות השימון תלויות בצמיגות. מצד אחד אתה צריך זרימת שמן טובה, כלומר שמן דליל שיזרום היטב גם דרך מעברים קטנים, מצד שני מניעת החיכוך טובה יותר כשהשמן סמיך. זו הסיבה שלכל מנוע יש את צמיגות השמן המומלץ בטמפרטורות סביבה שונות. חבילת התוספים בשמן אחראית ליכולת הניקוי שלו. עכשיו, בוא נסתכל על הפרמטרים שציינת להערכת טיב השמן.
א. מראה וצבע טבעי וצמיגות נכונה: המראה והצבע מושפעים מחבילת התוספים. מכיוון שיש כאן הרבה סודות מסחריים, אתה אף פעם לא ממש יודע מה מכיל השמן. יכול יצרן לתכנן חבילת תוספים מעולה שיש לה צבע כחול ותיתן גוון תכלת לשמן. לפיכך, הצבע לא אומר כלום. צמיגות השמן מצוינת ע"י המספרים. כך, לדוגמה, שמן 10W50 יהיה בטמפרטורת החדר פחות צמיג משמן 20W50 אבל תהיה להם אותה צמיגות בטמפרטורה גבוהה. כל השמנים בעלי אותה צמיגות אמורים להיות אותו דבר, ואם לא, הכיתוב על האריזה לא נכון. שוב, אין לזה שום קשר לטיב השמן. אתה צריך לשים שמן בצמיגות מתאימה להוראות היצרן.
ב. מצב השמן תוך כדי ואחרי שימוש: נתחיל עם צבע: שמן שיוצא נקי בהחלפה (בצבע דומה לשמן חדש) כנראה לא עושה את תפקיד הניקוי שלו. אני אומר "כנראה" כי אני יכול לחשוב על תוספים שהופכים את הלכלוך לחסר צבע, אבל לא יודע אם משתמשים בהם. שמן שיוצא שחור לאחר שימוש אולי עשה את עבודת הניקוי שלו (שמן טוב) אבל אולי נשרף בתנאי העבודה (שמן גרוע). ספר לנו איך אתה מבחין בין שניהם. באשר לצמיגות, זה נכון אך ורק אם המנוע לא אוכל שמן ולא הוספת שמן טרי במהלך העבודה (זה ארוך מדי להסביר עכשיו למה) אבל מעניין אותי איך אתה מודד צמיגות של שמן משומש יחסית לאותו שמן חדש, ולא, תשובה של הרגשה לא מתקבלת.
ג. נכון. אין ויכוח.
איך המנוע "מסתדר" אתו – שוב, נכון אבל קשה לי להאמין שאתה מעלה אותו על דיינו לבדיקה אובייקטיבית ותחושות לא מתקבלות כאן. כמה CC נבלעים שייך לצמיגות השמן ולא לטיבו – ככל שהשמן דליל יותר הוא "ייבלע" יותר, בין אם זה שמן טוב או גרוע.
המבחן היחיד האובייקטיבי לטיב שמן הוא לקחת מנועים חדשים, לשים בהם שמנים שונים, להריץ אותם בתנאי מעבדה – אותם תנאים לכל המנועים ולבדוק שחיקה לאחר זמן עבודה שווה ערך ללפחות 50,000 ק"מ. לא נראה לי שעשית את זה, ולכן אין שום בסיס לקביעותיך הנחרצות לגבי טיב השמנים.