בולמים עם רגש בקידמי ואחרי ועוצרים עם שמאל על הקרקע ולא ימין
שישי שמח וסופש נעים
יש לי שאלה לגבי שימוש בבלם קדמי ואחורי. (אופנוע)
בבלימה חזקה כמובן שני בלמים ובכלל במהירות גבוהה שימוש בשניהם להאטה לפניות, האטה לפני עומס תנועה והתקרבות לצומת.
אבל מה לגבי תמרונים ומהירות איטית? פה אני נוטה משום מה להשתמש בעיקר בקדמי, אני מרגיש שזה גורם לי ליכולת תמרון מועטה מכיוון שהקדמיים חזקים מאוד בבלימה ואין לי הרבה מרווח לשחק איתם.
זה נובע אולי מהצורך לשמר את רגל ימין להורדה לקרקע במידת הצורך, בעצירה מתוזמנת אני מוריד רק את ימין לקרקע כאשר שמאל נשארת במקומה על הרגלית.
איך אתם עושים זאת?
בולמים עם רגש בקידמי ואחרי ועוצרים עם שמאל על הקרקע ולא ימין
Si fractum non sit, noli id reficere
adversus solem ne loquitor
בוא נפריד. קודם כל לגבי מהירות גבוהה הבלם העיקרי הוא הקדמי. כשאתה בולם המשקל רץ קדימה על הגלגל והבולם הקדמי ולכן בלימה עם הגלגל הקדמי תיצור בלימה משמעותית וחזקה. ככל שעוצמת הבלימה מתגברת יותר משקל רץ לפנים וניתן לסחוט את הידית חזק יותר מבלי לנעול את הגלגל. לעומת זאת הגלגל האחורי מאבד משקל וכתוצאה מכך אחיזה ולכן שימוש באחורי לא ייצור בילמה משמעותית. אבל כן בבלימה במהירות משתמשים בשני הבלמים כאשר הקדמי הוא המשמעותי והעיקרי.
להבדיל, בתמרונים איטיים כמו פרסה, אם תשתמש בקדמי אתה גורם לעומס על הבולם הקדמי ולאיבוד היגוי. וכמובן הבלימה חזקה יותר ולכן תיגרום לך לנפילה. לכן משתמשים מעט בבלם האחורי על מנת לווסת את המהירות (מעיין ליטוף) מה שמייצב אותך ועדיין לא פוגע בהיגוי או חזק מדי כדי לגרום לנפילה. תזכור, גז = יציבות.
אל תיגע בקדמי בתמרונים (לא בלימות על מנת לעצור), כאשר האופנוע בהטיה מומלץ להימנע מבלימות לגמרי ובעיקר להימנע משימוש בקדמי.
בקשר לכמעט נפלתה זה הרגל תתרגל ככה והשאר יהיה לך לא טיבעי.
בקשר לבלם הקידמי הוא תמיד הבלם עיקרי גם באיטי וגם במהיר הפיזיקה תמיד זהה ההבדל זה שנדרשת עוצמת בלימה חלשה יותר למהירות נמוכה אז לוחצים פחות חזק ועם רגש. וגם באמצע הטייה בולמים עם קידמי רק שוב המוון רגש
Si fractum non sit, noli id reficere
adversus solem ne loquitor
בלימה חזקה מתבצעת בצורה משולבת של ברקס קידמי ,גז בניים להורדת הילוכים בסיוע בלם אחורי,שהכול מתבצע בהרמוניה .
חברים יקרים - רכיבה לא מלמדים בהתכתבות.
ואם כבר רוצים לפתח על זה דיון לפחות תוודאו שאתם אומרים דברים נכונים
בלימה מתבצעת כשמשתמשים בשני הבלמים, וכשעיקר העומס מופעל על הבלם הקדמי.
למה? כי כשבולמים המשקל מועבר קדימה.
בגלגל האחורי האחיזה יורדת (בשל הפחתת המשקל) ולכן ברקס חזק מדי גם לא יתן סיוע בבלימה וגם יכול לנעול גלגל.
הגלגל הקדמי מקבל את מרבית המשקל ואותו צריך לסחוט בהדרגה ולא במכה.
במהלך הבלימה מורידים הילוכים לפי המצב (עצירה מלאה, האטה וכו')
בבלימה חזקה\חירום אין מה להתעסק עם ההילוכים אלא להתמקד בבלימה כדי למנוע תאונה\נפילה.
נערך לאחרונה על ידי guyt; 19-12-2015 בשעה 10:56.
SYM SuperPure 50 - כוח מתפרץ במחסן || Honda XR125L - אהבה מהילוך ראשון נמכר ||
Suzuki DR350SE - כמו יין, משתבח עם הזמן נמכר || Suzuki SV650N - מנוע V כלבבי נמכר ||
Honda CB1000R - סכין יפנית נמכר || KTM 125 EXC - הקטום הכתום והשסתום נמכר ||
Yamaha MT09 Tracer - השילוש הקדוש נמכר || Suzuki GSR 750 - משעמם כמו השגרה נמכר ||
Kawasaki Z900 - בקרות זה לחלשים נמכר || BMW S1000R
בזמן לחיצה על הבלם הקדמי והורדת הילוכים, לא בבת אחת, אלא אחד אחרי השני עם חיבור קלאצ' מחדש, אני מרגיש בזמן הורדת כל הילוך התנגדות קלה לבלימה מהמנוף הקדמי?
זה דבר ידוע? ממה זה נגרם?
אני חושב שבלימת המנוע מוסיפה לבלימה הידנית ולכן אני מרגיש את זה, ככה לי זה מרגיש.
אתה נותן בליפ בגז בזמן ההורדה?
אם לא אז כשאתה משחרר את הקלאץ אתה חווה בלימת מנוע חזקה כשנוצר מגע
סרטון הדגמה לביצוע בליפ:
https://www.youtube.com/watch?v=gdEmJujITKU
אולאי אתה בכלי עם abs?
אם אתה מוריד הילוכים בלי קלאצ חלק מהמערכות יכולות לזהות נעילת גלגל וזה ההרגשה שתרגיש.
ובגדול שוב אין סיבה בבלימה להוריד הילוך אחד אחד עם שחרור מצמד.
זה מוציא את האופנוע מאיזון וזה דורש הרבה תשומת לב שעדיף שתושקע בבלימה.
בהאטה זו אחלה טכניקה אבל שם אתה אמור להיות עם בליפים ולא אמור לקרוא לך דבר כזה
Si fractum non sit, noli id reficere
adversus solem ne loquitor
כן יש abs אבל זו לא התגובה הרגילה של abs שאני מכיר מהאופנוע.
אני עושה את זה בעיקר בהתקרבות איטית לרמזורים.
לא הכרתי את המושג הזה בליפים, אני יבדוק את זה לעומק.
יש איזו משמעות על הבלאי של הגיר אם אני משלב קלאצ אחרי כל הורדת הילות או עושה הכל בבת אחת? מה עדיף?
אין מה להתעסק עם גז ביניים בבלימת חירום , קלאץ לחוץ וברקסים בחוזקה.
בנסיעה יום יומית זה גם לא הכרחי אלא אם אתה מבצע האטה חזקה במיוחד והפרשי הסל"ד משמעותיים.
באופן כללי באופנוע זה קל יותר לביצוע , ברכב זה סרט כי צריך לעשות Hill-and-Toe אם אתה ממש מקצוען או לקפץ בין הדוושות כמו משוגע![]()