הדיון הוא מעניין וחשוב. מה שיותר מעניין זה הרצון להתווכח עם העובדות
והעובדות הן די פשוטות:
הרוב המכריע של הרוכבים, אפילו המיומנים יחסית, יבלום על פני מרחק גדול יותר בתנאים יבשים בלי ABS בהשוואה לעם ABS.
כל הרוכבים, גם המיומנים במיוחד, יצליחו לקצר את מרחק הבלימה עם ABS על משטח רטוב.
זה מה שהכתבה הזו באה להראות.
זו לא תיאוריה - זו עובדה. פשוט.
כן, יש ידע בפיסיקה שאומר שאתה טועה לחלוטין. מקדם חיכוך סטטי ומקדם חיכוך דינמי שונים לאותו החומר, והדינמי קטן משמעותית מהסטטי, לפעמים פי כמה, וזה בלי להיכנס לדקויות של חיכוך של צמיג שהוא לא בדיוק ניתן לתיאור בנוסחאות פשוטות. לכן תמיד, אבל תמיד, לבלום על גלגלים זה יותר אפקטיבי מלהחליק על לא משנה מה, וכשאומרים "הפלתי את האופנוע כדי לבלום ולהימנע מתאונה" - זאת טעות והטעיה עצמית (ולא רק עצמית).
תבדוק מקדמי חיכוך סטטים ודינמיים של כמה חומרים. למשל, בדף הזה:
http://ffden-2.phys.uaf.edu/211_fall...icfriction.htm
צמיג על אספלט יבש, כשהוא מחליק, מקדם החיכוך שלו 0.8, וכשהוא נוסע - הוא 1.0. משמע - אפשר לפתח 20% יותר האטה בצמיג שלא מחליק ביחס לצמיג שמחליק.
נערך לאחרונה על ידי Jack_R1; 19-07-2016 בשעה 14:43.
יש תקנים ל-ABS?
אני יודע שיש בסין קטנועים שכתוב עליהם ABS אבל בפועל יש שם רק מערכת שמגבילה את עוצמת הלחיצה של הבלמים.
http://scooterbbs.net/board/DCForumID11/3672.html
וזה נעשה עוד יותר גרוע: בדוגמה פשוטה - כשאתה מסובב את הכידון מה שמאפשר שינוי כיוון הוא החיכוך של הגלגל עם הכביש. כשהצמיג נעול והחיכוך שלו קטן, סיבוב הכידון לא יעשה כלום - הצמיג ימשיך לנוע בכיוון המקורי שלו. המשמעות היא שבנעילה לא רק מרחק הבלימה גדל אלא שגם אין שליטה בכלל על הכלי.
בגלל זה נופלים תוך זמן מאוד קצר (כמעט אפס), האופנוע מייצב את עצמו על ידי הזזת הגלגל הקדמי ימינה ושמאלה כל הזמן.
ברגע שהגלגל הקדמי מחליק, האופנוע כבר לא יכול לייצב את עצמו ואז תוך זמן קצר נופלים על הצד.
לדוגמא פה נעלו את הכידון והאופניים נופלות מיד:
https://youtu.be/oZAc5t2lkvo?t=32s
וואלה אני מת לעשות פעם ניסוי מול האופניים שלי(שששששש לא לצחוק!!!!
)
מאז שהצלחתי לבלום באותו מרחק כמו מאזדה 3 עם ABS (ושמעתי את הABS שלו עובד) אני מת לנסות מול איזה\
עם ABS (רק על יבש בלאט).
בטוח אני אקבל בראש... אבל אני מת לעשות ניסוי כזה.
(כפרה על הסמיילים)
אין שליטה זה האנדרסטייטמנט של המאה. קדמי נעול שווה להתרסקות מידית של 99.9% של הרוכבים. אלה שלא מתרסקים הם רוכבים שבמקרה הם גם אמני קרקס או ברי מזל באופן יוצא דופן.
מעבר לכך, רובנו משתמשים בפיסיקה של בית ספר תיכון, מכניקה של גוף קשיח. אממה, אופנוע הוא דינמי והגומי של הצמיגים לא מתנהג כגוף קשיח. צמיג של רכב גלגלי נמצא במצב החלקה בלתי מורגש רוב הזמן וזאת הדרך שלו להעביר תנועה לאספלט. מעבר לכך, עד אחוז מסוים של החלקה, חימום הצמיג מאפשר לצמיג לייצר יותר חיכוך וכך להעביר יותר כח לאספלט. או במילים של יונתן, הצמיג שולח שוטונים שנאחזים באספלט.
וזאת בדיוק הסיבה שבגינה חשוב לחמם את הצמיגים גם להאצה וגם לבלימה.
היותר מבוגרים עוד זוכרים את מערכות ה ABS המכאניות אשר בהחלט היו מאריכות את מרחק הבלימה לטובת יכולת ניהוג. אבל, כבר מזמן אנחנו רוכבים על מערכות ממוחשבות מאד שיודעות להחזיק את הגלגל בול על סף נעילה. בכך הן מקצרות מאד את מרחקי הבלימה.
איללכא...ושוב המנטרה. ביבש ABS יעזור למרבית מרביתם של הרוכבים. ברטוב ABS יועיל לכולם